Hm... lite sen kanske... men iaf... Har sett filmen nu, och jag tyckte inte den var överdrivet bra. Antar att den hade varit bättre om jag inte läst böckerna, men nu jämförde jag hela tiden med böckerna och irriterar mig på en hel del av ändringarna.
Som redan nämnts i tråden saknades Dumbledores makt, det ska märkas varför han var den ende som Voldemort var rädd för och duellen mellan dem två visar i boken lite imponerande magi, när statyerna flyttas och allt det. Nu stod de mest och sprutade blixtrar på varandra, a la vilken b-fantasyduell som helst. Dumbledore verkar rädd under striden, vilket han absolut inte ska vara, han fruktar inte döden, och i boken har vi följande rader:
Harry Potter och Fenixorden skrev:
... gjorde Harry en ansats att springa fram från sin plats bakom statyn, men Dumbledore vrålade:
"Stanna där du är, Harry!"
För första gången lät Dumbledore skrämd.
Att de andra flög runt så (i de vita och svarta "molnen") när de duellerade var inte heller så kul, man uppfattade inte mycket av vad som hände och det nämns inte något liknande i boken heller... Gillar inte heller sättet som Bellatrix dödade Sirius på, det var alldeles för mycket anfall i ryggen för att göra det rättvisa. Jag hoppas att striderna i de kommande böckerna inte kommer att vara så här också...
Tyckte absolut att filmen var för kort, mycket saknas som jag tycker borde ha varit med, var bland annat lite förvånad över att de inte ens nämnde att Ron och Hermione hade blivit utsedda till prefekter. När den ändå inte var längre än 2:18, så kunde de gott ha lagt till lite fler detaljer.
Även om jag har låtit en aning negativ nu, så var det ändå en ok film, men jag tror att den hade varit betydligt bättre om jag inte hade läst boken innan...