Swiss skrev:
Alla grundläggande moraliska principer man lär sig när man är liten att man ska vara god och behandla andra som man vill bli behandlad själv osv.
Sen när man växer upp och får vara med om saker och tjänstgör i Kosovo eller vad man nu än gör som man blir bitter och olycklig av kan lätt få en person att tycka att ett resonemang som "wouldn't it be nice if everone was nice" är korkat och naivt.
Men, det är fortfarande precis på det viset man ska bete sig för att få en bra värld. Vad ska jag säga... det gäller fortfarande. Det är självklart egentligen.
Nah, inte korkat. Naivt, ja. Jag är inte särskilt bitter och olycklig, däremot är min idealism solkad av en viss dosis realism och cynism. Kalla det livserfarenhet.
Swiss skrev:
Nu har jag inte tjänstgjort i Kosovo eller tjänstgjort någon annan stans heller. Jag har på det hela taget varit väldigt inaktiv rent fysiskt. Så du kanske tror att jag inte förstår någonting.
Om jag åkte till Irak eller något annan orosområde och fick bevittna det där du skriver om skulle jag bli skrämd och få panik, bli psykiskt skadad kanske. Men jag skulle fortfarande innerst inne tro på att alla bara vill väl och att det aldrig finns någonting att oroa sig för egentligen.
Tack för omsorgen om mitt välbefinnande, men jag har inga psykiska problem. Jag måste säga att jag är motvilligt imponerad av din hängivenhet till din filosofi om människans godhet. Men det är en
filosofi - vilket en kompis en gång definierade som "filosofi - det är att ta en godtycklig ståndpunkt, dra ut den i tangentens riktning tills den ramlar av kanten av verkligheten och sedan ta strid från den platsen." Tyvärr verkar femtusen år av den nedtecknade historien motbevisa relevansen av din uppfattning om att "alla egentligen víll väl" med visst eftertryck. Det är krig, folkfördrivningar, förföljelser, pogromer, folkmord, upplopp etc etc ad infinitum. Verkligheten har en tråkig tendens att tränga sig på, oavsett hur idealistisk man kan vara i sin uppfattning om omvärden.
Swiss skrev:
Jag har också tänkt att det är fint med soldater som offrar sina liv åt någonting bättre men insett att det bara är hyckleri. Nu kanske du blir rasande över att jag kan sitta här framför min dator och säga så om dina plutonkompisars göranden. Men folk som tjänstgör där med vapen i hand förtjänar bättre.
Nej, jag blir inte "rasande" över en diskussion på nätet, oavsett vad du påstår om mig och mina kollegor. En av de saker som jag lärde mig där nere var en viss känsla för proportioner.
Swiss skrev:
Och jag säger inte att våld ska bemötas med undfallenhet och flathet utan med kärlek. Om man sedan blir dödad för sin tro på det har man ändå redan vunnit.
Hur många ska behöva dö av en sådan impassivitet? I Rwanda skulle det troligen räckt med några tusen beslutsamma soldater för att rädda åttahundratusen människoliv. De som dödades där hade ingen möjlighet att sätta sig till motvärn, de hade ingen som skyddade dem från sina mördare. Deras brist på försvar hindrade inte deras banemän från att slå ihjäl dem. Ännu ett exempel ur verkligheten - i Srebrenica slaktades för tio år sedan ett par tusen bosniska män och pojkar. Hade FN-styrkan som skulle skyddat dem haft mandat, vilja och utrustning att utföra sin uppgift, dvs att med våld bekämpa de framryckande styrkorna, så hade det sparat tusentals liv. Hade det inte varit värt det?
Jag är ledsen, men din filosofi är inte förenlig med verkligheten som den är idag. Det du kallar kärlek skulle vissa människor uppfatta som svaghet och underkastelse, och visssa människor förstår endast maktspråk, om nödvändigt uppbackat med våld. Sådan är verkligheten, ute i den riktiga världen, idag.