Danne skrev:
Överhuvudtaget så stör jag mig på att Jackson är så feg vad gäller mörker. Nästan ingenstans i filmtrilogin är det riktigt mörkt. Moria kommer i närheten, men i sista filmen, exempelvis i Lockans lya och i Mordor är det inte tillnärmelsevis så mörkt som det borde vara...
Kan hålla med om detta, då det bevisligen går att filma mörkare. Dock kan jag ibland ha svårt att hänga med i vad som händer i
för mörka scener.
Elijah berättar om detta nånstans. Han har ifrågasatt samma sak, och säger till ljuskillen: "Var kommer allt ljus i Lockans lya från?"
Ljuskillen svarar: "Från samma ställe som musiken...!"
Mitt bidrag till scen som gjorde mig mest besviken:
Striden vid Svarta porten/striden mellan Frodo och Gollum i Domstöten (Domedagsklyftan).
Här kändes det som att den konstnärliga friheten gick helt över styr. Pippin dödar inget troll. Varför då? Det är ju skitbra, även me PJ-ögon mätt. Orkerna kryllar inte ut från tusentals håligheter längs bergssidorna. Det är ju mycket mer dramatiskt än att de kommer trippande genom porten. Aragorn slåss mot ett troll, vilket störde mig jättemycket, när jag var fullt upptagen med att Frodo skulle slänga ner ringen och Gollum anföll honom. Gollum, som har gjorts så bra hela filmen igenom gungar bebisgunga på (förmodar jag) Frodos rygg, och Frodo rullar inte runt på marken, vilket jag skulle ha gjort om jag hade Gollum på mig, utan (förmodar jag, han är osynlig) hoppar bara upp och ner. Gollum är så när att göra som han ska, dvs falla baklänges av sig själv EFTER SOM HAN HAR SVURIT VID RINGEN ATT TJÄNA FRODO, SÅ DET ÄR SVEKET I HANS ED SOM TVINGAR RINGEN ATT FÖRGÖRA SIG SJÄLV - SJÄLVA POÄNGEN MED HELA HISTORIEN KRING GOLLUMS UPPGÅNG OCH FALL, och istället ska det fightas (IGEN) dem emellan. Gollum inte ens ropar pressious när han faller! (det åtminstone kunde han väl ha gjort!?)
Och så den PJ/Hollywoodska snyfteheroismen "Do-ho-wn't yo-ho-u le-he-het go-ho-ho!!!" från Sam. Och inte lettar han go! Nej då! Med avbitet finger, och totalt mörbultad och utmattad, gör han något som jag inte klarar i lekparken med mina barn.
Kort och gott: En trist scen. (Trist att det råkade vara nyckelscenen i en elva timmar lång film)