Knutenborg skrev:
Jag vet att det i sagor måste finnas ont och gott men gränsdragningen blir lite väl skarp för mig. Man måste kunna se saker från olika perspektiv.
Det kan jag faktiskt hålla med om, och det har länge varit min huvudinvändning mot världsbilden i Midgård. Dock inte värre än att jag köper den med följande kommentarer:
1. Den speglar att Tolkien var ett barn av den kristet västerländska världsbilden, som i hög grad bygger på att man delar in världen i gott och ont, att det goda (det som är av Gud) ska eftersträvas och det onda (det som är av Djävulen) ska bekämpas med alla medel. Vi ser t ex ett paradexempel på detta i USA:s propaganda inför senaste Irakkriget, där fienden i stort sett framställdes som Satan personifierad och ett hot mot hela mänskligheten. Samma sak gällde förstås den andra sidans motpropaganda, eftersom deras kultur är nära besläktad med vår (jämfört med t ex andra kulturer längre österut i Asien).
Hade man tagit bort denna detalj i Tolkiens världsbild hade man tagit bort något så grundläggande att han inte hade varit Tolkien, och det är väl ändå Tolkien vi vill läsa i detta fall?
2. Den västerländska sagotraditionen bygger i hög grad på just denna dikotomi mellan ont och gott, illustrerad genom det godas kamp mot och seger över det onda - allt för att pedagogiskt tydliggöra just den världsbild som ovan beskrevs. Denna sagotradition utgör en stor del av bakgrunden till hela den västerländska skönlitteraturen, och Tolkiens verk ligger dessutom närmare den än vad stora delar av den moderna skönlitteraturen gör (oavsett om man tycker om titeln på Ohlmarks översättning eller ej ...).
Hade man tagit bort denna detalj hade det blivit en helt annan bok, och det är väl ändå
The Lord of the Rings vi vill läsa i detta fall?
3. Med detta sagt skulle man önska att folk inte lät denna typ av böcker befästa våra tankemönster där man ser sina fiender som entydigt och oföränderligt onda. Tyvärr tror jag att denna typ av böcker (med andra ord en stor del av västerlandets skönlitteratur) och en stor andel av västvärldens filmproduktion (med amerikansk film som typexempel), liksom dataspel och så vidare, faktiskt bidrar till att konservera dessa destruktiva tankemönster. Så litet kluven är jag allt ...
Vilket inte hindrar mig från att älska Tolkiens verk.