Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre jun 05, 2026 4:06 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 54  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 10:39 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Okej här kommer jag! Jag heter Timea, av någon konstig anledning ^^ Nejdå, jag vet inte vad namnet kommer ifrån, ett vanligt svenskt namn är det iallafall inte, även om jag är det. ^^ Det hela började med att min mamma träffade någon tjej som hette Timea, och sedan fick jag heta det. Men det är ett påhittat namn, eller vad man ska säga, så därför finns det inte med i almanackan. Jag tror att det var någon författare som kom på det till en utav sina böcker för längesedan. Jag är 14 år och går på Alfred Dalinskolan i åttan. Vi fick nyss våra betyg så nu är jag väldigt rägg för bruna kuvert som det står mitt namn på.

Jag fastnade för Tolkien genom den första Sagan om ringen filmen, men tycker att det är föga synd att de hoppade över Tom Bombadil. Jag tycker att alla böcker är ungefär lika bra, men jag gillar likväl Ireth Tinuviél, berättelsen om Lúthien och Beren.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 2:09 pm 
Maia

Varför ville du inte ha med Bombadill i filmen? Jag hade verkligen gärna sett ett försök att ge honom ett faktiskt utseende.. Jag saknar honom i filmen men har svårt att se att de faktiskt skulle kunna gestalta honom rättvist.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 3:34 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Alltså, jag skrev väl att jag tyckte att det var synd att de inte hade med Tom i filmen ??

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 3:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Osthyveln skrev:
men tycker att det är föga synd att de hoppade över Tom Bombadil.

Ordet "föga" ger din fras betydelsen att du inte tycker att det gjorde så mycket att de tog bort honom...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 7:49 pm 
Snaga

Men hallå...? Betyder inte föga typ lite... eller något. Borde inte Osthyvelns fras ge betydelsen, jag tycker att det är lite synd att de tog bort Tom Bombadill?

Eller... jag kanske har fel ^^ Inte mästare på svenska

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 7:56 pm 
Wavemaster of the World

Nja, snarare betyder "föga" att något är i liten, obetydlig mängd. Tänk på det som en synonym till "knappt" om det blir mer lättbegripligt så. "Jag tycker knappt alls att det är synd...".

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 8:22 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Hrm... antar att det det har blivit ett litet missförstånd här då ^^ när jag tänker efter så borde det vara knappt, tror att jag skrev föga bara utan vidare, som en reflex utan att tänka efter. Ungefär som när någon frågar en något som man inte hör, och sedan svarar man på det utan att veta vad man säger. Det var bara det att i något sammanhang så stod det synonymer till lite, och då stod föga där. Men det var nog i ett annat sammanhang. Nog talat om det.

När fastnade ni för Tolkien?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 06, 2007 11:04 am 
Maia

Sent! Jag började läsa Bilbo när jag hade bokat biljetter till första filmen av PJ (nyårsdagen 200?). Hann börja på "triologin" innan jag såg filmen (och saknade därför Bombadill i filmen ända från början) och sträckläste sedan böckerna under veckan efter nyår.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 06, 2007 3:46 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

notera det här är presentationstråden, inte diskutera när ni började
läsa tråden. Även om jag är någolunda säker på att orginalposten sa
att hen skulle inkludera det, och jag har full förståelse för att hen
inte orkar läsa igenom 30 sidor presentationer och off-topic ramlingar...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 06, 2007 7:12 pm 
Maia

:oops: f'låt :oops:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 07, 2007 10:06 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Hrm... Förlåt, mitt fel, det var jag som frågade ^^

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 13, 2007 7:53 pm 
Maia

presentation av ordagnir;
Heter i verkligheten Martin och bor numera i Umeå. Har varit intresserd av Tolkiens värld sedan jag läste SoR när jag var 8 vilket är några år sedan. Favoriten är dock Silmarillion (denna underbara bok, vacker och sorglig). Ett av sidointressena är ICE´s Middle Earth kortspel som jag gör allt för att hålla liv i. I mitt tycke ett av de bästa spel som gjorts och som på ett härligt sätt fångar känslan från böckerna.

Namnet ordagnir är ett alias som hängt med från en favorit rollspels karaktär. Tämligen slarvig alviska men ett stolt tillnamn 8)

I övrigt så är jag utbildad arkeolog med övergången från jägar-samlartid till civilisation som speciellt intresseområde. Ett annat är civilisationernas "baksida"; äldre krigföring och vapen.
Just nu har jag börjat studera igen då arbetsmarkanaden för arkeologer är som den är.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 14, 2007 1:44 am 
Maia
Användarvisningsbild

Presention av Thingol:
Jag heter egentligen christoffer, har läst Tolkien sen jag läste trilogin när jag var 9, älskar Silmarilion.
Jag är 15 år, dvs jag pluggar fortfarande men vill gärna bli journalist eller börja arbeta med historia, kanske som lärare.
På fritiden är jag med kompisar, spelar gärna rollspel och planerar att börja lajva på allvar.
Det va nog allt om mig ;) hoppas ni fått en bättre bild av mig nu.

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 14, 2007 7:56 am 
Maia

:D :D PRESENTATIONER - ÄNTLIGEN!!!

Det känns lite löjligt att hälsa personer med över 80 inlägg välkomna (det hoppas jag nämligen att ni redan känner er) så istället understryker jag att det är superkul att få veta vilka som döljer sig bakom namnen. Det finns många fler som ännu inte presenterat sig än.
FÖLJ DESSA STRÅLANDE EXEMPEL!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 14, 2007 2:01 pm 
Sinda

Får passa på att presentera mig lite närmare.

Marcus heter jag, är 29 år i skrivande stund men fyller 30 den 24/4.
Jag är född, uppvuxen och lever i Linköping.

Jag jobbar som skötare inom psykiatrin och älskar mitt jobb. På fritiden så spenderar jag mycket tid med att läsa böcker, se på film, lyssna på musik samt umgås med vänner och familj.

Är det någonting mer ni undrar över så är det bara att fråga.

Senast redigerad av SLL tis apr 07, 2009 5:25 pm, redigerad totalt 1 gång.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 54  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]