Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 13, 2026 5:37 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 03, 2005 3:06 pm 
The Magnificent

Nu hänger jag nog inte med riktigt. Vad var det du blev ledsen över, Älva? Vanja svarade ju bara på ditt inlägg. Jag kunde faktiskt inte se någonting som kan antyda till påhopp, om du inte menade att hon nämnde ordet naiv...

Men jag håller med Älva om att alla borde få en grundkurs i svenska, och svensk "etik". Annars kommer ju problemen igen. Jag gillar starkt förslaget som fp kom med för ett tag sen att alla som (är nu inte 100 säker på hur det var) ska komma till Sverige (för att bo här) bör kunna grundläggande svenska, eller annars börja en utbildning i svenska. Annars blir det utstängda och utanför arbetsmarknaden.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 03, 2005 3:58 pm 
Master of Doom

Nerloth skrev:
Túrin Turambar skrev:
:roll: Jag tycker nog att det är svårare att vara invandrare än att vara svensk i dagens samhälle iaf.

Jaså, du har prövat på bägge så du kan uttala dig hur det är att vara bägge under samma förutsättningar? :o :)

virre skrev:
det här landet ägnar sig åt statsunderstöd rasism det är ett faktum, det är bara att se på de apatiska flyktingbarnen. Och den som påstår att de är lätt att vara invandrare idag i det här skitlandet borde kanske testa att leva en sommar med en invandrarfamilj och se hur bra de trivs med att bli spotade efter, bli nekade bostäder i fel områden m.m....

Túrin Turambar skrev:
Det märks att vissa människor inte vet riktigt hur det är att vara invandrare. Många av mina kompisar är invandrare och de har det inte så jävla lätt. Att invandrare skulle mobba svenskar är mycket möjligt, men det är fan ömsesidigt. I min kommun var det ett stort bråk för ett tag sedan. Startat av nazister med kniv förstås.

Den som påstår att invandrare har det lättare än svenskar är antingen blind för hur samhället ser ut eller har blivit påverkad av nazipropaganda.
Det står jag för!

Självklart har man det svårare som invandrare, man kan inte språket, man känner inte till kulturen och kommer ofta från underutvecklade och krigshärjade områden. Det är så självklart att det behöver ni inte ens påpeka. Men det går inte att göra något åt, om ni då inte hade tänkt att man börja med att enbart ta in invandrare som redan kan språket, känner till kulturen och kommer från utvecklade områden? Nej, det går inte. Så invandrare har det sämre ja, självklart. Och det är inget vi kan göra något åt. Vad vi däremot kan göra är att låta de invandrare som kommer hit få leva här under samma förutsättningar, möjligheter, skyldigheter och lagar som svenskar. (Vilket leder till det jag först försökte säga), detta gör man INTE genom att sätta upp olika lagar för invandrare respektive svenskar! Det är ju då man ger olika grupper olika förutsättningar - dvs. diskriminerar.

Ni bemöter med andra ord problemet från helt fel håll. Túrin, ytterst fånigt av dig att försöka hävda att jag är påverkad av "nazipropaganda". Lite högre nivå än så får du hålla debatten på iaf. :)

Jag kan väl se hur invandrare runt mig har det även om jag aldrig varit det själv?

Jag tog upp nazipropaganda som ett skäl av två till liknande åsikter. Även om du inte har påverkats av nazipropaganda så finns det ju gott om folk som har gjort det. Dessutom finns det, som tidigare nämnts, en inrotad rädsla mot nya saker. Speciellt hos de äldre generationerna.

Jag tycker verkligen inte att invandrare har det lättare på något sätt. Förutom de uppenbara saker du tog upp om språkproblem osv är det mycket vanligt att de får hårdare domar, nekas inträde på olika ställen, hånas av okända, inte får jobb p g a sitt ursprung, misstänks för brott automatiskt och får sina utbildningar ogiltigförklarade.

Jag tycker också att alla är lika bra och lika värda. Att tycka att olika "sorters" människor är olika mycket värda tycker jag är grunden för rasismen.

Folkpartiets förslag om språktest tycker jag är snudd på rasistiskt faktiskt. Hur fan ska flyktingar kunna lära sig svenska på vägen bort från förföljelsen? Att utestängas från arbetsmarknaden blir ju på det sättet bara ett straff. En gratis, obligatorisk kurs i svenska vore bra men inte ska man kickas om man misslyckas!

Högerförslaget om att invandrare som begår brott ska skickas bort från Sverige är däremot rasistiskt rakt igenom! Då ska man för fan skicka bort svenskarna som gör samma sak också. Då frågar någon säkert: men var ska man skicka svenskarna? Det vet inte jag men det skulle iaf vara lika rättvist. Förr fanns ju straffet landsförvisning, det kan väl svenskarna få då? (Fast självklart löser man inget genom att skicka bort någon).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 03, 2005 4:25 pm 
The Magnificent

Invandrarna ska självklart få språkkursen gratis. Så länge man går den så bör man inte bli avvisad, men det får ju inte heller gå till överdrift, så att man går en kurs i år efter år.

Och förslaget om utvisning för invandrarna som begår brott är inte helt igenom dåligt. Har man inte arbete m.m och begår brott i Sverige så kan man ju inte låta det gå bara. Man kommer till Sverige för att få det bättre därför att man har det sämre någonannstans, eller för att man får jobb här. Om det är av den första anledningen så betyder det att man kom till Sverige och lever på Sveriges välfärdsystem (absolut inget fel i det, det är det redan många som gör (och det alldeles för många)). Men om man då begår brott i Sverige så är det ju helt motsägelsefullt. Men sticker till ett land för att få det bättre, lever där på landets bekostnad, och sedan förstör man för landet.

Jag tycker att (om det är grovt brott som mord, grovmisshandel m.m) så bör det leda till utvisning.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 03, 2005 4:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Fattar inte varför folk blir så förbannade så fort en sån här diskussion kommer upp? *känner mig påhoppad fast jag försökte vara strikt neutral* *lite ledsen också* :(

Fastän jag svarade på ditt inlägg, så riktade jag inte min ilska just emot dig, eftersom du sade att folk på forumet hade kommit fram till en viss sak. Det var mer emot alla (dem).

EDIT: Nu har jag läst igenom diskussionen som kom mellan mina inlägg, och säger gärna förlåt, Älva, om du trodde att jag var arg på dig. Jag visste att du var neutral och bara lade fram en allmän åsikt - därför kunde jag också bli lite bitigare än vanligt eftersom jag inte riktade mig mot någon speciell. Det var inte riktat mot dig personligen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 07, 2005 8:36 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag har PM-at vanja och det fanns orsaker till att jag var extra känslig i fredags. Skriver det här så att ingen tror att jag ignorerar det. Men jag orkar nog inte delta något mer i debatten.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 3:39 pm 
Hobbit

Citera:
Inte ens kvinnor och män förstår varandra och kommer överens.
Spännande. Utveckla gärna.

Bakgrund till uttalandet: Det faktum att majoriteten av mina nära vänner är kvinnliga, och att folk i de kretsar där jag rör mig brukar ha en ganska jämlik könsfördelning på sina vänner.
Citera:
Den här diskussionen har ju varit uppe tidigare. Då kom vi fram till att om alla som kom till Sverige fick en grundkurs i svensk etik och en rejäl språkutbildning så skulle det inte vara några större problem att komma in i samhället.
Det faktum att svenskar födda i Sverige och som talar och skriver perfekt svenska särbehandlas på grund av hudfärg, utseende och konstiga namn passar in exakt var i sammanhanget?

Bakgrund till uttalandet: Hur jag sett hur vänner som är mer svenska än jag behandlas på grund av var deras föräldrar kommer ifrån.
Citera:
Det är inte vi som är dumma det är de som styr det här landet som har fel inställning till dom som lever i det. De har en egen liten bubbla hur de tror att saker och ting ska va och hur det ska fungera, men samhället ser inte ut på det sättet.
Personligen har jag inte mer till övers för generaliserande nedvärderande uttalanden om till exempel politiker än saker som "äh, jälva negrer, dumma kleptomaner hela bunten". Politik bygger engagemang. På tron att vilja göra saker bättre. Politiker sitter för att folk röstar på dem. Om det finns bättre alternativ, rösta på dem istället. Gör det bättre själv, kanske? Har du den perfekta lösningen, varför inte övertala folk om det? Vi har folkstyre, trots allt.

För längre utläggning, som egentligen är mer diplomatisk än jag skulle vilja (men, äh, jag fick betalt): http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=211690

Bakgrund till uttalandet: Det faktum att politikerföraktet och uttrycket det tar får mig att må illa. Att jag känner många fritidspolitiker och har sett vilket mottagande de får från folket de ägnar sin firitd åt att försöka göra saker bättre för. Att jag har lagt ned en stor del av mitt liv på ideellt arbete och vet hur det känns när engagemang på heltid bemöts utan någon som helst förståelse.
Citera:
Åhåjaja. *gäsp* Nya tider, nya motsättningar. Om tio år är det två andra grupper. När min mammas kille var en ung, långhårig hippie fick de vara rädda för att raggarna skulle komma och spöa upp dom hela tiden eftersom de var så hatade.
Nej, nej, nej. Det här är en helt annan sak. Det handlar inte om olika subkulturer, det handlar om folk som bemöts på samma sätt totalt oavsett intressen, personlighet och så vidare helt enkelt beroende på utseende och namn. Det var ingenting som var okänt för tio år sedan, det kommer inte ha försvunnit om tio år. Snarare var det värre förr i tiden, med tanke på många äldre människors attityd gentemot invandrare, som redovisats för i tråden tidigare, och avsaknaden av lagar mot diskriminering.

Bakgrund till uttalandet: Fritidsstudier i historia. Samtal med äldre invandrare. Samtal med äldre svenskar.

(För säkerhets skull, Älva: Det här riktar sig inte mot din person, utan de åsikter du framfört. Anledningen till att jag besvarat just dina inlägg är huvudsakligen för att de var så kort formulerade att det var bekvämt att citera dem för att få en utgångspunkt för vad jag ville säga. Jag vänder mig mot betydligt fler inlägg än de som kommer från dig och beklagar snedvridningen i svaren, och hoppas att du godtar min anledning.)

Vad det gäller utvisning - frågan är på vad sätt det egentligen leder till någonting bättre? Förmodligen har vi betydligt mer resurser och möjligheter att ta hand om saken. Bättre socialt nät, bättre ekonomi. Många invandrare kommer från länder som har stora problem med krig, slitningar, korruption och så vidare. Det är jätteenkelt för oss att bara spa problemet under mattan genom att skicka människor dit, men på vad sätt gör det världen till en bättre plats? Hur kan man se Sverige som ett land som försöker hjälpa andra länder om vi handlar på det sättet?

Bakgrund: Ett totalt ointresse för gränser och nationalstater. Folk är folk. Punkt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 4:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Om man inte kan inse att invandringen orskar problem är man inte så smart.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 5:08 pm 
Hobbit

Relativt onödig kommentar, särskilt om man har något som helst intresse av att hålla diskussionen på en nivå där det faktiskt är en diskussion snarare än att bara puckla på alla som är av annan åsikt.

Det är klart invandringen orsakar problem. Tolkiens Arda orsakar problem. Internet orsakar problem. Vart vill du komma? Att det är bättre om alla som föds på plats A håller sig på plats A och att plats B borde hålla dem borta med taggtråd och våld?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 6:31 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Julle skrev:
Relativt onödig kommentar, särskilt om man har något som helst intresse av att hålla diskussionen på en nivå där det faktiskt är en diskussion snarare än att bara puckla på alla som är av annan åsikt.

Nej, det var en mycket nödvändig kommentar, som bör nämnas om och om igen. Och anledningen till det är för att det är en åsikt som aldrig nämns i samhällsdebatten. Så folk blir lurade och tror att det inte är så.

Julle skrev:
Det är klart invandringen orsakar problem. Tolkiens Arda orsakar problem. Internet orsakar problem. Vart vill du komma? Att det är bättre om alla som föds på plats A håller sig på plats A och att plats B borde hålla dem borta med taggtråd och våld?

Vi är alltså överens om att invandringen orsakar problem, bra. Det vore bra om våra politiker kunde våga erkänna det också så att man skulle kunna förändra den förfallna invandringspolitiken. Hur det ska ske kan det finnas många lösningar på. Jag tror själv en lösning kan vara att minska gruppen muslimer som invandrar, då det är denna grupp som orsakar flest problem.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 7:43 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Hur det ska ske kan det finnas många lösningar på. Jag tror själv en lösning kan vara att minska gruppen muslimer som invandrar, då det är denna grupp som orsakar flest problem.

Det beror ju på hur man definierar problem. När det gäller brott så är det iallafall finnar som begår flest, och de har ju inte ens någon anledning att komma hit så Jag tycker att vi kan minska den invandrargruppen först.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 8:35 pm 
Hobbit

Jämför "Om man inte kan inse att invandringen orskar problem är man inte så smart." med "Invandringen orskar problem.". Fundera sedan över vilket som är mest troligt att få folk att bli sura och strunta i dina argument och vilket som eventuellt kan få dem att lyssna på dig. Men för all del, eftersom jag anser det vara av ondo om folk håller med dig (om dina lösningar), så.

Jag är mer för att, tja, till exempel slopa gränserna och därmed ge alla stackars tjänstemän på Migrationsverket någonting vettigt att göra med sina liv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 11:00 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Om man inte kan inse att invandringen orskar problem är man inte så smart.
bra svar vilket verkligen ökar nivån, angående en annan tråd :roll:

Sedan vill jag säga Julle, att jag håller på dig rörande varenda svarspunkt. Du har sagt allt jag ville säga men inte tog mig ork till. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 06, 2005 1:20 am 
Maia
Användarvisningsbild

Théoden Ednew skrev:
bra svar vilket verkligen ökar nivån, angående en annan tråd :roll:

Bra att du kan se skillnad på det inlägget som startar tråden och ett inlägg som skrivs på sida 3.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 06, 2005 9:34 am 
The Magnificent

Kanske fel tråd för detta... men det kan nog passa in ändå.
Vad jag inte förstår är hur arbetskraftsinvandring kan hjälpa Sverige. Mer än 20 % av Sveriges arbetsföra invånare går utan jobb, och så ska vi ta in utlänningar för att arbeta här. Det är ju helt korkat! Kan någon förklara detta för mig?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 10, 2005 12:02 pm 
Snaga

Arbetskraftsinvandring hade inte behövts om befolkningstillväxten i sverige varit tillräcklig, dessutom finns det en obalans när det gäller högutbildad arbetskraft inom vissa områden, vilket gör att vi har många arbetslösa akademiker som har läst en utbildning som det inte riktigt finns behov av i dagens läge, samtidigt som många platser inom sjukvård, omsorg, industri m.m är tomma eller beräknas bli det under överskådlig tid.

Det faktum att man i dagens sverige inte ser kopplingen arbeta-för-att-överleva är lika obehagligt moraliskt som de följder det måste få på lång sikt; mindre bidrag, mer arbete säger jag ( med ett borgerligt grymt tonfall).

Är svenskarna rasistiska?
Jawohl - men vem i denna värld är helt utan fördommar?
(Den som är utan synd...tänker jag, blundar, och väntar på den första stenen att bli kastad).

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]