Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 25, 2026 4:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: förslag på årets grymmaste heldag
InläggPostat: mån apr 19, 2004 3:07 am 
Maia
Användarvisningsbild

undrar om det finns något intresse av att förverkliga min dröm om att ha ett dvd-maraton när ROTK kommer ut som EE i höst.

planen skulle vara denna: vi hyr en biosalong för en dag (en SF-salong för en heldag med ca 100 säten kostar mellan 7000-8000 kr, vilket skulle innebära 70-80 kr per person om vi fyllde den) och visar alla tre filmerna under dagens lopp. självklart med pauser. helst spökar vi ut oss och har hejdlöst roligt med att sucka åt felaktigheter och hurra när hjältedåd utförs.

jag vet att det finns uppenbara nackdelar med den här planen. den värsta är att vi bor på helt skilda ställen i landet - men det kanske kan vara värt en resa...? själv bor jag i stockholm, och är beredd att bokstavligen talat gå andra till mötes vad gäller plats, även om jag tror att stockholm tyvärr är det total sett lämpligaste stället.

om det finns intresse tar jag gärna på mig att arrangera det här. så...

what say you? :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2004 7:51 am 
Maia
Användarvisningsbild

Det låter mycket frestande... Och Stockholm är nog ändå den stad som har de bästa kommunikationerna. Det är enkelt att ta sej dit.

Problemet som jag ser det är väl var ska man sucka och var ska man hurra? Vi har stundtals ganska delade meningar. :wink:

Själv skulle jag väldigt gärna vilja se filmerna otextade för att slippa bli distraherad av en textremsa som man inte kan låta bli att titta på trots att man stundtals kan texten utantill.

I say yes!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2004 5:26 pm 
Master of Doom

Det låter kul!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2004 8:19 pm 
Maia

Det är en väldigt kul idé. Om det är någon eller några som ansvarar för det hela (Vanja har ju anmält sig som frivillig) så borde det inte blir några större svårigheter.

Någonting som kan bli knepigt är att skaffa tillräckligt med folk, så att man inte står där med en salong och 30 tomma platser.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2004 8:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

det verkar inte vara så stort intresse just nu. kanske ska återkomma när man vet närmare releasedatum (ursäkta svengelskan) och så. jag tror inte att det kan vara *så* svårt att hitta folk utanför TA om det skulle behövas.

till rosie: det kan ju med lätthet ordnas. på dvd:n kan man väl stänga av texterna...? jag har de brittiska utgåvorna, så där finns det ändå ingen text. tydligen har jag också 'mycket snyggare menyer' enligt en kompis. vet inte hur de svenska ser ut... en sak som är lite irriterande är att om man inte har 'english for the hard of hearing', det vill säga engelsk text, så är det inte textat när de pratar alviska! inte för att det är något större problem för vissa här :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2004 10:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Låter jättekul! Jag försöker gärna ta mig upp till Stockholm om det blir så. (precis som en dröm jag hade en natt, jag hade åkt långt och skulle se LOTR tillsammans med enbart entusiaster och alla var utklädda. :) )

Ang. textn. på dvd, jag har alltid eng. text när jag kollar hemma, men vad jag minns översätter de alvreplikerna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2004 11:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

jo, absolut, om man har texterna. men de flesta engelsktalande har ju för det mesta inte texterna på, eftesom filmen är på engelska. när jag såg den med min (engelska) pojkvän fick vi slå av och på texterna när de pratade alviska. det ledde för den delen till att textremsan hakade upp sig på de två tornen, haha. vi slog på texterna precis innan aragorn har sin lilla återblick med arwen, och den första remsan som kom upp var éowyns "the woman who gave you that jewel". men något blev glappt, så dvdn visade bara just den raden så fort någon sade något, så hela konversationen mellan elrond/arwen/aragorn som var på alviska blev översatt till "the woman who gave you that jewel". dessutom 'visste' dvdn hur lång själva raden egentligen skulle vara, och klippte således av meningen beroendes på hur mycket de sade. det varierade mellan hela, "the woman", "the woman who gave you that jew" och så vidare. det var hysteriskt roligt att titta på (vet att det kanske inte låter så i efterhand, men jag skrattar bara jag tänker på det), och som kronan på verket säger arwen efter en lång sådan här konversation (på engelska) "why do you say this?" eller något liknande. vi bröt ihop totalt... :lol:

ähum. för att återgå... jag trodde alltid att texterna för alviskan var s.k. "hard subtitles" (vet inte vad det heter på svenska) som finns på själva originalfilmen, men så var det inte. men jag tycker att det är jättekonstigt att man måste slå av och på texterna om man inte kan alviska. jag kan inte minnas att det står något om andra språk än engelska på baksidan... men nu när jag kollar på imdb så står det faktiskt:

language: english / sindarin.

ta mig tusan. :shock:

edit: vingilot (och ni andra) tack för stöd! jag tror på sanndrömmar... skulle vara kul om vi kunde ha någon allmän slags tolkienparty i samma veva. fast vi kanske är för döda efter en heldag...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2004 8:08 am 
Maia
Användarvisningsbild

vanja skrev:
till rosie: det kan ju med lätthet ordnas. på dvd:n kan man väl stänga av texterna...?

Förvisso. Men jag vill se dom otextade på en stor bioduk någon gång.

Din historia om den feltextade DVD:n var för komisk. Att det föll sej så lyckat med Arwens frågande inställning till konversationen... :lol: Jag önskar jag varit där!

Förvånande att inte fler är intresserade. Så många som huserar på denna sida borde det vara en lätt sak att fylla 100 platser. Hoppar gärna över det där med utklädningen dock. "Har inte en trasa att sätta på mej".

Vingilot: Brukar du drömma sanndrömmar?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2004 10:24 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag är väldigt intresserad, men "partyn" som dessa är jag helt portad från av mina föräldrar. Därför håller jag mig utanför diskussionen.
:cry: :cry: :cry:
Tog jag upp ämnet med mina vänner skulle troligen alla ge ett entusiastiskt svar, men att någon verkligen skulle dyka upp på bion, det tror jag inte.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2004 10:50 am 
Master of Doom

Mina föräldrar skulle bli glada för att jag "är ute och träffar folk" även om de kanske tycker att hela LotR-trilogin skulle vara lite nördigt långt. :)

Så jag är helt med på det. Det ska bli kul att träffa folk på riktigt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2004 12:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Beledhel skrev:
Jag är väldigt intresserad, men "partyn" som dessa är jag helt portad från av mina föräldrar. Därför håller jag mig utanför diskussionen.
:cry: :cry: :cry:

hmm.... men om du bara går på filmerna då? det är ju bara som att gå på bio. eller bor du långt ifrån stockholm? känner mig lite ledsen nu att man ska fixa saker som inte alla kan delta i... :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2004 1:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag bor nära Stockholm, men...

... När vår kommun ordnade så att man kunde se alla tre filmerna på en biograf som ligger tio minuters promenad från mitt hem fick jag inte gå. Man bjöd också på mat mellan filmerna.
Anledningen till att jag inte fick gå var dels att det var för dyrt (300kr!), men viktigast var mina föräldrars åsikt:
Om man ser en film i taget och väntar några dagar emellan hinner man återanpassa sig till verkligheten. Men om man ser alla på en gång (och dessutom umgås med andra fans, som ingår i idén vi talar om nu) så kommer man att bli fullständigt hjärntvättad! :shock: :evil: :shock: :!:

Hjälp?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2004 3:00 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Men kära nån... Vad tror dom egentligen? *skakar på huvudet*
Det är endast ledsamt att höra... :(

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2004 3:44 pm 
Redaktionen

skulle gärna vara med men bor lite långt brt tyvärr.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2004 5:08 pm 
Vala

Låter som en bra idé.
Stackars dig Beledhel!!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]