Citera:
Jag hoppas att filmen får pris som bästa film, men tyvärr anses det nog inte fint nog att oskarnominera en fantasy film.
Den har precis blivit oscarsnominerad.
Citera:
Nej det är dags att nöjesindustrin börjar att värdesätta de produktioner som ger vinster till filmbolagen. Kultursnobbarna borde skaffa sig egna galor.
Jag skulle tro att "kultursnobbarna" inte ens tittar på oscarsgalan. Sen när har någon "kultursnobbig" film vunnit oscar för bästa film? De senaste tio åren har vinnarna varit Chicago, A Beautiful Mind, Gladiator, American Beauty, Shakespeare In Love, Titanic, Den engelske patienten, Braveheart, Forrest Gump och Schindler's List, där den absoluta merparten har varit kassasuccéer och inte direkt några smala filmer.
Citera:
Det ska vara tråkiga filmer som ingen normalmänniska orkar titta på som kniper oskar åtminstone för skådespelarprestationerna.
Skådespelarpriserna har gått till Adrian Brody (The Pianist), Denzel Washington (Training Day), Russell Crowe (Gladiator), Kevin Spacey (American Beauty), Roberto Benigni (Livet är underbart), Jack Nicholson (Livet från den ljusa sidan), Geoffrey Rush (Shine), Nicolas Cage (Leaving Las Vegas), Tom Hanks (Forrest Gump) samt Tom Hanks (Philadelphia).
Skådespelerskornas priser har gått till Nicole Kidman (Timmarna), Halle Berry (Monster's Ball), Julia Roberts (Erin Brockovich), Hilary Swank (Boys Don't Cry), Gwyneth Paltrow (Shakespeare In Love), Helen Hunt (Livet från den ljusa sidan), Frances McDormand (Fargo), Susan Sarandon (Dead Man Walking), Jessica Lange (Blue Sky) och Holly Hunter (Pianot).
Kanske något smalare filmer (med betoning på något), men merparten är även här typexempel på Holywoodproduktioner (i en helt neutral bemärkelse).
Ditt påstående tycker jag är tämligen befängt, och verkar helt taget ur luften.