Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 12, 2026 8:31 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sverige Rasistiskt
InläggPostat: ons jun 01, 2005 8:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag såg på en löpsedel idag att Sverige var rasistiskt enligt regeringens utredare. Var faktiskt lite förvånad över det.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 01, 2005 8:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Om man med Sverige menar vår sosse-stat stämmer det ju dock. Den har nämligen sett till att invandrare och liknande är privilegiade och har fler rättigheter än svenskar. Alltså verkar det som att man anser dessa invandrare vara mer värda än svenskar. Rasism med andra ord. :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 01, 2005 8:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Om man med Sverige menar vår sosse-stat stämmer det ju dock. Den har nämligen sett till att invandrare och liknande är privilegiade och har fler rättigheter än svenskar. Alltså verkar det som att man anser dessa invandrare vara mer värda än svenskar. Rasism med andra ord. :?

Ja det verkar så.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 01, 2005 10:30 pm 
Master of Doom

Nerloth skrev:

:roll: Jag tycker nog att det är svårare att vara invandrare än att vara svensk i dagens samhälle iaf.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 8:19 am 
The Magnificent

Håller med Nerloth. Det var nog inte åt det hållet de hade tänkt sig det, men du har i vilket fall som hellst rätt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 8:37 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Om de menar angående den här hetsjakten mot rökare så är Sverige absolut en nazistat. :D

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 8:40 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

det här landet ägnar sig åt statsunderstöd rasism det är ett faktum, det är bara att se på de apatiska flyktingbarnen. Och den som påstår att de är lätt att vara invandrare idag i det här skitlandet borde kanske testa att leva en sommar med en invandrarfamilj och se hur bra de trivs med att bli spotade efter, bli nekade bostäder i fel områden m.m....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 8:41 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Som jag sagt förut. Språket är nyckeln till kommunikation. Inte ens kvinnor och män förstår varandra och kommer överens. Hur ska då människor som inte ens talar samma språk göra det?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 12:59 pm 
Jag tycker att invandrare mobbar oss svenskar........

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 1:49 pm 
Master of Doom

Det märks att vissa människor inte vet riktigt hur det är att vara invandrare. Många av mina kompisar är invandrare och de har det inte så jävla lätt. Att invandrare skulle mobba svenskar är mycket möjligt, men det är fan ömsesidigt. I min kommun var det ett stort bråk för ett tag sedan. Startat av nazister med kniv förstås.

Den som påstår att invandrare har det lättare än svenskar är antingen blind för hur samhället ser ut eller har blivit påverkad av nazipropaganda.
Det står jag för!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 2:00 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

När jag var ung så var det raggarna mot hip-hoparna.
:roll:
Åhåjaja. *gäsp* Nya tider, nya motsättningar. Om tio år är det två andra grupper. När min mammas kille var en ung, långhårig hippie fick de vara rädda för att raggarna skulle komma och spöa upp dom hela tiden eftersom de var så hatade.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 2:26 pm 
Många av dom i min klass är invandrare och de klagar heeeela tiden på sverige, det svenska språket och hur svenskar ser ut.. Ganska störigt..
T.ex en av dom säger "Fan va det är skitigt i sverige" Samtidigt så klottrar hon på en vägg... ehhh?? och när man säger till henne så skrattar hon bara..... en annan brukar säga att det är asfult med blåa ögon för att det är så "jävla svenskt".. (jag är "helsvensk" men jag har inte blå ögon....)..
Jag förstår att alla inte är så men man kan ju börja undra....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 2:53 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

suck... det intresanta är att diskutionen inte änns handlar om rasism... Rasism är att man tror det existerar olika raser av mäniskor...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 2:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Det märks att vissa människor inte vet riktigt hur det är att vara invandrare. Många av mina kompisar är invandrare och de har det inte så jävla lätt. Att invandrare skulle mobba svenskar är mycket möjligt, men det är fan ömsesidigt. I min kommun var det ett stort bråk för ett tag sedan. Startat av nazister med kniv förstås.

Den som påstår att invandrare har det lättare än svenskar är antingen blind för hur samhället ser ut eller har blivit påverkad av nazipropaganda.
Det står jag för!

Jag håller med helt och fullt. Stämningen i Sverige är smygrasistisk, och det är det allra värsta. Vi kallar oss så himla öppna och vidsynta, men bakom stängda dörrar snackas det så mycket skit om invandrare, även om det handlar om andra, tredje eller fjärde generationens invandrare, som nu verkligen borde ses som svenska. Jag har stått ut hela mitt liv med att mormor pratar om 'negrer' och dylikt. Jag vet inte hur många gånger vi har haft den diskussionen. Dessutom talar hon illa om finnar, även fast jag själv har en finsk pappa. När jag blir arg säger hon bara "ja, men såhär tycker jag" och så är det bra med det. Men inte sjutton skulle hon ställa sig och säga det offentligt. Det är något som 'alla tycker' och 'alla tänker', och det gör mig förbannad.

Alla länder har sina problem, och i Sverige tycker jag att rasism är ett stort sådant. Killen som äger pizzerian nere på hörnet är professor i medicin. Han kommer från Turkiet, men pratar helt perfekt svenska, om än med brytning. Han flyttade med hela sin familj hit, och kan nu inte göra något med den fina utbildning han har. Om ni bor i Stockholm har ni säkert märkt vilka det är som städar i T-banan på kvällarna. Vissa jobb verkar ha fått någon sorts invandrarstämpel, och det är skitjobben.

Min mamma (som till hennes försvar inte är särskilt fördomsfull) ropade nästan högt av förvåning när de två nyhetsankarna på BBCs nyheter i Storbritannien just den kvälllen var en svart man och en indier. Visst har det brittiska imperiet ett trist förflutet, men numer tänker man inte ens på svarta som invandrare. Nu när jag kommit hem till Sverige så är den trista attityden vi har allt tydligare. Det känns som om min värld har krympt och blivt inskränkt. Hela saken skapar ju också en klyfta mellan folk som är svår att överbrygga. På grund av den attityden som många svenskar har gentemot främlingar, så skapas en stereotyp av den svenska människan. Invandrare dömer också mig på grund av mitt utseende. I England kunde jag fråga vem sjutton som helst hur mycket klockan var. Här blir såväl invandrare som svenskar förvånade om jag vänder mig mot den förstnämnde.

Jag längtar ut i Europa igen. Frankrike kanske inte skulle sitta helt fel...

EDIT: virre - sucka allt du vill, det är det här rasism betyder för de flesta. Totalt onödigt inlägg eftersom vi alla vet vad vi menar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 8:03 pm 
Noldo

Integreringen i det svenska samhället måste bli bättre. Alla här kan säkert oavsett vilken stad ni kommer ifrån nämna ett invandrartätt område i er stad. Att invadranrna bor tillsammans leder till att de inte lär sig språket vilket leder till att invandrarna ses som utbölingar allt längre. Detta leder också till att deras fördomar ang. det svenska samhället fåpr växa tillsammans. Man är rädd för det okända så enkelt är det.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]