Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 15, 2026 4:36 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 5:48 pm 
Redaktionen

Ni har väl läst Tolkien? Makt korrumperar...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 7:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Enligt min mening borde man knappast kalla Politik för hyckleri, för då skulle frågan om hur man ska styra Sverige, ja; världen, betäcknas som hyckleri.

Sedan undrar jag vad alla millitanta ungdomspolitiker tycker om att 1) kallas hycklare och 2) "få reda på" att de - under en obestämd tid - har ängnat livet åt ren hyckleri.

På tal om demokrati. En smart man skrev en gång om att vi har lika stor rätt i att tysta den ensamma oliktänkaren som han har rättighet i att tysta oss. Och det är verkligen vältalat! Visst kan man ha åsikter om andra människors åsikter (som att jag - någonstans i borgarskarans mittenskala - ibland stör mig på de millitanta RKU:arna) men man SKA ALDRIG tvinga dem till sig ens egna åsikter. Det borde nog många människor lära sig, både till vänster och höger!

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 9:11 pm 
Redaktionen

Aderyn skrev:
Visst kan man ha åsikter om andra människors åsikter (som att jag - någonstans i borgarskarans mittenskala - ibland stör mig på de millitanta RKU:arna) men man SKA ALDRIG tvinga dem till sig ens egna åsikter. Det borde nog många människor lära sig, både till vänster och höger!

Så sant...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 19, 2006 6:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ungdomspolitikerna är idealister som tror att de kan förändra en värld styrs av byråkrater. Fast jag respekterar idealisterna mer än byråkraterna eftersom de bryr sig mer om samhället men verkar inte att politiker som Persson eller Reinfelt göra.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 20, 2006 9:47 pm 
Avar
Användarvisningsbild

http://www.ungtval.se/

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 25, 2006 1:34 am 
Maia
Användarvisningsbild

Oj!

Det sägs mycket tänkvärt och starkt på den här tråden. En del bygger på kunskap, mycket på fördomar som till viss del är helt fel. Vi människor tror oss veta så mycket, som vi för sent inser att vi inte visste, när vi äntligen får veta hur det egentligen är.
T ex: Det kostar inte ett öre att rösta! Men (vilket redan har sagts här) våra skattepengar används till att bekosta det som de styrande politikerna anser gynnar Sverige, bl a själva valet.

Jag ser det inte som en kostnad, utan som en förmån. Jag får sätta in (via skattesedeln) pengar i min stat och kommun - pengar som kommer mig till nytta när mina barn får gratis sjukvård upp till 18 års ålder (tror jag det är, men är lite osäker). Tack för ett system som hjälper mig att spara pengar till mina barns sjukvård, och skola (som också är gratis, INKLUSIVE skolmaten).

Många politiker gör ett dåligt jobb! Se det ungefär som en dålig förbundskapten i fotboll. Då avsätter "man" honom eller henne i nästa val. Vem är då "man"? Jo, det är pöbeln, som det har talats om här förr. Vem är då pöbeln? Du och jag!

Men många politiker gör ett bra jobb. Reinfeldt gör ett bra jobb. Bildt gjorde ett fantastiskt bra jobb, både som partiledare och som förhandlare i Kosovo (var det väl?, nu blev jag osäker igen).

Men JAG skulle aldrig rösta på deras parti, för jag tycker inte att de har bra idéer. Många politiker, med samma åsikter som jag har, gör uruselt ifrån sig, och får sluta.
Andra jobbar på bra, och får sitta kvar.
Att makt korrumperar är förvisso sant, så det är nog aldrig bra att sitta för länge i toppen. Jag tror Göran kan kliva av snart...

Men poängen med representativ demokrati (dvs utvalda representanter som för vår talan) är ju att vi har en möjlighet att välja kunnigt folk. Om alla skulle tycka i alla frågor, finns det stor risk för att okunnigheten skulle styra landet. Jag menar: Ingen hinner/orkar på allvar sätta sig in i alla politiska frågor som en riksdag behandlar dagligen, stundligen, timligen, jämt, jämt, jämt - ofta långt in på nätterna. Det skulle inte bli mycket skrivet här då, för vi måste alla läsa in oss på ämnen som blyhalt i bensin och skolbokspärmsmaterial och annat spännande som det måste fattas beslut om.

Däremot är jag ganska säker på att om vi inte levde i en demokrati, utan istället hade en envåldshärskare (någon skrev ungefär: "då vet man i alla fall vem som bestämmer") så hade vi inte kunnat skriva här alls!!!

(en envåldshärskare är även han/hon beroende av vad finanspampar och byråkrater tycker/anser/råder honom/henne att göra, som i alla maktstrukturer som bygger på pengar eller militär, dvs 99,99999% av alla maktstrukturer som finns)

Varför hade vi inte kunnat skriva här?
Jo, för att diktaturer o dyl är livrädda för det fria ordet, efter som det kan kritisera makten, sprida information om andra system och om makthavarens brister och fel, och för att det fria ordet alltid leder till att folk inte låter sig styras i samma utsträckning som folk som via förbud och vapenmakt tvingas till lydnad. Och man måste tvinga till lydnad om man inte låter folket själva välja vem som ska ha makten.

Vår demokrati är absolut inte felfri! Men den tillåter att vi visar upp felen och kommer med alternativa lösningar.
Och den tillåter trevliga Tolkien-nördar som oss att både prata fantasy och diskutera politik.
Eller vad tror ni? Tror ni att Göran sitter där och skälver av skräck över att vi sagt ett och annat ofördelaktigt om honom? :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 25, 2006 7:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Den förgående talaren skrev:
Däremot är jag ganska säker på att om vi inte levde i en demokrati, utan istället hade en envåldshärskare (någon skrev ungefär: "då vet man i alla fall vem som bestämmer") så hade vi inte kunnat skriva här alls!!!

Så sant... Tyvärr upplever kineserna detta, då egna åsikter betalas med kulor i nacken. Och de kineser som - under en viss tids utlandsvistelse - tar till sig de nya, "hemska" västerländska idealen och idéerna måste gömma dem så fort som möjligt, innan någon närstående spion raporterar till närmsta byrokratman. En av mina kinesiska vänner förtäljde detta för mig... och jag sympatiserar med honom.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 25, 2006 11:34 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Bravo Randalin!!!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 26, 2006 9:36 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Hur vet man att politiker är kunnigt folk? De verkar ju faktistk mest slänga sig med fina och viktiga ord men det är inget konkret som rullar över deras tunga. Såna människor litar jag inte alls på. Dessutom så har de flesta av dem inte gjort ett vettigt handtag i hela sitt liv utan bara pluggat sig in på den politiska banan. hur kan man veta något om det riktiga samhället då?

Citerar Genesis från Skivan The lamb Lies Down on Broadway och låten The chamber of 32 doors: "I rather trust a man who works with his hands..."

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 26, 2006 10:00 am 
Avar
Användarvisningsbild

tja, är du missnöjd kan du ju alltid bli aktivt politiskt själv :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 26, 2006 10:53 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag behöver inte ha något liv heller va? :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 26, 2006 1:27 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Men sedan kommer den enkla frågan; hur vet vi att människor som enbart arbetat med sina bara händer kan styra ett land? Hur vet vi att dessa arbetare (?) kan ta på sig det stora ansvaret att styra Sveriges polisberedskap, miljöarbeten och ekonomiskick? Men sedan måste jag självklart använda brasklappen när jag menar att jag inte vet om du menar de som har arbetat sig in till experter inom de skiljda yrkesvalen, såsom att en polis ska bli justisieminister, miljönörd miljöminister med mera.

Självklart håller jag med er om att vissa politiker är rena hycklare som jag inte vill styras av. De väljs enbart för politikens viktigaste tillgång; en uppkäftighet som strategiskt undanröjer all form av inkopetens som existerar hos denna politiker.

Förresten. Även om att det vore dyrt i fråga om att våra skattepengar läggs på val istället för t.ex. sjukvård; skulle det inte vara intressant att få välja vem som ska bli nästa JämO, istället för att en redan folkvald man ska välja denne eventuellt nästkommande JämO? - med reservation för att en nyss nämnd uppkäftig politiker lockar till sig omedvetna väljare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 26, 2006 1:59 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nämn en politiker som man kan lita på och precisera varför.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 26, 2006 3:00 pm 
Redaktionen

Nämn en person överhuvudtaget som du kan lita på och precisera varför...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 26, 2006 3:05 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Min kille, för att han alltid är plågsamt ärlig och verkar inte ha någon förmåga att ljuga för mig, även när det skulle svida mindre. :wink:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]