Rosie skrev:
Jo, den har jag varit sugen på länge. Jag vet att jag letade runt några gånger, men den var väl ruskigt dyr?
Själv har jag, får jag rodnande erkänna, laddat ner Inglis inläsning från nätet.

Det var det eller ingenting alls, jag skulle inte ha råd att köpa den. Men någon gång när jag får det bättre ställt skall jag göra rätt för mig, det är den väl värd. Den är verkligen suverän, rekommenderas å det varmaste!
Att jag inte gillade radioversionen av Bilbo var förresten inte så mycket för att det "bara" var en inläsning. Jag lyssnar gärna på böcker - men då skall det vara oavkortat och ordagrant, och dessutom bra inläst. Dramatiseringar kan också vara bra, men då måste de vara rejält dramatiserade och tillföra något eget. Det här var något mellanting, varken det ena eller det andra, och jag tycker inte det gav någonting. Dessutom gillade jag inte rösterna särskilt mycket, det lilla jag iddes lyssna.
Molnies skrev:
Någon som vet om man kan få tag på Tolkiens egna uppläsningar av sina verk (i alla fall LotR och Hobbit) till "vanliga" priser? Jag har endast sett någon version från England och den kostade några tusen. Sist jag kollade på SF så hittade jag den inte, men jag kan ju har missat den bara. Några tips?
Jag visste inte att Tolkien har läst in hela sina böcker själv! Men att döma av de ljudklipp jag har hört av honom har jag svårt att tro att en sådan inläsning kan vara något annat än onjutbar. Han brukar prata så fort och otydligt att det knappast kan bli särskilt bra.