Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån aug 24, 2026 8:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Poesi-översättning.
InläggPostat: tor dec 18, 2003 10:04 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Vår nye medlem, och Min (förmodligen) främste framtida kombattant, Ar-Pharazôn påstår (och Jag har hört liknande saker förut) att många svenska Tolkien-fans tycker att Ohlmarks översättningar av dikterna och sångerna i LotR, är bättre än originalet.

Så, är det någon här som tycker det? Och isåfall vilka dikter/sånger?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 18, 2003 11:19 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

som sagt i en annan tråd så är jag själv ingen fantast av dem men jag ska luska runt och återkommer i ärendet.

Inläggsrubrik: Re: Poesi-översättning.
InläggPostat: fre dec 19, 2003 1:46 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Aslak skrev:
Vår nye medlem, och Min (förmodligen) främste framtida kombattant, Ar-Pharazôn påstår (och Jag har hört liknande saker förut) att många svenska Tolkien-fans tycker att Ohlmarks översättningar av dikterna och sångerna i LotR, är bättre än originalet.

Det finns folk som påstår en massa saker, och jag kan sätta en slant på att de som sällar sig till den här skaran - "bättre än originalet" - många gånger inte alls har läst originalet.

Att Lotta Olsson Anderberg, själv välrenommérad diktare, tar sig an dikterna och sångerna bådar mycket gott. Må sedan Ohlmarks översättning mest ses som kuriosa för nostalgiker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 19, 2003 2:53 am 
Maia
Användarvisningsbild

Aslak skrev:

Ringversen naturligtvis! :lol:

Skämt åsido, versöversättningarna är i många fall riktigt bra, tycker jag. Det sägs att det inte var Ohlmarks som gjorde dem utan redaktören Disa Törngren, vilket i så fall skulle förklara saken. Ohlmarks nöjde sig med att ta sig an de allra viktigaste, som själva ringversen...

Ta t ex "The Road goes ever on". Det är svårt för i alla fall mig att tänka sig att den går att göra till svenska mycket bättre än så.

Citera:
The Road goes ever on and on
Down from the door where it began.
Now far ahead the Road has gone,
And I must follow, if I can,
Pursuing it with eager feet,
Until it joins some larger way
Where many paths and errands meet.
And whither then? I cannot say.

Den väg, jag vandrar går och går
från dörrens sten, där upp den rann.
Nu ringlar fjärran stigens spår,
som jag skall följa, om jag kan,
skall trampa den med ivrig fot,
tills i ett stråk den mynnar ner,
där tusen villspår ta mig mot -
och sedan vet jag intet mer.

Men bättre än originalet? Det förutsätter nästan en dålig översättning, eftersom man som översättare skall ge f-n i att förbättra och lägga till; så då får vi med andra ord vända oss till Ohlmarks! Jag kommer på rak arm på två småverser som jag faktiskt tycker är bättre på svenska.

Citera:
Book I, ch 8: Fog on the Barrow-Downs

He bade them lie there 'free to all finders, birds, beasts, Elves or Men, and all kindly creatures'; for so the spell of the mound should be broken and scattered and no Wight ever come back to it.

Han vigde dem och bjöd dem ligga där -

för farande färdmän
till fritt byte,
för fåglar, fän och alver,
för vägarnas människor,
för vänliga varelser alla!

Ty på så vis skulle kumlets förbannelse skingras och brytas och aldrig mer någon gast kunna återvända dit.

och

Citera:
Book II, ch 3: The Ring Goes South

'That is true,' said Legolas. `But the Elves of this land were of a race strange to us of the silvan folk, and the trees and the grass do not now remember them: Only I hear the stones lament them: deep they delved us, fair they wrought us, high they builded us; but they are gone. They are gone. They sought the Havens long ago.'

- Det är sant, sade Legolas. Men alverna i detta land var av en ras, som är främmande för oss. De tillhörde skogsfolket, och träden och gräset minns dem inte längre. Endast stenarnas sorgesång hör jag: från djupet hämtades vi, fagert formades vi, högt höjdes vi, men de är borta som vindarna fara. De har farit. De sökte sig till Hamnarna för länge sedan.

I båda fallen har Ohlmarks framgångsrikt använt sig av allitterationer som saknas i originalet, och i båda fallen har han lagt till och broderat ut på ett sätt som jag faktiskt tycker resulterar i en bättre vers på svenska än på engelska. Men därmed förstås inte sagt att det är en bra översättning!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 19, 2003 5:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:

Citera:
Book II, ch 3: The Ring Goes South

'That is true,' said Legolas. `But the Elves of this land were of a race strange to us of the silvan folk, and the trees and the grass do not now remember them: Only I hear the stones lament them: deep they delved us, fair they wrought us, high they builded us; but they are gone. They are gone. They sought the Havens long ago.'

- Det är sant, sade Legolas. Men alverna i detta land var av en ras, som är främmande för oss. De tillhörde skogsfolket, och träden och gräset minns dem inte längre. Endast stenarnas sorgesång hör jag: från djupet hämtades vi, fagert formades vi, högt höjdes vi, men de är borta som vindarna fara. De har farit. De sökte sig till Hamnarna för länge sedan.

I båda fallen har Ohlmarks framgångsrikt använt sig av allitterationer som saknas i originalet, och i båda fallen har han lagt till och broderat ut på ett sätt som jag faktiskt tycker resulterar i en bättre vers på svenska än på engelska. Men därmed förstås inte sagt att det är en bra översättning!

Men är inte just det stycket en av alla dessa felöversättningar?
Som jag läser det säger Legolas att de var av en ras främmande för "oss skogsalver", inte att de främmande alverna själva var skogsalver!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 19, 2003 6:07 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Du har rätt Vingilot. Det är en felöversättning.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 1:39 am 
Maia
Användarvisningsbild

Givetvis är det en felöversättning. Men på vilket sätt har det att göra med om själva versen är bättre på svenska än på engelska? Inte ens om felet hade varit i versen hade det påverkat sakfrågan här, vilket väl är versens poetiska meriter på respektive språk. Men nu ligger felet dessutom helt utanför, i biten jag bara tog med för att visa i vilket sammanhang versen förekommer...

Dessutom, om en vers skall vara bättre på svenska än på engelska så måste det nästan per definition vara en felöversättning, eftersom en korrekt översättning inte skall förbättra utan bara "klä i svensk språkdräkt", som det så fint heter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 1:44 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Men på vilket sätt har det att göra med om själva versen är bättre på svenska än på engelska?

Vad sägs om faktumet att originalet inte var en vers överhuvudtaget?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 1:51 am 
Maia
Användarvisningsbild

Lugn och fin Stegrande kamelen! Jag bara råkade lägga märke till det, lite off-topic att påpeka det kan man ju tycka förstås...

Men OM felöversättningen hade varit i versen tycker jag att det hade varit av betydelse. För mig är det lika viktigt att melodi och rytm känns bra som att innehållet stämmer överens med originalet. Det får vara aldrig så vackert och tjusigt men om betydelsen ändrats duger det ändå inte i mina ögon.
Nu ser jag att Aslak huggit, lämnar över till honom. Har inte så mycket mer att tillföra själv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 2:05 am 
Maia
Användarvisningsbild

Aslak skrev:
Vad sägs om faktumet att originalet inte var en vers överhuvudtaget?

Tja, det är väl en definitionsfråga hur man skall klassa originalet. Viss allitteration är det ju i alla fall, och viss rytm (i mina öron). Och om frågan gällde Ohlmarks diktning snarare än Tolkiens så är det ju ingen tvekan om detta platsar. Personligen tycker jag nog att passagen jag citerade till större delen utgör större läsning på svenska än på engelska, kanske med undantag av ordet 'vigde', som för mig har kristna förtecken och därför inte passar in i sammanhanget.

Men din ursprungstanke med tråden var kanske att hånskratta åt alla som kan vara korkade nog att antyda att Ohlmarks kan ha gjort en enda sak rätt? I så fall ber jag om ursäkt om jag rubbat dina cirklar...

(Och jag ber förresten om ursäkt till er bägge två, Vingilot och Aslak, för mitt något tvära tonfall. Jag tycks vara på ett ganska pugilistiskt humör nu i kväll. Men jag ids inte ändra ovanstående, det får stå kvar i sin nuvarande tykna form... :))

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 2:12 am 
Maia
Användarvisningsbild

(Och jag ber förresten om ursäkt till er bägge två, Vingilot och Aslak, för mitt något tvära tonfall. Jag tycks vara på ett ganska pugilistiskt humör nu i kväll. Men jag ids inte ändra ovanstående, det får stå kvar i sin nuvarande tykna form... :))

Helt OK! :)
Ack så ljuvligt att se det skönt klingande ordet "tykna"...! Är gammal bohuslänning och "f.d. inflyttad Göteborgare" som bytt kust. Man hör sällan tyken här på ostsidan... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 2:13 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Men din ursprungstanke med tråden var kanske att hånskratta åt alla som kan vara korkade nog att antyda att Ohlmarks kan ha gjort en enda sak rätt?

Så om Ohlmarks hade översatt hela LotR till en lång alitterativ vers så skulle det ha varit bra eller?

Och den här diskussionen handlar om om Ohlmarks har gjort ett bra jobb när de gäller att översätta Tolkiens dikter till svenska. Att han har översatt ett prosaiskt stycke till vers har inget med saken att göra, och är endast ännu ett bevis på vilken respektlös översättare Ohlmarks var.

Senast redigerad av Fëanor lör dec 20, 2003 2:34 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 2:28 am 
Maia
Användarvisningsbild

För det första anser jag att 'free to all finders, birds, beasts, Elves or Men, and all kindly creatures' är närmare vers än prosa.

För det andra är det Ohlmarks översatt det till enligt mig bättre än originalet, inklusive hans val att ändra till mer uppenbar vers. Dock är det ingen bra översättning, som jag redan har sagt ett antal gånger i den här tråden. Det ankommer inte på översättaren att förbättra och lägga till. Om vad du egentligen frågar efter i den här tråden är passager som både är bättre på svenska än på engelska och dessutom bra översättningar, då har jag naturligtvis inget att komma med. Sådana djur finns inte!

För det tredje så får du inte så mycket som en antydan till mothugg från mig när du kallar Ohlmarks respektlös.

För det fjärde är din kommentar om att översätta hela LotR till vers alltför dum för att förtjäna något svar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 23, 2003 12:32 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag har faktiskt för mig att det var en kvinna som hette Disa någonting som översatte dikterna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 23, 2003 5:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Jag har faktiskt för mig att det var en kvinna som hette Disa någonting som översatte dikterna.

Citerar mig själv, från längre upp i tråden:

Skämt åsido, versöversättningarna är i många fall riktigt bra, tycker jag. Det sägs att det inte var Ohlmarks som gjorde dem utan redaktören Disa Törngren, vilket i så fall skulle förklara saken. Ohlmarks nöjde sig med att ta sig an de allra viktigaste, som själva ringversen...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]