Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre jun 05, 2026 5:36 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ... 54  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 05, 2006 9:33 pm 
Maia

Hej!
Efter en längre tids frånvaro så har jag tittat in här på forumet lite då och då känner då att det börjar klia i fingrarna.

Jag tror att detta är andra gången jag presenterar mig, men det spelar nog ingen större roll. Jag började läsa Tolkiens böcker när jag var ca 13 år och läste de ofta och med stor inlevelse. Nu var det säkert två år sedan jag läste en bok av honom (och det var säkert nästan lika länge sedan som jag skrev någonting här på TA). Mycket av det jag kunnat om Tolkiens värld har fallit i glömska, men nu ska jag försöka sätta mig in i det som debatterats här på TA under mitt uppehåll och damma av mina Tolkienböcker.

Jag heter Janna (hade för dålig fantasi för att komma på ett bra forumnamn) och har nyss flyttat. Jag bor nu med min familj, två katter och ett akvarium i en lägenhet i Stockholm, södermalm. På fritiden springer jag mycket på teatrar, fikar med mina vänner och under dagarna är jag dagisfröken.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 06, 2006 3:20 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Välkommen tillbaka Janna! Det är skönt att se såna gamla forumrävar tillbaka!

Och välkommen även till dig Toota, hoppas du kommer att trivas här. jag har också alltid drömt om ett par alvöron, men mina sträcker sig än så länge till att var av latex och ligga i garderoben. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 06, 2006 3:51 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Tack, Älva!
Det är ju supersnyggt med alvöron :) Foton kommer när jag har fixat öronen!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 09, 2006 1:55 pm 
Snaga

Hejsan allihopa!
Jag är ny här, så jag tänkte passa på att presentera mig.
Mitt namn är Ellen, och jag är 14 år. Jag bor i Märsta utanför Stockholm.
Jag blev intresserad av Lotr när jag såg Sagan om Ringen vid 10 års ålder. Jag blev förtrollad, hade aldrig upplevt fantasy förut. Det var som en ny, underbar värld som öppnade sig. Började läsa böckerna direkt, och även en del annan fantasy.
Har inte så många andra intressen förutom att läsa, det skulle vara musiken då. Lyssnar på det mesta, pop, rock, you name it! Går även hos en sångpedagog 2 gånger i veckan. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 09, 2006 2:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Välkommen! Här tror jag att du ska trivas. :) Vi är många medlemmar som delar ditt intresse för musik och en del av oss bor dessutom också strax norr om Sthlm.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 09, 2006 2:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Välkommen, välkommen Alatariel. Alltid kul med nya här på forumet.
Hoppas du kommer att trivas. Må Tolkientresset aldrig tyna. :D

Jag är också 14 år :)

Tyvärr så bor jag inte så nära Stockholm och därför har jag långt till de flesta andra här på forumet :(

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 09, 2006 3:08 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Välkommen!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 09, 2006 3:38 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Välkommen tillbaka Janna! Somliga platser återkommer man alltid till. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 09, 2006 3:40 pm 
Uruk

Hej!

jag vill också föreställa mig nu - lite har jag gjort det redan i dott-tråden, men här är det nog bättre.

Jag bor i Tyskland, är också tysk, men jag bodde mellan 1972 och 1975 i Sverige, och då har jag lärt mig språket lite (jag fick mycket fin undervisning på Kursverksamheten!). Men eftersom det är så länge sedan, jag har glömt mycket, men nu kommer det tillbaka så småningom. :)

Sverige är ett land jag mycket älskar; först bodde jag i Växjö, men tredje året i Saltsjö-Boo, som hör redan till Stockholms skärgård, tror jag - och det är skärgården som jag tycker mest om.

Bekantskap med namnet Tolkien fick jag öckså i Sverige - Tolkien dog jo 1973, och då fanns Tolkien's verk överallt i bokhandeln. Jag köpte då The Lord of the Rings på engelska, på ett besök i Tyskland den tyska översättningen, och ett år senare eller så läste jag boken. Men det var inte den som gjorde mycket intryck på mig utan Silmarillion som jag läste mycket mycket senare.

Det är mycket spännande for mig att läsa med i ett svenskt Tolkienforum - kanske man läsa Tolkien här lite annorlunda än i Tyskland. Intressant är också, att det finns också här en "översättnings-diskussion". Vi har in Tyskland också två översättare - den nya är inte accepterad av dem flesta Tolkienvännerna, och det fanns heta diskussioner. Hur är det med den nya svenska översättningen då?

Mona

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 09, 2006 5:07 pm 
Snaga

Tack så mycket ni som har välkomnat mig! Jag är säker på att jag kommer trivas jättebra här. :D

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 09, 2006 9:59 pm 
Master of Doom

Jag skulle säga att majoriteten av de seriösa Tolkienisterna, som läst böckerna på engelska är mer för den nya översätnningen, eftersom den gamla är full av fel och högtravande blomsterspråk som inte liknar Tolkiens eget.

Det motstånd som finns mot den nya översättningen bygger främst på gammal vana, tror jag, men en del saker, framförallt dikterna är ganska svaga i nyöversättningen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 10, 2006 2:22 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

Hejsan! Kom på att man kanske ska presentera sig lite också, jag bara började tjafsa lite i forumen direkt haha. Blev nyligen medlem här, och det känns väldigt bra. Verkar vara en trevlig skara människor detta. Jag är då 20 år ifrån Värmland, och läser naturvetenskaplig linje med biologi som inriktning på Karlstads Universitet. Jag har varit förälskad i LOTR och allt som har med det att göra (även inkluderat musik, fanfics, slashfics...you name it haha. även om böckerna förstås är DET, så att säga) i ett antal år nu, känns som för alltid. Tolkiens berättelser kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta och har verkligen varit en ledstjärna för mig under dessa år... Filmerna tycker jag mycket om... jag såg dem 11 gånger på bio....hmm...vad mer kan sägas om mig? Jag tycker om att läsa andra fantasyberättelser förutom Tolkien, skriva, vara ute och springa i skogen...lyssna på Blind Guardian och snacka med roliga människor som delar mina intressen. därför tror jag att jag ska trivas här på TA ^^ Ha det så bra nu allihopa!!
/ Moonflower

And elves
Come close your eyes
You can see them too"

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 10, 2006 2:37 pm 
Uruk

Tack, Turin. Det "högtravande blomsterspråket" skulle jag gärna läsa någon gång. Finns boken fortfarande att köpa?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 10, 2006 3:16 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Välkomen Moonflower! Kul att du går på universitetet i Karlstad, jag är uppväxt femhundra meter därifrån då det fortfarande var en högskola. Det ser sannerligen lite annorlunda ut där nuförtiden. :wink:

Hoppas du ska trivas här!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 10, 2006 4:27 pm 
Master of Doom

Mona skrev:
Tack, Turin. Det "högtravande blomsterspråket" skulle jag gärna läsa någon gång. Finns boken fortfarande att köpa?

Ja, det gör den nog, men den lär försvinna ganska snart från affärerna, men det finns ju ändlöst antal begagnade att köpa, om man vill ha den.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ... 54  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]