Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons okt 07, 2026 7:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 12:00 am 
Maia
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
Jo, den har jag varit sugen på länge. Jag vet att jag letade runt några gånger, men den var väl ruskigt dyr?

Själv har jag, får jag rodnande erkänna, laddat ner Inglis inläsning från nätet. :oops: Det var det eller ingenting alls, jag skulle inte ha råd att köpa den. Men någon gång när jag får det bättre ställt skall jag göra rätt för mig, det är den väl värd. Den är verkligen suverän, rekommenderas å det varmaste!

Att jag inte gillade radioversionen av Bilbo var förresten inte så mycket för att det "bara" var en inläsning. Jag lyssnar gärna på böcker - men då skall det vara oavkortat och ordagrant, och dessutom bra inläst. Dramatiseringar kan också vara bra, men då måste de vara rejält dramatiserade och tillföra något eget. Det här var något mellanting, varken det ena eller det andra, och jag tycker inte det gav någonting. Dessutom gillade jag inte rösterna särskilt mycket, det lilla jag iddes lyssna.

Molnies skrev:
Någon som vet om man kan få tag på Tolkiens egna uppläsningar av sina verk (i alla fall LotR och Hobbit) till "vanliga" priser? Jag har endast sett någon version från England och den kostade några tusen. Sist jag kollade på SF så hittade jag den inte, men jag kan ju har missat den bara. Några tips?

Jag visste inte att Tolkien har läst in hela sina böcker själv! Men att döma av de ljudklipp jag har hört av honom har jag svårt att tro att en sådan inläsning kan vara något annat än onjutbar. Han brukar prata så fort och otydligt att det knappast kan bli särskilt bra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 12:08 am 
Avar
Användarvisningsbild

han har inte läst in allt vad jag vet .... och jag har bara gamla kassettband där jag kopierade dem från LP-skivor en gång på stenåldern :)

fast jag tycket det ändå var intressant att lyssna till honom!

tänkte för övrigt fråga om det är någon mer här som har BBCs dramatisering av just Bilbo? jag har den och den går iofs att lyssna till ibland :) men jag är vare sig väldigt förtjust i Bilbo eller t ex tolkningen av Gandalf i den 4-kassettsversionen ... men kan kanske vara av intresse för andra?

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 7:20 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Martinus skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Danne skrev:
Återigen: det finns inget "korrekt" sätt att uttala orch, eftersom Ohlmarks aldrig angav hur det skulle uttalas.

Här är Ohlmarks uttalsanvisning (från Sagan om Tolkien).
Citera:
... i ringtrilogin har han uppfunnit det särskilda namnet orcher (Orcs), på alvspråk yrchsom måste vara en rent onomatopoetisk genrebeteckning för något som man kan kräkas åt (örk! - kräkljud).

Hihihi!

Påstod han inte också i samma bok att fallohides "måste vara" baserat på pygméer eller något liknande, eftersom dessa har fodral för att "hide" sina "phalli"? :wink:

Hur som haver tycker jag inte att han är helt entydig här, även om det tycks peka åt att han faktiskt menade att "orch" skulle uttalas med hårt k. Och om han nu menade att "orch" skulle uttalas med hårt k (vilket detta tycks antyda) -- hur resonerade han? "ch" betecknar väl aldrig annars hårt k i svenskan (utom "och" förstås, vilket dock bara är en enda förekomst -- rätta mig gärna!)?

I radioteaterns version av Bilbo hade "goblin" blivit "ork" (uttalat som det borde uttalas) och inte "vätte". Jag kan inte se någon annan anledning till ändringen än att man velat anpassa sig till Sagan om ringen. Uttalet i radioteaterns version är därför även ett argument för att "orch" ska uttalas "ork" och inget annat.

Hur är det i de andra svenska uppläsningarna av Bilbo och Sagan om ringen?

Det var dålig respons i den tråd där jag gjorde det citerade inlägget, men kanske finns det någon i den här tråden som kan svara på hur "orch" uttalas i de svenska uppläsningarna?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 8:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

'Ork', precis som det ska! :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 8:50 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Jag visste inte att Tolkien har läst in hela sina böcker själv! Men att döma av de ljudklipp jag har hört av honom har jag svårt att tro att en sådan inläsning kan vara något annat än onjutbar. Han brukar prata så fort och otydligt att det knappast kan bli särskilt bra.

Då måste jag ha missförstått det hela. Men visst har han väl läst upp många delar av sina böcker i alla fall? Jag har själv hört en hel del, främst dikter och sånger i och för sig.

Ingen som har några tips på bra uppläsning av den engelska versionen, för jag antar att det har gjorts en del (både direkta uppläsningar men även radiodramatiseringar)?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 8:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Beledhel skrev:

Tack! Vad bra! :D Varför är det så många som uttalar på annat vis?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 9:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Beledhel skrev:

Utan att veta säkert skulle jag bli förvånad om Ohlmarks, som ju är den som myntade ordet orch på svenska, tänkte sig något annat än ett sje-ljud. Han var ju mycket tyskinspirerad och bodde bl a i landet ett antal år. Och för en tysk råder det ingen tvekan om hur ett ord som orch uttalas. (Och det gör det väl egentligen knappt för en svensk heller. Det finns väl ingen anledning till att 'ch' skulle förvandlas till 'k'?)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 9:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tidigare sade jag alltid 'orch' (med tj-ljud), men jag vande mig väldigt snabbt vid att det heter 'ork' när jag väl fick reda på det. Det händer dock att jag istället för 'orker' säger 'yrch'...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 10:19 pm 
The Magnificent

Har också sagt orch hela livet (mindre överdrift), men går på avgiftning och håller på att slå mig varje gång jag säger fel...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 10:27 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Beledhel skrev:

Kanske av samma anledning som att jag inte än säger Keleborn utan Seleborn

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 11:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Utan att veta säkert skulle jag bli förvånad om Ohlmarks, som ju är den som myntade ordet orch på svenska, tänkte sig något annat än ett sje-ljud.

Hur går sje-ljudet ihop med Ohlmarks kommentar att det låter som ett kräkljud "örk"? Hur Ohlmarks uttalade "orch" borde för övrigt gå att få ett definitivt svar på. Det finns säkert flera äldre tolkienister som hört honom tala om "orcher".

Han var ju mycket tyskinspirerad och bodde bl a i landet ett antal år. Och för en tysk råder det ingen tvekan om hur ett ord som orch uttalas. (Och det gör det väl egentligen knappt för en svensk heller. Det finns väl ingen anledning till att 'ch' skulle förvandlas till 'k'?)

Jag håller med om att stavningen är vilseledande och förstår att många därför uttalar "orch" på tyskt eller engelskt vis. Vad jag menade var att uppläsningarna (inklusive radioteaterns Bilbo) borde ha verkat normerande, men de kanske inte är så spridda ännu.

Hur det ska uttalas på svenska tycker jag är oklart. Varför skulle det uttalas på tyskt vis? Ohlmarks kan inte gärna ha räknat med att läsarna visste att Ohlmarks varit verksam i Tyskland. Så självgod var inte ens Ohlmarks. Varför inte lika gärna på engelskt eller italienskt vis?

Théoden Ändny skrev:
Kanske av samma anledning som att jag inte än säger Keleborn utan Seleborn

Är det Keleborn eller Seleborn i uppläsningen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 11:13 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Det finns väl ingen anledning till att 'ch' skulle förvandlas till 'k'?

Visst säger vi väl "k" till vissa "ch"-stavelser i Sverige. Namn som t.ex. Christoffer uttalas ju precis som Kristoffer. Men visst, själv uttalade jag nog orcher som orsher eller något liknande - innan jag läste engelska versionen och bestämde mig för att mer eller mindre använda de engelska orden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 11:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Hur det ska uttalas på svenska tycker jag är oklart. Varför skulle det uttalas på tyskt vis? Ohlmarks kan inte gärna ha räknat med att läsarna visste att Ohlmarks varit verksam i Tyskland. Så självgod var inte ens Ohlmarks. Varför inte lika gärna på engelskt eller italienskt vis?

Jag pratar bara av egen erfarenhet. Jag är själv lite tyskinspirerad (min mamma är tysk), och jag har aldrig ens kommit på tanken att ordet orch skulle kunna uttalas med något annat än sje-ljud förrän härom året då jag först läste något i den vägen på Skalman. Har man lite tyska i sig så leder kombinationen 'ch' i slutet av ett ord ofelbart tankarna till tyskt uttal, eftersom det är så uppenbart osvenskt. (Finns det över huvud taget några svenska ord utom "och" som slutar med 'ch'? Det är ju 'sch' som är det vanliga.) Visst skulle det kunna vara engelskt också, som i "birch" eller "arch", men att uttala ordet med ett engelskt 'tch"-ljud faller sig inte alls lika naturligt på svenska som att söka sig till den nära besläktade tyskan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 12:00 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag har av någon anledning alltid uttalat "orch" som "ork".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 12:21 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Jag har av någon anledning alltid uttalat "orch" som "ork".

Ja, precis som många andra. Undrar om det möjligen har att göra med att man vet att det heter orc i original?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]