Túrin Turambar skrev:
Jag är bra på matte men jag har ingen vidare visualiseringsförmåga.
Jag vet inte hur långt du har kommit i matematik, men grundskolan handlar väldigt lite om det, utan mest om det delområde som kallas aritmetik, räknelära i princip lära in addittions/subtraktionstabeller och multiplikationstabellen och metoder för att räkna ut saker.
Lite statistik, geometri etc behandlas och ekvationslösning. Vet nu inte hur det ser ut i din skola och vad du läst.
Geometri kräver visualiseringsförmåga (för att inte tala om när man börjar räkna med fler dimensioner), samma sak för vektorräkning/algebra och kalkyl och diverse annat som kommer senare. Att kunna visualisera vad man sysslar med är ofta en förutsättning för att förstå och komma på lösningar. Ofta "ser" man en lösning och hur det fungerar, ritar en figur, och sätter sig sedan att skriva långa tråkiga formler.
DenväldigeCitera:
det handlar väl mer om ordval när du skapar något fritt är di kreativ exempelvis målar eller spelar något instrumenträknar du matte skapar du inget.
Jag har hört sägas precis samma sak om att spela efter noter eller gehör, eller att måla efter modell. Även s k fritt skapande är oftast bara ett omstuvande av kända element.
Att lösa ett matematiskt problem (av en typ) du inte sett förut kräver kreativitet, oavsett om ngn löst det förut så skapar du en lösning.