Tusen sinom tusen tack för allas ert engagemang!
Här sitter man och småhuttrar i sitt hem, barnen är lagda, sambon insomnad, kaffet varmt och klockan mycket. Man ramlar på
ett litet ord, som får en att stanna upp, tänka till och sucka en smula.
Vad göra? Kanske slänga iväg en tråd på Tolkiens Arda?...
Ett dygn senare är hela Arda-etablisemanget engagerat. En rad uppslag, förslag, rättelser, lovord och inspirerande tillmälen dräller in på min lilla dammiga och barnfingerkladdiga skärm.
Det känns jätteroligt - näst intill rörande - att få sådan support. Jag tänkte skriva att jag blir stolt. Men det är inte
det jag blir. Jag blir glad, tacksam... Överväldigad, kanske.
Tack till Den stegrande kamelen den gången han skrev till mig på annat håll:
Du borde hellre besöka Tolkiens Ardas diskussionsforum...
Ack, så rätt du hade i det!
Eldamar förstås, i så fall, och inte Valimar. Tack Olmarxisten för den rättelsen.
Jag lutar nog åt kamelens tankegångar. Jag har också varit inne på att hitta något i stil med det
förtrollade landet eller
sagolandet i väster. Just nu är jag inne och söker i etymologiens underbara värld. Det vore kul att hitta ett ord som både associerar till alver, skönhet, förtrollning och sagor. Den som ändå kunde finna ett sådant ord på svenska...!
Ett annat sätt att gå till väga är att luta åt Olmarxistens förslag Eldamar. Tolkien använder inte ett Quenya-ord, utan ett engelskt. Men det syftar (nog) på Eldamar, trots allt. Om man då går baklänges kan man anta att Faerie är en mycket fri engelsk översättning av Eldamar som betyder Alvhem (Elf home alt. Fairy home).
Man kan då göra en E. Andersson och skriva Alvhem.
Man kan göra en Å. Ohlmarks och skriva Alfheim.
Man kan kolla med etymologi och hitta en uppsjö "fria" tolkningar av orden Alv/Älva och hem:
Alvhem/Alfheim/Alvvist/Alfviste/Alfwesti/Elfvist.
En lika fri och vacker(?) tolkning kunde vara Alfvist(-e).
Jag har tänkt för länge och för mycket nu för att orka/kunna bedöma alla dessa ord.
Något i stil med "det sägenomspunna Alvhem i väster" om man vill få in det mytiska i ordet Faerie.
Ja, nej, jag vet inte, jag vet inte...
Men tack för ert engagemang i alla fall!