Citera:
Inte ens kvinnor och män förstår varandra och kommer överens.
Spännande. Utveckla gärna.
Bakgrund till uttalandet: Det faktum att majoriteten av mina nära vänner är kvinnliga, och att folk i de kretsar där jag rör mig brukar ha en ganska jämlik könsfördelning på sina vänner.
Citera:
Den här diskussionen har ju varit uppe tidigare. Då kom vi fram till att om alla som kom till Sverige fick en grundkurs i svensk etik och en rejäl språkutbildning så skulle det inte vara några större problem att komma in i samhället.
Det faktum att svenskar födda i Sverige och som talar och skriver perfekt svenska särbehandlas på grund av hudfärg, utseende och konstiga namn passar in exakt var i sammanhanget?
Bakgrund till uttalandet: Hur jag sett hur vänner som är mer svenska än jag behandlas på grund av var deras föräldrar kommer ifrån.
Citera:
Det är inte vi som är dumma det är de som styr det här landet som har fel inställning till dom som lever i det. De har en egen liten bubbla hur de tror att saker och ting ska va och hur det ska fungera, men samhället ser inte ut på det sättet.
Personligen har jag inte mer till övers för generaliserande nedvärderande uttalanden om till exempel politiker än saker som "äh, jälva negrer, dumma kleptomaner hela bunten". Politik bygger engagemang. På tron att vilja göra saker bättre. Politiker sitter för att folk röstar på dem. Om det finns bättre alternativ, rösta på dem istället. Gör det bättre själv, kanske? Har du den perfekta lösningen, varför inte övertala folk om det? Vi har folkstyre, trots allt.
För längre utläggning, som egentligen är mer diplomatisk än jag skulle vilja (men, äh, jag fick betalt):
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=211690Bakgrund till uttalandet: Det faktum att politikerföraktet och uttrycket det tar får mig att må illa. Att jag känner många fritidspolitiker och har sett vilket mottagande de får från folket de ägnar sin firitd åt att försöka göra saker bättre för. Att jag har lagt ned en stor del av mitt liv på ideellt arbete och vet hur det känns när engagemang på heltid bemöts utan någon som helst förståelse.
Citera:
Åhåjaja. *gäsp* Nya tider, nya motsättningar. Om tio år är det två andra grupper. När min mammas kille var en ung, långhårig hippie fick de vara rädda för att raggarna skulle komma och spöa upp dom hela tiden eftersom de var så hatade.
Nej, nej, nej. Det här är en helt annan sak. Det handlar inte om olika subkulturer, det handlar om folk som bemöts på samma sätt totalt oavsett intressen, personlighet och så vidare helt enkelt beroende på utseende och namn. Det var ingenting som var okänt för tio år sedan, det kommer inte ha försvunnit om tio år. Snarare var det värre förr i tiden, med tanke på många äldre människors attityd gentemot invandrare, som redovisats för i tråden tidigare, och avsaknaden av lagar mot diskriminering.
Bakgrund till uttalandet: Fritidsstudier i historia. Samtal med äldre invandrare. Samtal med äldre svenskar.
(För säkerhets skull, Älva: Det här riktar sig inte mot din person, utan de åsikter du framfört. Anledningen till att jag besvarat just dina inlägg är huvudsakligen för att de var så kort formulerade att det var bekvämt att citera dem för att få en utgångspunkt för vad jag ville säga. Jag vänder mig mot betydligt fler inlägg än de som kommer från dig och beklagar snedvridningen i svaren, och hoppas att du godtar min anledning.)
Vad det gäller utvisning - frågan är på vad sätt det egentligen leder till någonting bättre? Förmodligen har vi betydligt mer resurser och möjligheter att ta hand om saken. Bättre socialt nät, bättre ekonomi. Många invandrare kommer från länder som har stora problem med krig, slitningar, korruption och så vidare. Det är jätteenkelt för oss att bara spa problemet under mattan genom att skicka människor dit, men på vad sätt gör det världen till en bättre plats? Hur kan man se Sverige som ett land som försöker hjälpa andra länder om vi handlar på det sättet?
Bakgrund: Ett totalt ointresse för gränser och nationalstater. Folk är folk. Punkt.