Oj!
Det sägs mycket tänkvärt och starkt på den här tråden. En del bygger på kunskap, mycket på fördomar som till viss del är helt fel. Vi människor tror oss veta så mycket, som vi för sent inser att vi inte visste, när vi äntligen får veta hur det egentligen är.
T ex: Det kostar inte ett öre att rösta! Men (vilket redan har sagts här) våra skattepengar används till att bekosta det som de styrande politikerna anser gynnar Sverige, bl a själva valet.
Jag ser det inte som en kostnad, utan som en förmån. Jag får sätta in (via skattesedeln) pengar i min stat och kommun - pengar som kommer mig till nytta när mina barn får gratis sjukvård upp till 18 års ålder (tror jag det är, men är lite osäker). Tack för ett system som hjälper mig att spara pengar till mina barns sjukvård, och skola (som också är gratis, INKLUSIVE skolmaten).
Många politiker gör ett dåligt jobb! Se det ungefär som en dålig förbundskapten i fotboll. Då avsätter "man" honom eller henne i nästa val. Vem är då "man"? Jo, det är pöbeln, som det har talats om här förr. Vem är då pöbeln? Du och jag!
Men många politiker gör ett bra jobb. Reinfeldt gör ett bra jobb. Bildt gjorde ett fantastiskt bra jobb, både som partiledare och som förhandlare i Kosovo (var det väl?, nu blev jag osäker igen).
Men JAG skulle aldrig rösta på deras parti, för jag tycker inte att de har bra idéer. Många politiker, med samma åsikter som jag har, gör uruselt ifrån sig, och får sluta.
Andra jobbar på bra, och får sitta kvar.
Att makt korrumperar är förvisso sant, så det är nog aldrig bra att sitta för länge i toppen. Jag tror Göran kan kliva av snart...
Men poängen med representativ demokrati (dvs utvalda representanter som för vår talan) är ju att vi har en möjlighet att välja kunnigt folk. Om alla skulle tycka i alla frågor, finns det stor risk för att okunnigheten skulle styra landet. Jag menar: Ingen hinner/orkar på allvar sätta sig in i alla politiska frågor som en riksdag behandlar dagligen, stundligen, timligen, jämt, jämt, jämt - ofta långt in på nätterna. Det skulle inte bli mycket skrivet här då, för vi måste alla läsa in oss på ämnen som blyhalt i bensin och skolbokspärmsmaterial och annat spännande som det måste fattas beslut om.
Däremot är jag ganska säker på att om vi inte levde i en demokrati, utan istället hade en envåldshärskare (någon skrev ungefär: "då vet man i alla fall vem som bestämmer") så hade vi inte kunnat skriva här alls!!!
(en envåldshärskare är även han/hon beroende av vad finanspampar och byråkrater tycker/anser/råder honom/henne att göra, som i alla maktstrukturer som bygger på pengar eller militär, dvs 99,99999% av alla maktstrukturer som finns)
Varför hade vi inte kunnat skriva här?
Jo, för att diktaturer o dyl är livrädda för det fria ordet, efter som det kan kritisera makten, sprida information om andra system och om makthavarens brister och fel, och för att det fria ordet alltid leder till att folk inte låter sig styras i samma utsträckning som folk som via förbud och vapenmakt tvingas till lydnad. Och man måste tvinga till lydnad om man inte låter folket själva välja vem som ska ha makten.
Vår demokrati är absolut inte felfri! Men den tillåter att vi visar upp felen och kommer med alternativa lösningar.
Och den tillåter trevliga Tolkien-nördar som oss att både prata fantasy och diskutera politik.
Eller vad tror ni? Tror ni att Göran sitter där och skälver av skräck över att vi sagt ett och annat ofördelaktigt om honom?