jo, absolut, om man har texterna. men de flesta engelsktalande har ju för det mesta inte texterna på, eftesom filmen är på engelska. när jag såg den med min (engelska) pojkvän fick vi slå av och på texterna när de pratade alviska. det ledde för den delen till att textremsan hakade upp sig på de två tornen, haha. vi slog på texterna precis innan aragorn har sin lilla återblick med arwen, och den första remsan som kom upp var éowyns "the woman who gave you that jewel". men något blev glappt, så dvdn visade bara just den raden så fort någon sade något, så hela konversationen mellan elrond/arwen/aragorn som var på alviska blev översatt till "the woman who gave you that jewel". dessutom 'visste' dvdn hur lång själva raden egentligen skulle vara, och klippte således av meningen beroendes på hur mycket de sade. det varierade mellan hela, "the woman", "the woman who gave you that jew" och så vidare. det var hysteriskt roligt att titta på (vet att det kanske inte låter så i efterhand, men jag skrattar bara jag tänker på det), och som kronan på verket säger arwen efter en lång sådan här konversation (på engelska) "why do you say this?" eller något liknande. vi bröt ihop totalt...
ähum. för att återgå... jag trodde alltid att texterna för alviskan var s.k. "hard subtitles" (vet inte vad det heter på svenska) som finns på själva originalfilmen, men så var det inte. men jag tycker att det är jättekonstigt att man måste slå av och på texterna om man inte kan alviska. jag kan inte minnas att det står något om andra språk än engelska på baksidan... men nu när jag kollar på imdb så står det faktiskt:
language: english / sindarin.
ta mig tusan.
edit: vingilot (och ni andra) tack för stöd! jag tror på sanndrömmar... skulle vara kul om vi kunde ha någon allmän slags tolkienparty i samma veva. fast vi kanske är för döda efter en heldag...