Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön okt 04, 2026 2:31 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: (raderat)
InläggPostat: lör jul 23, 2005 6:44 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 10:42 pm, redigerad totalt 7 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 23, 2005 6:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Swiss skrev:
Ingen vinner i krig. Ena sidan dödar fler med hjälp av bättre vapen och får kontroll och makt men ingen blir lycklig av det. Krig är något som alla, även de som inte är inblandade i, far illa av. Man får inte ens någon nyttig erfarenhet av krig. Bara för att någon "vinner" ett krig betyder inte det att det är punkt slut med konflikter, nej. Krig skapar hat som skapar fler krig. Krig är alltid hundra procent fel, utan minsta undantag, oberoende av orsak. Ändå är det bästa sättet att bekämpa sådana barbariska tillvägagångssätt att mäkla fred. Utan vapen.

Så var inte WWII ett undantag.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 23, 2005 7:23 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 6:31 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 23, 2005 8:50 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Eftersom vi råkar befinna oss på ett Tolkienforum - låt mig då citera Tolkien: "It needs but one foe to breed a war, and those who have not swords can still die upon them."

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 23, 2005 9:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Sarvi skrev:
Eftersom vi råkar befinna oss på ett Tolkienforum - låt mig då citera Tolkien: "It needs but one foe to breed a war, and those who have not swords can still die upon them."

:D

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 23, 2005 9:14 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 6:32 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 23, 2005 10:25 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Swiss skrev:
Nog kan krig tyckas fascinerande och tilldragande för de som inte har varit med om det. Tänker inte på Tolkien, jag vet att han tjänstgjorde i första världskriget.
Men tänk att du befinner dig på ett fält fullt av folk med svärd och spjut och yxor som måste ha ihjäl varandra. Och helt plötsligt får du din högra hand avhuggen, lemlästad.
Eller i ett modernare slag, en bomb slår ner under dig och sliter dig i stycken och slungar iväg dig där du landar och spräcker skallen.

Det är tillräckligt avskräckande för mig för att vara emot all form av våld. Främst själva helvetet under striderna. Dagens sätt att föra krig är till för robotar i stället för mänskliga kroppar och psyken.

Eftersom den här tråden inte längre handlar om terrorattacken i London tycker jag att vi slutar disskutera här.

Nej, jag tycker inte att det är motiverat att avsluta diskussionen här. Om du vill kan du öppna en ny tråd, men jag vill bara replikera till det här först, då jag tror mig ha något lite mer erfarenhet av följderna av ett krig än vad du har.

Jag har tjänstgjort som fredbevarande soldat, i Kosovo. Jag har sett utbrända hus, där invånarna fördrivits. Jag har sett ärren på män som torterats. Jag har mött kvinnor som våldtagits. Barn som förlorat sina föräldrar. Fan, jag har sett människor som lemlästats av blindgångare - nerblodade satar med lungorna punkterade av splitter och fingrarna bortsprängda,

De som utförde de handlingarna var inte personer som skulle låta sig övertygas om förträffligheten i ditt resonemang - "wouldn't it be nice if everone was nice". En del våld kan inte bemötas med appeasment, undfallenhet och flathet. En del våld måste bemötas med våld. Det innebär att soldater riskerar livet. Men jag var, och är, beredd att riskera vissa ting för att folk inte ska behöva leva under hot och förtryck. Om det innebär att jag, eller några av mina kamrater skulle sårats eller dödats, må så vara. Vi hade en diskussion i plutonen innan vi åkte - skulle vi acceptera att sättas in i situationer som innebar att vi kunde dödas? Alla i plutonen accepterade att det kunde bli nödvändigt. Flera av dem har sedan dess varit på platser där risknivån varit betydligt högre än i Kosovo, som Kongo och Afghanistan. Om de hade stupat eller sårats där hade jag sörjt, men jag hade ändå vetat att de var där av eget val, med en övertygelse om att de kunde göra en skillnad, och att de var beredda att riskera sin välfärd för att andra ska kunna leva i en något bättre värld. Att västvärlden varit i stort sett förskonad från krig, diktaturer och förtryck innebär inte att vi kan blunda för de illdåd som sker på andra håll. Krig är fruktansvärt, ja. Men det inte något som ska undvikas till varje pris. Ibland finns ingen annan utväg än att bemöta våld med våld.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 23, 2005 11:00 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 6:31 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 24, 2005 12:28 am 
Maia
Användarvisningsbild

Sarvi, det är tydligt att Swiss lider av allvarlig brist på fri vilja. Det förklarar att det inte finnas någon tydlig tanke eller vilja bakom hans inlägg, men jag tror inte vi kan göra så mycket för honom. Det är bara att beklaga att det ska drabba en så ung människa.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 24, 2005 12:34 am 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 6:30 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 24, 2005 1:30 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Sarvi, det är tydligt att Swiss lider av allvarlig brist på fri vilja. Det förklarar att det inte finnas någon tydlig tanke eller vilja bakom hans inlägg, men jag tror inte vi kan göra så mycket för honom. Det är bara att beklaga att det ska drabba en så ung människa

Sweet Joseph, Mary and Jesus. Jag håller med Ohlmarxisten. Vart är världen på väg?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 24, 2005 11:59 am 
Maia
Användarvisningsbild

Swiss skrev:
Alla grundläggande moraliska principer man lär sig när man är liten att man ska vara god och behandla andra som man vill bli behandlad själv osv.
Sen när man växer upp och får vara med om saker och tjänstgör i Kosovo eller vad man nu än gör som man blir bitter och olycklig av kan lätt få en person att tycka att ett resonemang som "wouldn't it be nice if everone was nice" är korkat och naivt.
Men, det är fortfarande precis på det viset man ska bete sig för att få en bra värld. Vad ska jag säga... det gäller fortfarande. Det är självklart egentligen.

Nah, inte korkat. Naivt, ja. Jag är inte särskilt bitter och olycklig, däremot är min idealism solkad av en viss dosis realism och cynism. Kalla det livserfarenhet.

Swiss skrev:
Nu har jag inte tjänstgjort i Kosovo eller tjänstgjort någon annan stans heller. Jag har på det hela taget varit väldigt inaktiv rent fysiskt. Så du kanske tror att jag inte förstår någonting.
Om jag åkte till Irak eller något annan orosområde och fick bevittna det där du skriver om skulle jag bli skrämd och få panik, bli psykiskt skadad kanske. Men jag skulle fortfarande innerst inne tro på att alla bara vill väl och att det aldrig finns någonting att oroa sig för egentligen.

Tack för omsorgen om mitt välbefinnande, men jag har inga psykiska problem. Jag måste säga att jag är motvilligt imponerad av din hängivenhet till din filosofi om människans godhet. Men det är en filosofi - vilket en kompis en gång definierade som "filosofi - det är att ta en godtycklig ståndpunkt, dra ut den i tangentens riktning tills den ramlar av kanten av verkligheten och sedan ta strid från den platsen." Tyvärr verkar femtusen år av den nedtecknade historien motbevisa relevansen av din uppfattning om att "alla egentligen víll väl" med visst eftertryck. Det är krig, folkfördrivningar, förföljelser, pogromer, folkmord, upplopp etc etc ad infinitum. Verkligheten har en tråkig tendens att tränga sig på, oavsett hur idealistisk man kan vara i sin uppfattning om omvärden.

Swiss skrev:
Jag har också tänkt att det är fint med soldater som offrar sina liv åt någonting bättre men insett att det bara är hyckleri. Nu kanske du blir rasande över att jag kan sitta här framför min dator och säga så om dina plutonkompisars göranden. Men folk som tjänstgör där med vapen i hand förtjänar bättre.

Nej, jag blir inte "rasande" över en diskussion på nätet, oavsett vad du påstår om mig och mina kollegor. En av de saker som jag lärde mig där nere var en viss känsla för proportioner. ;)

Swiss skrev:
Och jag säger inte att våld ska bemötas med undfallenhet och flathet utan med kärlek. Om man sedan blir dödad för sin tro på det har man ändå redan vunnit.

Hur många ska behöva dö av en sådan impassivitet? I Rwanda skulle det troligen räckt med några tusen beslutsamma soldater för att rädda åttahundratusen människoliv. De som dödades där hade ingen möjlighet att sätta sig till motvärn, de hade ingen som skyddade dem från sina mördare. Deras brist på försvar hindrade inte deras banemän från att slå ihjäl dem. Ännu ett exempel ur verkligheten - i Srebrenica slaktades för tio år sedan ett par tusen bosniska män och pojkar. Hade FN-styrkan som skulle skyddat dem haft mandat, vilja och utrustning att utföra sin uppgift, dvs att med våld bekämpa de framryckande styrkorna, så hade det sparat tusentals liv. Hade det inte varit värt det?

Jag är ledsen, men din filosofi är inte förenlig med verkligheten som den är idag. Det du kallar kärlek skulle vissa människor uppfatta som svaghet och underkastelse, och visssa människor förstår endast maktspråk, om nödvändigt uppbackat med våld. Sådan är verkligheten, ute i den riktiga världen, idag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 24, 2005 3:04 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 11:27 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 24, 2005 4:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Swiss skrev:
Det finns ingen riktig ondska i den här världen, för tänk, kan någon föreställa sig ett psyke som verkligen vill skada andra innerst inne? Nej, det vill ingen. Alla vill bara ha det bra.

Det är inte det att folk inte vill väl. Men många vill väl för just sig och de sina, utan en tanke på vilka konsekvenser det ökade egna välbefinnandet kan få för "de där andra", de som inte är "vi". Det spelar ingen roll hur det går för dem, för de är annorlunda och/eller obekanta och inkluderas inte i välviljan. I en del fall är det rent av en integrerad del av välviljan att "de där andra" skall bekämpas med alla medel, eftersom man upplever att de är ett hot mot det goda, dvs konkurrerar om samma resurser. Hitler, för att ta ett ständigt aktuellt exempel, ville nog alldeles oerhört väl, han var nog till och med beredd till stora personliga uppoffringar i sin strävan efter det goda. Ur ett väldigt snävt skygglappsförsett perspektiv skulle det säkert gå att betrakta honom som en hjälte, eftersom han stod upp för det han trodde på. Men problemet var ju att han ville allt detta goda bara för sin tämligen ologiskt definierade och suddigt avgränsade grupp av "renrasigt ariska". Resten var bara ogräs, som skulle rensas bort om det kom i vägen för den välansade tyska trädgårdens utbredning.

Uppdelandet i "vi" och "dem" är förmodligen orsaken till samtliga våldsamma konflikter. Men att få bort all sådan uppdelning, att göra världen till något utopiskt (eller dystopiskt) "global village" där alla ingår i samma jolmiga jättegrupp och ingen har några rötter eller riktigt hör hemma någonstans, det tror jag varken är möjligt eller önskvärt. Människor behöver ett sammanhang, ett "vi" att relatera till. Och därmed kommer det också alltid att finnas ett "dem", och då är konflikter oundvikliga. Åtminstone så länge det inte finns obegränsat av allting till alla, och det är knappast möjligt i en värld med sex miljarder människor (som ständigt blir ännu fler).

Det bästa vi kan hoppas på är därmed ett system där dessa oundvikliga konflikter kan lösas utan våld. Och det enda som kan åstadkomma det är förmodligen ironiskt nog just våld - eller i bästa fall hot om våld. Och "hot om våld" låter nog värre än det är, för det är ju t ex ur den maktpositionen den vanliga civila polisen arbetar. Vi vet att om vi bryter mot lagen så kommer farbror Blå och tar oss, så därför låter vi bli. Svårare behöver det inte vara! (Kruxet är bara att stifta lagar som alla kan enas om, oavsett grupptillhörighet...)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 24, 2005 4:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tack, Kamelen. Du uttrycker dig betydligt bättre än mig. Gaiman skrev ett stycke om ondskans natur som är jag alltid tyckt är tänkvärt:

Neil Gaiman skrev:
There are accounts which, if we open our hearts to them, will cut us too deeply. Look - here is a good man, good by his own lights and the lights of his friends: he is faithful and true to his wife, he adores and lavishes attention on his little children, he cares about his country, he does his job punctiliously, as best he can. So, efficiently and good-naturedly, he exterminates Jews: he appreciate the music that plays in the background to pacify them; he advises the Jews not to forget their identification numbers as they go into the showers - many people, he tells them, forget their numbers, and take the wrong clothes when they come out of the showers. This calms the Jews. There will be life, they assure themselves, after the showers. Our man supervises the detail taking the bodies to the ovens; and if their is anything he feels bad about, it is that he still allows the gassing of vermin to affect him. Were he truly a good man, he knows, he would feel nothing but joy as the earth is cleansed of its pests.

Det kan vara intressant att läsa boken "Helt vanliga män - reservbataljon 101 och den slutliga lösningen i Polen" av Christopher Browning.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]