andersson skrev:
Man brukar ju ofta använda uttrycket tolkning när man översätter episka verk, främst dikter. Skulle kritiken blivit mindre om förlaget bytte ut titeln från översättare till tolkare? Jag tror inte det. Själv tycker jag att kritiken mot Ohlmarks är något överdriven. När man sedan medger att kritiken grundar sig på texter i senare versioner än den Ohlmarks översatte minskar förtroendet för kritikerns opartiskhet. Om man ser det som att Ohlmarks tolkning har lästs och uppskattats av många så är det en utmärkt tolkning av Tolkiens verk, liksom att om Jacksons version är sedd och uppskattad så är det en utmärkt version. Det som är märkligt är väl att det verkar vara tillåtet att ändra allt i en filmversion medan inget ord får bli fel i en textversion.
Och det faktum att Ohlmarks' grepp om engelska språket var minst sagt valhänt spelar alltså ingen roll? Eller hans arroganta inställning att det var hans rättighet att skriva om allt han översatte så att det blev "bättre"?
Ändringen av två mycket signifikanta "hon" till "han" i Éowyns och Merrys strid mot Häxmästaren är lite för konsekvent för att vara ett misstag. Och det är banne mig ingen "tolkning", det är ett klåfingrigt ingrepp.
Att Ohlmarks' "tolkning" ändå uppskattats beror snarare på Tolkiens förmåga -- att hans berättelse övervinner alla klumpigheter som pådyvlats den av "tolkaren" -- än på Ohlmarks' förmåga som "tolkare".