Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån sep 28, 2026 2:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Spoiler: Filmen Harry Potter and the order of the Phoenix
InläggPostat: fre jul 13, 2007 9:25 pm 
Maia

För ni som missade det, i denna tråden är spoilers ok i diskussionerna.

Så har jag då sett denna den femte Harry Potter filmen med lite blandade känslor när jag gick ut ur biografen.
Det positiva: denna till skillnad från Goblet of fire kändes inte så sönderhackad. Den skådespelar insatsen som jag är mest imponerad över är Evanna Lynch som Luna Lovegood, hon var precis som jag föreställde mig när jag läste boken. Scenerna från ministry of magic, framför allt där de har profetiorna var snyggt och effektfullt, bättre än vad jag föreställde mig i böckerna.
Det negativa: Hur de hanterade situationen med the room of requirement. Det var väl inte alls som i boken eller kommer jag ihåg helt fel? Men å andra sidan så var det kul när man såg Filch sittandes desperat utanför rummet :lol:
En annan sak var att jag tyckte att filmen var alldelles för rolig, man fick inte riktigt till den hemska känslan av boken.

Filmen är en fin uppvärmning inför boksläppet nästa vecka och den är bättre än fyran men den når inte upp till bokens höjder. Men det är väl alltid nackdelen när man läser en bok först och ser filmen sen :?

Så vad tyckte ni?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 14, 2007 9:50 am 
Dvärg

Såg den igår jag också. Jag satt hela tiden och tänkte "Nu händer det. Nu ska vi så det." Men så fick man aldrig det.
Filmen får högst två av fem, kanske beror mkt på att jag precis läst boken. De som inte har läst boken tror jag uppskattar filmen.
Allt gick så förbannat snabbt. Nästan ingenting var som i boken.
Ron var iof roligare än i boken, vilket är positivt.
De förstör helt och hållet Dumbledore, han ser rädd ut, han ser svag ut. Hans personlighet är så kraftfull i boken och de lyckas verkligen inte med honom.
Alltså, jag kan mala på länge.. Tycker de förstör hela grejen. Den längsta boken i serien och filmen blir 2 h och 18 min. ??
Säger bara neeh!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 15, 2007 6:37 am 
Noldo
Användarvisningsbild

Såg den igår och måste hålla med föregående talare, de blir vit bara kortare och kortare filmer helt tvärt om från böckerna..de kunde väl gjort just denan lite längre.
den kändes för snabb och jag hade sett fram emot en del som aldrig kom med tydligen..

Dont say I didn't trye

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 16, 2007 12:02 am 
Maia
Användarvisningsbild

Den är klart den bästa av filmerna även om den var kort.
En av bra grejorna i filmen är att både skådespelarna(trion och de andra studenterna) och regissören och manusförttaren har fått karaktärarna rätt tycker jag iaf.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 16, 2007 5:51 pm 
Dvärg

Ärligt talat. "Karaktärerna rätt"?
Dumbledore har dom förstört totalt. Dolores Umbridge lyckas de bra med, förutom att hon i filmen är en allt för bra trollare.
Luna framställs som lite konstigare än hon är i filmen..
Men framför allt, som sagt, har de totalförstört Dumbledore. I boken utstrålar han makt, han är lugn och sansad osv osv.. Men i filmen. Den bästa karaktären blir en medelmåtta.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 16, 2007 6:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Forwaith skrev:
Ärligt talat. "Karaktärerna rätt"?
Dumbledore har dom förstört totalt. Dolores Umbridge lyckas de bra med, förutom att hon i filmen är en allt för bra trollare.
Luna framställs som lite konstigare än hon är i filmen..
Men framför allt, som sagt, har de totalförstört Dumbledore. I boken utstrålar han makt, han är lugn och sansad osv osv.. Men i filmen. Den bästa karaktären blir en medelmåtta.

Jag håller med till en viss del angående Dumbledore men jag tror nog att Gambon gör sitt bästa.

Om du läser mitt inlägg så ser du att jag skrev att jag tyckte att Radcliffe, Grint och de andra tonåriga skådespelarna gjorde ett bra jobb.

Hur är Luna konstigare än hon i boken? Jag antar du menade boken och inte filmen.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 16, 2007 11:22 pm 
Dvärg

Jo, precis så jag menade :P
Jag tycker faktiskt speciellt att Watson och Grint gör ett väldigt bra jobb.
Radcliffe har ett lite svårare jobb men gör det bra.
Vore kul om nästa film blir upp mot 3h lång. Gillar långa filmer, och det är nog rättvisast mot boken och slutet av berättelsen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 17, 2007 12:38 am 
Maia
Användarvisningsbild

Forwaith skrev:
Jo, precis så jag menade :P
Jag tycker faktiskt speciellt att Watson och Grint gör ett väldigt bra jobb.
Radcliffe har ett lite svårare jobb men gör det bra.
Vore kul om nästa film blir upp mot 3h lång. Gillar långa filmer, och det är nog rättvisast mot boken och slutet av berättelsen.

Det skulle vara nåt.Det här är den andra filmen som de har fått Rons personlighet rätt, den andra var ettan.

—Voldemort

/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 17, 2007 1:50 pm 
Dvärg

Fast jag tycker faktiskt att han är roligare i filmen än i boken :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 07, 2007 10:44 pm 
Maia

Hm... lite sen kanske... men iaf... Har sett filmen nu, och jag tyckte inte den var överdrivet bra. Antar att den hade varit bättre om jag inte läst böckerna, men nu jämförde jag hela tiden med böckerna och irriterar mig på en hel del av ändringarna.

Som redan nämnts i tråden saknades Dumbledores makt, det ska märkas varför han var den ende som Voldemort var rädd för och duellen mellan dem två visar i boken lite imponerande magi, när statyerna flyttas och allt det. Nu stod de mest och sprutade blixtrar på varandra, a la vilken b-fantasyduell som helst. Dumbledore verkar rädd under striden, vilket han absolut inte ska vara, han fruktar inte döden, och i boken har vi följande rader:
Harry Potter och Fenixorden skrev:
... gjorde Harry en ansats att springa fram från sin plats bakom statyn, men Dumbledore vrålade:
"Stanna där du är, Harry!"
För första gången lät Dumbledore skrämd.

Att de andra flög runt så (i de vita och svarta "molnen") när de duellerade var inte heller så kul, man uppfattade inte mycket av vad som hände och det nämns inte något liknande i boken heller... Gillar inte heller sättet som Bellatrix dödade Sirius på, det var alldeles för mycket anfall i ryggen för att göra det rättvisa. Jag hoppas att striderna i de kommande böckerna inte kommer att vara så här också...
Tyckte absolut att filmen var för kort, mycket saknas som jag tycker borde ha varit med, var bland annat lite förvånad över att de inte ens nämnde att Ron och Hermione hade blivit utsedda till prefekter. När den ändå inte var längre än 2:18, så kunde de gott ha lagt till lite fler detaljer.

Även om jag har låtit en aning negativ nu, så var det ändå en ok film, men jag tror att den hade varit betydligt bättre om jag inte hade läst boken innan...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 07, 2007 11:34 pm 
Maia

Turambar skrev:
Tyckte absolut att filmen var för kort, mycket saknas som jag tycker borde ha varit med, var bland annat lite förvånad över att de inte ens nämnde att Ron och Hermione hade blivit utsedda till prefekter. När den ändå inte var längre än 2:18, så kunde de gott ha lagt till lite fler detaljer.

Problemet med att ta med fler detaljer blir att varje scen blir kortare och mer oförstålig för de som inte läst boken. Däremot hade de kunnat släppa en extended version på dvd.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 08, 2007 12:11 pm 
Maia

Men om de gör filmen längre än 2.18 så hade man inte behövt göra scenerna kortare, och de skulle knappast vara något större problem att hitta scener som folk skulle förstå utan överdrivet mycket förklaringar.
Men visst, du har nog rätt i att HP-filmerna skulle må bra av en extended edition. Egentligen är det lite konstigt att de inte redan tänkt på det, det är ju lite sent att spela in till de första filmerna nu...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 18, 2007 12:31 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Såg den häromdagen.

Måste säga att jag tycker dom lyckas förvånansvärt bra med att komprimera boken till en film, utan att filmen känns lång. Bra att man inte låter filmen späckas med detaljer utan koncenterar sig på huvuddragen i kampen. Men så var det också drygt ett år sedan jag läste boken - jag tror att det är bra att skaffa sig distans mellan boken och filmen. Då stör man sig inte på genvägarna som filmen tvingas ta för att bli begriplig och inte alltför utdragen. Visst har man fått ansa filmen rätt hårt, skulle t.ex. gärna sett mer av Bonham-Carter, men så är det nu med filmmediumet.

De unga skådespelarna börjar få upp ångan nu, de är inga barnskådisar längre utan kommer faktiskt in i rollerna mera. I de tidigare filmerna var kontrasten mot de erfarna, professionella skådaspelarna ibland hjärtskärande stor. I och för sig är ju mer eller mindre hela den brittiska skådespelareliten involverad så det kanske är grymt att jämföra... men som sagt, tycker det unga gardet gör allt bättre ifrån sig. Sen spelar det säkert in att man har vant sig vid Radcliffes, Grints, Watsons etc rolltolkningar och därför lättare accepterar vissa skillnader mot bokens karaktärer. Sen blir ju karaktärerna själva alltmer vuxna också, skönt t.ex. att slippa det mesta av Potters fjortisbitching från förra filmen...

Bra flyt, inga döda stunder och fokus på väsentligheterna i storyn. Fyra poäng av fem möjliga.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 26, 2007 2:23 am 
Dúnadan

Tycker också att filmen var bra och iallafall tillräckligt lik boken. Men det var nåt jag tänkte på..jo! hör Potter profetian i filmen? Det gör han ju inte i boken.. Tycker också att skådespelarna har utvecklats på samma sätt som figurerna i böckerna har gjort, väldigt naturligt. Saknar den gamla Dumbledore som tyvärr dog efter inspelningen av andra filmen..gillar inte riktigt den nya Albus. Menmen bra film :P

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]