Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre okt 02, 2026 5:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ögat.
InläggPostat: tor okt 16, 2003 8:02 pm 
Sinda

För en tid sedan var det en debatt om Ögat på Tolkiens Arda. Jag själv bidrog med en insändare som går att läsa i det nionde numret av Tolkiens Arda 2003, fråga 15.

Min fråga är vad ni har för åsikter om saken? Skriv gjärna era åsikter, och motivera varför ni tycker så!

I stort sett kan man väl säga att det finns tre stycken teorier om saken.

1. Sauron är ett stort brinnande öga.
2. Ögat finns inte på riktigt, utan symboliserar Saurons uppmärksamhet (sökande i Palantiren)
3. Såväl ögat och Sauron existerar, i fysisk form. (Sauron har en riktig kropp!)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 16, 2003 8:26 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Jag har också funderat en del kring det där!
Jag tänker det inte som att Sauron är ögat.
Jag skulle snarare hålla på det andra alternativet; att ögat är en symbol över att han söker och hela tiden är på sin vakt. Att han har "spioner" och folk som står på hans sida, redo att informera honom om minsta lilla sak. Att han söker efter ringen och hela tiden är redo att ta den tillbaka. Att hans makt är stor och att han har överblick och kontroll från sin tron.
Att han hela tiden är redo att försvara sin post!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 17, 2003 4:30 pm 
Dvärg

Jag tror nog också att ögat är symbolen för hans vaksamhet, men att den inte existerar fysiskt. Men han hade nog en kropp under slutet av tredje åldern. Eller?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 17, 2003 4:58 pm 
Sinda

Ja, Sauron hade säkerligen en kropp under Ringens krig :!:

Jag kanske skall tala om också, att jag tror på det tredje altenativet.

Argument: Om man tror att Sauron själv är ett öga, finns det saker som talar mot det. Det går att bevisa att han inte är det. Bland annat genom att Gollum säger att han bara har fyra fingrar på sin ena hand.

Om man tror att Sauron har en humanid kropp, och att ögat bara är en symbol, finns det saker som talar emot även det. För att nämna en sak, som också är det starkaste beviset så står det så här i ROTK:

"Far off the shadows of Sauron hung; but torn of some gust of wind out of the world, or else moved by some great disquiet within, the mantling clouds swirled, and for a moment drew aside; and then he saw, rising black, blacker and darker than the vast shades amid which it stood, the cruel pinnacles and iron crown of the topmost tower of Barad-dûr. One moment only it stared out, but as from some great window immeasurably high there stabbed northward a flame of red, the flicker of a piercing Eye; and then the shadows were furled again and the terrible vision was removed. The Eye was not turned to them; it was gazing north to where the Captains of the West stood at bay, and thither all its malice was now bent, as the Power moved to strike its deadly blow; but Frodo at that dreadful glimpse fell as one stricken mortally. His hand sought the chain about his neck."

Det kan bara betyda att det finns ett öga!

Så alltså, både altenativ 1 och 2, har sina brister. Tror man på nån av dessa altenativ, finns det saker som inte går att förklara.

Om man däremot tror på altenativ nr 3, försvinner dessa problem. I detta altenativ är det ju inget konstigt med att det går att bevisa att Sauron har en kropp. Inte heller är det nåt konstigt med att det bland annat tittar fram ett öga i The Dark Tower.

Därför är enligt mig altenativ 3 det rätta!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 8:53 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

emil skrev:
Det kan bara betyda att det finns ett öga!

Självklart så finns det ett Öga. Sauron är väl knappast blind. Men Jag anser iallfall att alternativ två är rätt. Det stora flammande Ögat är en symbol för att Sauron, med Palantiren, kan se allt. Vilket är anledningen till att hans symbol är "A Red Eye upon Black" och att t.ex Grishnakh kallar honom: "The Great Eye."

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 5:02 pm 
Sinda

Kom igen nu! Är det ingen mer som har en åsikt om saken?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 5:31 pm 
Sinda

Förresten. Det är väl ingen som kan ta Ögat i filmen på allvar. Åvanpå Mörka tornet, och ser ut att hållas fast av någon typ av elektricitet. Det iallafall, förstår man ju klart och tydligt om man läser boken, är fel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 1:42 pm 
Hobbit

Sauron har ingen fysisk form, möjligen kan han ta sig en (ytterst tillfällig) skepnad. För att S skall återfå sin fysiska form så krävs Ringen. I alla fall är det min tolkning av det hela.

Citera:
One moment only it stared out, but as from some great window immeasurably high there stabbed northward a flame of red, the flicker of a piercing Eye; and then the shadows were furled again and the terrible vision was removed.

Ett öga i en bild/tanke/dröm. Ej verklig utan en ren mental konstruktion.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 2:23 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag har för Mig att Tolkien nämner i något av sina brev att Sauron har fysisk gestalt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 2:58 pm 
Hobbit

Tag inte mitt ord på att Sauron inte har fysisk gestalt, det kan mycket väl vara Tolkiens tanke.

Personligen känns det dock som om han inte har det. Sägs det inte någonstans att Sauron länge irrande som en ande ej kapabel att ta (fysisk) skepnad? I så fall kan det ju hävdas att han, när dennes makt ökade, kunde återta (delar) av sin forma form. Men jag tycker det känns bättre om formen försvann iochmed förlusten av ringen och att denna behövs för att återfå en fysisk gestalt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 3:08 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Som sagt så säger ju Gollum att Sauron endast har 4 fingrar på si ena hand. Något han knappast skulle kunna veta om han ej har sett Sauron i fysisk skepnad.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 4:22 pm 
Hobbit

Aslak skrev:
Som sagt så säger ju Gollum att Sauron endast har 4 fingrar på si ena hand. Något han knappast skulle kunna veta om han ej har sett Sauron i fysisk skepnad.

Ett mycket starkt argument som kräver mycket snirklande och vridande för att komma runt. Dock kan hävdas att Gollums såg aldrig den fysiska gestalten utan det var bara en projektion in i hans medvetande (eller att Saurons ande uppenbarade sig, en dylik kräver ingen fysisk kropp). Jmf Frodos upplevelser av ögat.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 4:46 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

chrixster skrev:
Dock kan hävdas att Gollums såg aldrig den fysiska gestalten utan det var bara en projektion in i hans medvetande (eller att Saurons ande uppenbarade sig, en dylik kräver ingen fysisk kropp).

Lite väl långsökt måste Jag säga.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 5:26 pm 
Sinda

Varför skulle Sauron då bara ha fyra fingrar på ena handen?
Det finns fler saker som talar för att Sauron hade en kropp.
Saken diskuterades en del i Tolkiens Arda 8, 9, och 10 2003, om jag minns rätt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 17, 2003 8:22 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

emil skrev:
Om man tror att Sauron själv är ett öga, finns det saker som talar mot det. Det går att bevisa att han inte är det. Bland annat genom att Gollum säger att han bara har fyra fingrar på sin ena hand.

Det lite vanskliga med "fyra fingrar"-argumentationen är att om nu Sauron kan återskapa sin kropp så borde det väl vara en barnlek att återskapa ett finger?

Du säger att det finns flera saker som talar för att Sauron har en fysisk kropp, men du nämner bara en. Jag skulle gärna vilja höra lite fler saker som talar mot det, då den saken du nämner är den enda jag har hört som talar för den och jag tycker att den är ganska vag. Om man sätter gollums uttalande i sitt sammanhang så kan det han säger lika gärna bara vara en liknelse för att Saurons makt än är stor.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]