Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jul 28, 2026 9:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 21, 2006 10:56 pm 
Sinda

Hehe, tänkte aldrig på den möjligheten...
En annan usel överföring är Döda Träsken. I boken blir allting mörkt, och små bloss svävar i luften, i filmen är det eftermiddagsljus och små gaslågor brinner ovanför vattenytan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 22, 2006 4:08 pm 
Redaktionen

Överhuvudtaget så stör jag mig på att Jackson är så feg vad gäller mörker. Nästan ingenstans i filmtrilogin är det riktigt mörkt. Moria kommer i närheten, men i sista filmen, exempelvis i Lockans lya och i Mordor är det inte tillnärmelsevis så mörkt som det borde vara...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 22, 2006 7:04 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Överhuvudtaget så stör jag mig på att Jackson är så feg vad gäller mörker. Nästan ingenstans i filmtrilogin är det riktigt mörkt. Moria kommer i närheten, men i sista filmen, exempelvis i Lockans lya och i Mordor är det inte tillnärmelsevis så mörkt som det borde vara...

Instämmer! Döda träsket tycker jag, liksom CasperV, av den anledningen är en helt misslyckad sekvens. Ett av de märkligaste snedstegen i filmerna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 23, 2006 1:02 am 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:

Kan hålla med om detta, då det bevisligen går att filma mörkare. Dock kan jag ibland ha svårt att hänga med i vad som händer i för mörka scener.

Elijah berättar om detta nånstans. Han har ifrågasatt samma sak, och säger till ljuskillen: "Var kommer allt ljus i Lockans lya från?"
Ljuskillen svarar: "Från samma ställe som musiken...!"

Mitt bidrag till scen som gjorde mig mest besviken:
Striden vid Svarta porten/striden mellan Frodo och Gollum i Domstöten (Domedagsklyftan).
Här kändes det som att den konstnärliga friheten gick helt över styr. Pippin dödar inget troll. Varför då? Det är ju skitbra, även me PJ-ögon mätt. Orkerna kryllar inte ut från tusentals håligheter längs bergssidorna. Det är ju mycket mer dramatiskt än att de kommer trippande genom porten. Aragorn slåss mot ett troll, vilket störde mig jättemycket, när jag var fullt upptagen med att Frodo skulle slänga ner ringen och Gollum anföll honom. Gollum, som har gjorts så bra hela filmen igenom gungar bebisgunga på (förmodar jag) Frodos rygg, och Frodo rullar inte runt på marken, vilket jag skulle ha gjort om jag hade Gollum på mig, utan (förmodar jag, han är osynlig) hoppar bara upp och ner. Gollum är så när att göra som han ska, dvs falla baklänges av sig själv EFTER SOM HAN HAR SVURIT VID RINGEN ATT TJÄNA FRODO, SÅ DET ÄR SVEKET I HANS ED SOM TVINGAR RINGEN ATT FÖRGÖRA SIG SJÄLV - SJÄLVA POÄNGEN MED HELA HISTORIEN KRING GOLLUMS UPPGÅNG OCH FALL, och istället ska det fightas (IGEN) dem emellan. Gollum inte ens ropar pressious när han faller! (det åtminstone kunde han väl ha gjort!?)
Och så den PJ/Hollywoodska snyfteheroismen "Do-ho-wn't yo-ho-u le-he-het go-ho-ho!!!" från Sam. Och inte lettar han go! Nej då! Med avbitet finger, och totalt mörbultad och utmattad, gör han något som jag inte klarar i lekparken med mina barn.

Kort och gott: En trist scen. (Trist att det råkade vara nyckelscenen i en elva timmar lång film)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 25, 2006 8:55 pm 
Sinda

Inte direkt en överföring, men man undrar vad PJ (eller vem som nu skrev just den repliken) tänkte, när Legolas vid Helms klyfta förklarar för andra alver att "deras rustning är svag i nacken och under armarna" (obs! inte citat, men något i stil med det säger han), strax därefter penetrerar en pil (avfyrad från en pilbåge) en av urukernas bröstplåtar hur lätt som helst. Det märks att rustningarna bara är gjorda i glasfiber...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 25, 2006 9:18 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 1:51 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 25, 2006 10:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Finarfin skrev:
Randalin säger att ringen förstördes på grund av Gollums svek mot Frodo, som fick honom at falla ner i klyftan. Det har jag aldrig hört förut. Jag trodde han bara föll för att han hamnade för nära kanten och snavade.

Det är naturligtvis min egen tolkning. Det står aldrig uttalat någonstans. Men jag tycker att det är en logisk, rimlig och "vacker" tolkning.

Tolkien skrev:
Citera:
'Sméagol,' said Gollum suddenly and clearly, opening his eyes wide and staring at Frodo with a strange light. 'Sméagol will swear on the Precious.'
Frodo drew himself up, and again Sam was startled by his words and his
stern voice. 'On the Precious? How dare you? ' he said. 'Think!

One Ring to rule them all and in the Darkness bind them.

Would you commit your promise to that, Sméagol? It will hold you. But it
is more treacherous than you are. It may twist your words. Beware!'
Gollum cowered. 'On the Precious. on the Precious! ' he repeated.
`And what would you swear? ' asked Frodo.
`To be very very good,' said Gollum. Then crawling to Frodo's feet he
grovelled before him, whispering hoarsely: a shudder ran over him, as if the words shook his very bones with fear. 'Sméagol will swear never, never, to let Him have it. Never! Sméagol will save it. /.../
'Down! down! ' said Frodo. `Now speak your promise!'
`We promises, yes I promise!' said Gollum. 'I will serve the master of
the Precious.

Enligt gammal sago- och myttradition är svurna eder inget att leka med. En bruten ed i en mytologi leder ofelbart till undergång i någon mån. Dessutom tänker jag på Frodos ord (förtydligar med hjälp av Anderssons översättning): "Vill du fästa ditt löfte vid den, Sméagol? Den kommer att hålla fast dig. Och den är mer svekfull än du. Den kan komma att vränga dina ord. Tag dig i akt!"

Som sagt; det är ingen sanning, men jag väljer att tolka dessa ord i kombination med Gollums och ringens slutgiltiga öde, som att Gollum binder samman sitt och ringens öden. Där igenom tvingas s.a.s. ringen att vid första bästa tillfälle straffa Gollum för edsbrottet mot den (ringen) själv. Självklart är det min tolkning, men jag utesluter inte att Tolkien tänkte sig något i den stilen, inte minst som han gör ett så stort nummer av det här med eden vid flera tillfällen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 01, 2006 6:27 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Alverna kommer till Helms klyfta – Trilogins största katastrof

Théoden bestämmer sig för att föra hela Edoras befolkning till Helms klyfta och där hålla stånd mot Sarumans armé. För att komma till Helms klyfta måste män, kvinnor och barn vandra ungefär 90 miles.
På samma tid som de gör detta får Elrond i Riftedal reda på Théodens planer, och eftersom han känner till mycket mer om Sarumans uruk-hai-armé än Gandalf gör inser han att människorna behöver hjälp. Så han sänder bud till Lothlórien öster om Dimmiga bergen och övertalar en hel armé alver som över huvud taget inte lyder under honom att strunta i Valinor och istället offra sina liv för människorna. Detta på grund av ett förbund som mig veterligt fanns mellan alverna och dúnedain, inte mellan alverna och rohirrim. Troligtvis har dock detta inte något med saken att göra; det är bara Elronds sätt att skyla över det faktum att Arwen hotade med att kasta sig i havet om han inte hjälpte Aragorn och hans vänner.
På samma tid som Edoras befolkning vandrar till Helms klyfta hinner Elrond alltså få underrättelser om detta, sända bud till Lothlórien och få dem att mönstra en hel armé som omedelbart marscherar till Helms klyfta. Denna sträcka är ungefär 200 miles fågelvägen, men armén kan inte gå rakt genom Fangorn utan måste runda skogen.
Så kommer de slutligen till Helms klyfta. De marscherar över den öde slätten i sina blå mantlar och blänkande hjälmar, men upptäcks inte förrän de låter hornen ljuda alldeles framför porten. Har Kung Théoden någonsin hört talas om vaktposter?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 01, 2006 7:38 pm 
The Magnificent

Men det blev ju en fin och ganska maffig scen, eller hur :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 01, 2006 8:40 pm 
Sinda

Nja, inte ens det. Alverna ser fetgay ut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 01, 2006 8:45 pm 
The Magnificent

Gay?? Inte för att jag är kvalificerat att bedömma hur en straight/gay alv ser ut, men vad är det som får dig att säga att de ser gayiga ut?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 01, 2006 8:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Gay eller inte, alver som marscherar exakt i takt, vrider huvudena precis samtidigt och rent allmänt beter sig närmast som maskiner känns väldigt oalviska, tycker jag. En fånig scen, precis som den i prologen där de alla maskinmässigt svingar sina svärd likadant. Att alverna över huvud taget kom till Helms klyfta har jag dock ingenting emot.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 01, 2006 9:39 pm 
Sinda

Ok, man ser egentligen inte alla alver, det är väl egentligen bara Haldir som ser riktigt gay ut...Men resten är fåniga iaf.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 01, 2006 10:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

CasperV skrev:
Ok, man ser egentligen inte alla alver, det är väl egentligen bara Haldir som ser riktigt gay ut...Men resten är fåniga iaf.

Vad är det som säger att de inte är gay?
Mycket med rent praktisk logik, men inte teoretisk...
Oavsett vilken sexuell läggning de har, så avbildas alver ofta lite androgyna. Arnold Schwarzenegger som legolas? Njae...

Och - min gode CasperV - ska "resten är fåniga iaf" antyda att de som är gay är fåniga...?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 01, 2006 11:51 pm 
Sinda

Första frågan: Vet inte.
Andra frågan: Vore roligt att se...
Tredje frågan: Beror på, om du utläste någon sorts homofobisk baktanke med mitt inlägg så visst, du har väl till del rätt, själv använder jag "gay" mest som ett allmänt negativt ord (mycket homofobiskt, jag vet, ingen idé att förneka det).

Poängen är iaf att alverna är fjolliga, och, som redan nämnts, onödiga och på sätt och vis orealistiska.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]