Till Swiss försvar, måste jag än en gång påpeka, att
den världen kan faktiskt bli till verklighet! Star Trek-världen är uppbyggd, enligt ungefär samma sorts modell. Fast att komma dit... det är där som de flesta naiva förslagen kommer.
Tja. Varför inte ordna en fussion mellan originaldiskussionen och denna argumentation? Det kan vi mycket väl, genom att diskutera den geografiska tillämpningen av Swiss ovan nämnda teori.
Till exempel kan jag, om jag kan visa ett stigspår på detta förslag, diskutera hur Afrikas befolkning måste
deporteras från de olika områdena. Många av dem, som bor i den kontinenten, bor i områden vars natur inte lämnar mycket över till eget-försörjande. Och då man bara ska arbeta för
sin egen överlevnad, får man inte arbeta på fler saker än den egna bondgården, där man sår mat, och skjuter djur, för att få deras päls. Om man bor i öknen, blir det självklart att denna form av överlevnad kan bli alltför hård för de människorna som bor där. De får inte fram - via lant- och jaktbruk - lika mycket råvaror som deras fränder i andra områden, vars landområden är mycket bördigare. Då man enbart kämpar för sin egen överlevnad, märker man direkt att
fattigdomen blir aldrig utrotad, om man inte deporterar de många miljoner öken-lantbrukare till mer bördiga områden. Men blir inte frågan; får de vekrligen plats? Och om de inte får plats, blir det inte startskottet till värre krig - i fråga om antal offer - än vad Europa fick uppleva för 60 år sedan?
Är inte detta en bra fussion, älva?

Ja, det är ju klart att man lyssnar på vad du säger (eller rättare sagt; läser det du skriver

)