vanja skrev:
här håller jag med Fëanor. man föds till dyslektiker, men jag kan inte säga att man har rätt att se ned på dyslektiker för det. däremot väljer man att vara till exempel rasist, mördare eller hallick, och dessa ser jag gärna ned på. det skruvat att ens tänka sig att se ned på något en människa inte kan göra något åt, men att se ned på folk som i mina ögon har valt att göra världen omkring oss vedervärdig på ett eller annat sätt, det gör jag absolut.
Även jag håller med Fëanor
i sak, men det finns väldigt många steg emellan att vara dyslektiker och att vara våldtäktsman. Eller hur?
Ursprungligen handlade diskussionen nämligen inte om mördare och våldtäktsmän, utan om människor som har svårt att stava, utan att för den skull vara dyslektiker. Det var dessa Fëanor såg ner på, i sina tidigare inlägg, och det är detta som är min utgångspunkt. Att jämföra dessa med våldsverkare är synnerligen otrevligt och överdrivet, anser jag.
Citera:
Nej. Det man är rår man inte för. Det är fel att se ned på människor för något de inte rår för.
Det anser jag också. Men
varför är det fel? Om det ena är rätt varför är det andra fel?
Citera:
Var har Jag påstått att det är positivt eller konstruktivt?
Jag skrev:
Att "se ner" på någon kan aldrig ses som något positivt eller konstruktivt, anser jag.
Du skrev:
Det beror ju på huruvida man anser människor vara lika mycket värda eller ej.