Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön sep 06, 2026 7:19 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ont och gott?
InläggPostat: ons sep 29, 2004 9:58 am 
Avar
Användarvisningsbild

Jag har länge funderat på denna fråga.

Hur vet man vilken sida som är ond och vilken som är god.
Det är som i t.ex. sportsammanhang där man tyckar att ens eget hemmalag är de goda och bortalaget är de onda. Men för bortalagets suportrar är det ju tvärrt om.

Hur vet man att alverna, hoberna och människorna m.fl. är de goda?
Kan det inte vara så att det är Sauron och alla hans underhuggare som är de goda, de kämpar ju också passionerat för sin sak.

Vet någon hur man vet?

Inläggsrubrik: Re: Ont och gott?
InläggPostat: ons sep 29, 2004 10:10 am 
Östring
Användarvisningsbild

Knutenborg skrev:
Jag har länge funderat på denna fråga.

Hur vet man vilken sida som är ond och vilken som är god.
Det är som i t.ex. sportsammanhang där man tyckar att ens eget hemmalag är de goda och bortalaget är de onda. Men för bortalagets suportrar är det ju tvärrt om.

Hur vet man att alverna, hoberna och människorna m.fl. är de goda?
Kan det inte vara så att det är Sauron och alla hans underhuggare som är de goda, de kämpar ju också passionerat för sin sak.

Vet någon hur man vet?

Jadu... Man kan väl egentligen säga att ont och gott är subjektiva värdeomdömen. Det finns väl teoretiskt sett inget objektivt ont eller gott. Personligen så kan jag dock inte förstå hur man skulle kunna uppfatta Sauron och hans underhuggare som goda (men jag är ju inte objektiv, eller?). ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 11:17 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Gollum tyckte ju att alverna var nas-s-s-ty, men det har jag svårt att tycka, även om jag förstår varför Gollum upplevde det så.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 11:31 am 
Avar
Användarvisningsbild

Det är precis det jag menar.
För Gollum var alverna onda och med all rätt (han plågades ju av dem).
Men alverna ansåg ju Gollum att vara ond.

Jag vet att det i sagor måste finnas ont och gott men gränsdragningen blir lite väl skarp för mig. Man måste kunna se saker från olika perspektiv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 2:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det är alltid nyttigt att försöka se saker från motståndarsidans perspektiv. Och ibland kan det vara riktigt kul också! Se t ex den här "nyhetsartikeln" om incidenten i Moria:

http://www.tolkienonline.com/docs/6733.html

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 2:31 pm 
Noldo

Det är bra att kunna se saker från olika synvinklar men jag tycker att Tolkien lyckas rätt bra med att förmedla skillnaden mellan onda och vilseledda. I hans berättelse tycker jag att han väldigt klart framför att det bara är Sauron och hans närmaste underhuggare (nâzgular, balrogar, orcer o.s.v.) som är riktigt onda medan människorna och andra folkslag som slåss med de onda bara är vilseledda och inte alls onda.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 7:30 pm 
Sinda

Det beror väl också på vad man som person defenierar som ont/gott. För Frodo & co var Sauron mfl. onda eftersom de endast sökte efter makt och erövring av Midgård. För Gollum var ju alverna "onda" eftersom de i sin tur hatade honom, plus att de åt lembas och hade silverrep :wink: .

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 8:51 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Vad är det som säger att nazgular och orcher är onda de kämpar ju bara för sin sak precis som frodo, människorna och alverna.

Precis hur definerar man ont ohc gott. Det finns ju aldrig någonting som är helt igenom gott eller helt igenom ont. Eller?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 8:53 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Knutenborg skrev:
Vad är det som säger att nazgular och orcher är onda de kämpar ju bara för sin sak precis som frodo, människorna och alverna.

För det först så har Nazgûlerna ingen egen vilja och är däför ingenting. Orcer däremot är onda, då i Arda gott och ont faktiskt existerar som objektiva värden.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 9:29 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Gott och ont är bara ord till för att representera hur väl saker följer vår etik.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 10:35 pm 
Dúnadan

Knutenborg skrev:
Jag vet att det i sagor måste finnas ont och gott men gränsdragningen blir lite väl skarp för mig. Man måste kunna se saker från olika perspektiv.

Det kan jag faktiskt hålla med om, och det har länge varit min huvudinvändning mot världsbilden i Midgård. Dock inte värre än att jag köper den med följande kommentarer:

1. Den speglar att Tolkien var ett barn av den kristet västerländska världsbilden, som i hög grad bygger på att man delar in världen i gott och ont, att det goda (det som är av Gud) ska eftersträvas och det onda (det som är av Djävulen) ska bekämpas med alla medel. Vi ser t ex ett paradexempel på detta i USA:s propaganda inför senaste Irakkriget, där fienden i stort sett framställdes som Satan personifierad och ett hot mot hela mänskligheten. Samma sak gällde förstås den andra sidans motpropaganda, eftersom deras kultur är nära besläktad med vår (jämfört med t ex andra kulturer längre österut i Asien).

Hade man tagit bort denna detalj i Tolkiens världsbild hade man tagit bort något så grundläggande att han inte hade varit Tolkien, och det är väl ändå Tolkien vi vill läsa i detta fall?

2. Den västerländska sagotraditionen bygger i hög grad på just denna dikotomi mellan ont och gott, illustrerad genom det godas kamp mot och seger över det onda - allt för att pedagogiskt tydliggöra just den världsbild som ovan beskrevs. Denna sagotradition utgör en stor del av bakgrunden till hela den västerländska skönlitteraturen, och Tolkiens verk ligger dessutom närmare den än vad stora delar av den moderna skönlitteraturen gör (oavsett om man tycker om titeln på Ohlmarks översättning eller ej ...).

Hade man tagit bort denna detalj hade det blivit en helt annan bok, och det är väl ändå The Lord of the Rings vi vill läsa i detta fall?

3. Med detta sagt skulle man önska att folk inte lät denna typ av böcker befästa våra tankemönster där man ser sina fiender som entydigt och oföränderligt onda. Tyvärr tror jag att denna typ av böcker (med andra ord en stor del av västerlandets skönlitteratur) och en stor andel av västvärldens filmproduktion (med amerikansk film som typexempel), liksom dataspel och så vidare, faktiskt bidrar till att konservera dessa destruktiva tankemönster. Så litet kluven är jag allt ...

Vilket inte hindrar mig från att älska Tolkiens verk. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 30, 2004 8:57 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är väl berövandet av den fria viljan som är överhängande i hela boken. Det är de som vill vara fria som är goda och de som vill förslava som är onda. Och det är väl så som de flesta anser vara rätt och riktigt, sen kan man ju vrida och vända på det som man vill men grundtanken torde väl vara den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 01, 2004 9:57 am 
Avar
Användarvisningsbild

Men hur fria är vi själva i våran vilja egentligen?

Jag vet att jag skulle vilja göra en massa saker men det går inte alltid för sig, är det etiken som sätter stopp eller är det en trångsynt värld. Är man inte lite till mans som nazgulerna: att man inte kan följa sin egen vilja utan gör det som överheten säger åt en är rätt att göra?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 01, 2004 10:47 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag har ansett de senaste åren att vi verkligen bor i Mordor. Jag får inte göra vad jag vill och inte det som jag egentligen tycker är kul, jag bor i en lägenhet som jag hatar och har oftast ont om pengar...

Om jag bodde i Midgård skulle jag förmodligen få ägna mig åt min talang och få betalt för det. Få bo på en riktigt trevligt plats i ett fint litet hus med ett par katter. *suck*

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 01, 2004 11:41 am 
Noldo

Här i vår värld är det ingen som tvingar oss att göra precis på ett sätt. Även om det förekommer så tror jag att de som gör detta delvis har andra mål än att utöva makt. Ta Hitler t.ex. han ville ha makt och det var säkert det som drev honom men han gjorde också många bra saker för djur och natur och även de ariska delen av Tysklands befolkning. Jag tror att alla människor någonstans drivs av någon form av goda avsikter medan Midgårds ondska endast ser till sitt eget välbefinnande. I Mordors hierarki finns ingen plats att vara snäll, alla sparkar bara nedåt, det skulle aldrig fungera i ett mänskligt samhälle även om det ibland verkar som så.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]