Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön sep 06, 2026 11:07 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 9:57 pm 
Master of Doom

melkor skrev:
Sverige var ju ett högtstånde land under medeltiden, Tyskland och England var ju också det.

Melkor, skaffa information innan du säger sådana här saker. Sverige var verkligen inte ett högtstående land under medeltiden. Vi var det mest ociviliserade och gammaldagsa av alla de kristna folken.

England var väl hyfsat med i utvecklingen, men om man jämför med t ex araber var de ju hopplöst efter.

Tyskland fanns inte under medeltiden. Det var uppdelat i massor och åter massor av småstater som var löst sammankopplade i Tysk-Romerska riket.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 10:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
melkor skrev:
Sverige var ju ett högtstånde land under medeltiden, Tyskland och England var ju också det.

Melkor, skaffa information innan du säger sådana här saker. Sverige var verkligen inte ett högtstående land under medeltiden. Vi var det mest ociviliserade och gammaldagsa av alla de kristna folken.

England var väl hyfsat med i utvecklingen, men om man jämför med t ex araber var de ju hopplöst efter.

Tyskland fanns inte under medeltiden. Det var uppdelat i massor och åter massor av småstater som var löst sammankopplade i Tysk-Romerska riket.

Mitt misstag, Sverige var under den tidiga medeltiden mycket ociviliserad land men jag tänkte mer på 1600-1700 då Sverige hade sin storhetstid. Jag skrev Tyskland men tänkte på Frankrike som om jag inte minnas helt fel så var Frankrike ett ganska civiliserad och högtstående land. England var också ett högtstående land beronde på hur man ser på det.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 10:54 pm 
Master of Doom

Frankrike och England kan jag hålla med om. I Europa var de högtstående. Araber och kineser låg däremot långt före.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 11:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Araber och kineser låg däremot långt före.

Sant men nu ligger resten av världen jämnsides med Araberna och Kineserna när det gäller utveckling.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 11:45 pm 
Master of Doom

Javisst. Fast det var väl medeltiden vi talade om?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 1:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ja det var medeltiden vi pratade om.

—Voldemort

/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 21, 2005 9:33 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Enligt mig så ligger väl de flesta arabstater och Kina lite efter västvärlden nuförtiden. Och vad det gäller många arabstater så ligger numera nivån på ett medeltida tankesätt? Inte staten kanske, men folket.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 21, 2005 6:20 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Lite tragiskt :cry:

—Voldemort

/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 21, 2005 6:35 pm 
Noldo

Äsch, det beror väl på hur man ser på saken. Det finns ju oljemagnater som på det vanliga tankesättet (materiella tillgångar) ligger långt före oss. Jag tycker det är svårt att uttala sig om saken, ibland verkar de vara helt efterblivna männsikor som kämpar och lever på helt oförklarliga sätt. Ibland verkar de dock leva precis som vi. I religiösa länder brukar de vara lite idiotiska tycker nog de flesta sekulariserade människor. Får jag förresten fråga varför det är just Kina du anser ligga efter oss, Älva?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 22, 2005 9:17 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tror Kina nämndes i det tidigare inlägget så jag slängde med det också. Men så fattigt som det är på landsbygden och så som man har sett på nyheterna och läst om de förhållanden som råder på vissa arbetsplatser så är de lååångt efter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 26, 2005 11:44 pm 
Dvärg

På flera vikingatida/medeltida fyndplatser finns massor av runskrifter avfattade på bl.a näver av typen inköpslistor, nonsens, skvaller och kärleksförklaringar. I Hagia Sofia ristade väringar sina namn i stenen under mässorna. Vad säger det om nordbornas läs- och skrivförmåga?

Citera:

På vilket sätt skulle England överträffa kontinentala medeltidsländer?
Icke-araber bidrog mer än araber till den "arabiska" kulturen. Kort sagt, det var de erövrade folken som skapade den relativa blomstringen.

Citera:

Det tysk-romerska rikets 'löslighet' varierar högst betydligt med tid och plats.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 01, 2005 10:30 am 
Master of Doom

Spjutyxa skrev:
På flera vikingatida/medeltida fyndplatser finns massor av runskrifter avfattade på bl.a näver av typen inköpslistor, nonsens, skvaller och kärleksförklaringar. I Hagia Sofia ristade väringar sina namn i stenen under mässorna. Vad säger det om nordbornas läs- och skrivförmåga?

Citera:

På vilket sätt skulle England överträffa kontinentala medeltidsländer?
Icke-araber bidrog mer än araber till den "arabiska" kulturen. Kort sagt, det var de erövrade folken som skapade den relativa blomstringen.

Citera:

Det tysk-romerska rikets 'löslighet' varierar högst betydligt med tid och plats.

Jag sa inte att England skulle ligga före kontinentala länder. Var säger jag det? Anledningen till att jag tog England som exempel var att Melkor (Lord Voldemort) tog upp England.

Relativ blomstring? Européerna var, även om de inte ville erkänna det själva långt efter araberna i det mesta. Inte inom arkitektur och krigföring men de flesta andra av européernas vetenskaper föraktade araberna. Dessutom så är flera vetenskapliga genombrott från den här tiden genuint arabiska.

Visst var Tysk-romerska riket stundom mer ordnat och centralstyrt. Under kejsar Fredrik t ex men för det mesta var inte tyskarna någon enad maktfaktor att räkna med.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Liten fråga?
InläggPostat: lör apr 02, 2005 3:27 pm 
Noldo

Hur definierar ni högstående länder kulturer?
Teknisk nivå - topp nivå eller i allmänhet?
Läskunnighet?
Hygienisk standard och kunskap om hygien och hälsa öht?
Kultur - nivå på konst etc alltså?
Allmän kunskapsnivå?
Ekonomisk? Välståndsnivå och hur den är fördelad?

Om man tittar på t ex lite senare historia än medeltiden så var Tyskland fortfarande splittrat, men relativt resten hade de högre läskunnighet och tolerans jämfört med övriga länder; En del småstater har haft mkt högt välstånd och kulturell teknisk utveckling, och vad vi kallat primitiva folk har haft mkt avancerade föreställningar och konsthantverk osv ?
Så frågan är om vi talar om samma saker?

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 05, 2005 11:28 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Läkekonsten och den kulturella nivån anser jag. Med kultur avser jag även litteratur och konsthantverk m.m.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]