Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis sep 01, 2026 6:03 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 27, 2004 10:57 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Pulp Fiction, Gettysburg, Lawrence of Arabia, Shakespeare in Love, Kenneth Branaghs Shakespeare-filmatiseringar för att bara nämna några.
Alla dessa (även The Sting) innehåller många bra skådespelare som gör mycket bra ifrån sig, men även om många kanske gör bättre rolltolkningar än i LotR så är det inte tillräckligt många som håller hög klass.Det är alltså antalet duktiga skådespelare som jag syftar på och vad de presterar i filmen inte skådespelarna i sig. Egentligen kan du och jag inte diskutera detta eftersom precis som du säger tycker inte om LotR filmerna och därför inte om deras skådespelarinsatser och tvärtom för mig.

Fëanor skrev:
Med många så menade Jag, då Jag finner skådespeleriet i LotR-filmerna torftigt, att du inte kan ha sett särskilt många filmer, då skådespeleriet är bättre i nästan alla andra filmer. TTT är dessutom sämre än Showgirls (den film som Jag ansåg sämst tidigare; fruktansvärt usel).
Jag håller inte med dig utan gillar skådespelarinsatserna i LotR. Jag vill fortfarande ha en siffra på "många". Vad jag tycker om skådespelarinsatser är helt subjektivt och vad jag tycker är bra kanske du tycker är dåligt, men just nu pratar vi om mitt tycke vilket jag ansvarar för helt själv. Så vi komma fram till att du ogillar skådespelarinsatserna i LotR och jag gillar dem.

P.S. FotR fick en utmärkelse för bästa skådespelarensemble (dock ingen Oscar).

För att gå tillbaka till det som denna tråden handlar om. Jag anser att RotK bör få en Special achievment award eller dylikt för bästa ensemble.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 27, 2004 11:02 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Gandalf skrev:
Egentligen kan du och jag inte diskutera detta eftersom precis som du säger tycker inte om LotR filmerna och därför inte om deras skådespelarinsatser och tvärtom för mig.

Jag ogillar inte skådespelarinsatserna för att Jag ogillar filmerna, utan skådespelarinsatserna är en av anledningarna till att Jag ogillar filmerna.

Gandalf skrev:
För att gå tillbaka till det som denna tråden handlar om. Jag anser att RotK bör få en Special achievment award eller dylikt för bästa ensemble.

Och Jag anser det icke. Det enda de gör är att spy ur sig klichéer och banala repliker. Aragorn är värst. När han leker William Wallace så är det så patetiskt att man vill dö.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 27, 2004 11:12 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Jag ogillar inte skådespelarinsatserna för att Jag ogillar filmerna, utan skådespelarinsatserna är en av anledningarna till att Jag ogillar filmerna.
Självklart. Det jag menade var att eftersom jag vet att du inte gillar filmerna så antog jag att du inte gillade skådespelarinsatserna. Det brukar ju gå hand i hand. (Vad spelar detta för roll egentligen? Du förstod ändå vad jag menade)

Fëanor skrev:
Och Jag anser det icke. Det enda de gör är att spy ur sig klichéer och banala repliker. Aragorn är värst. När han leker William Wallace så är det så patetiskt att man vill dö.
Inte det bästa filmtalet precis, men jag anser att du överdriver. Fråga: Är det p.g.a. Viggo Mortensens sätt att spela ut den scenen som du inte gillar det eller p.g.a. att det är ett dåligt tal, alltså att det låter löjligt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 28, 2004 1:35 pm 
Redaktionen

Jag håller med om att The Lord of the Rings är ett av de mest väl rolbesatta och välspelade filmprojekten någonsin, och tycker att Oscarsjuryn borde införa en sådan priskategori: bästa ensemble.

Tyvärr är det för sent för just dessa filmer att kamma hem en sådan oscar, men det lär ju komma fler filmer i framtiden där skådespelarna som helhet är värda att prisa.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 28, 2004 1:37 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Vad besviken Viggo måste ha blivit då, var det inte han som skulle kamma hem en Oscar?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 28, 2004 4:56 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jo Peter skulle ju satsa på att han (Viggo) skulle få en Oscar i den sista filmen. Själv anser jag att han var bäst i TTT.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 28, 2004 5:06 pm 
Master of Doom

Jag tycker att Aragorn är genomgående tråkig i trean. Jag hade inte givit honom någon Oscar. Ian McKellen är den bäste i Ringen-ensemblen!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 28, 2004 9:27 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Men eergh! Into the west är dålig!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 28, 2004 11:11 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Jag tror att bästa film går till våran kära sagan om konungens återkomst, och anledningen till att de andra filmerna inte har fått denna utmärkelse kan vara för att det inte var någon helhet ännu, men det är det ju nu.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 8:55 pm 
Östring

Jag hoppas att filmen får pris som bästa film, men tyvärr anses det nog inte fint nog att oskarnominera en fantasy film. Av samma anlening är ingen av skådespelarna heller nominerade. Trotts att alla gestaltar sina karaktärer på ett utmärkt sätt. Det ska vara tråkiga filmer som ingen normalmänniska orkar titta på som kniper oskar åtminstone för skådespelarprestationerna.

Nej det är dags att nöjesindustrin börjar att värdesätta de produktioner som ger vinster till filmbolagen. Kultursnobbarna borde skaffa sig egna galor.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 10:32 pm 
Redaktionen

Citera:
Jag hoppas att filmen får pris som bästa film, men tyvärr anses det nog inte fint nog att oskarnominera en fantasy film.

Den har precis blivit oscarsnominerad.

Citera:
Nej det är dags att nöjesindustrin börjar att värdesätta de produktioner som ger vinster till filmbolagen. Kultursnobbarna borde skaffa sig egna galor.

Jag skulle tro att "kultursnobbarna" inte ens tittar på oscarsgalan. Sen när har någon "kultursnobbig" film vunnit oscar för bästa film? De senaste tio åren har vinnarna varit Chicago, A Beautiful Mind, Gladiator, American Beauty, Shakespeare In Love, Titanic, Den engelske patienten, Braveheart, Forrest Gump och Schindler's List, där den absoluta merparten har varit kassasuccéer och inte direkt några smala filmer.

Citera:
Det ska vara tråkiga filmer som ingen normalmänniska orkar titta på som kniper oskar åtminstone för skådespelarprestationerna.

Skådespelarpriserna har gått till Adrian Brody (The Pianist), Denzel Washington (Training Day), Russell Crowe (Gladiator), Kevin Spacey (American Beauty), Roberto Benigni (Livet är underbart), Jack Nicholson (Livet från den ljusa sidan), Geoffrey Rush (Shine), Nicolas Cage (Leaving Las Vegas), Tom Hanks (Forrest Gump) samt Tom Hanks (Philadelphia).

Skådespelerskornas priser har gått till Nicole Kidman (Timmarna), Halle Berry (Monster's Ball), Julia Roberts (Erin Brockovich), Hilary Swank (Boys Don't Cry), Gwyneth Paltrow (Shakespeare In Love), Helen Hunt (Livet från den ljusa sidan), Frances McDormand (Fargo), Susan Sarandon (Dead Man Walking), Jessica Lange (Blue Sky) och Holly Hunter (Pianot).

Kanske något smalare filmer (med betoning på något), men merparten är även här typexempel på Holywoodproduktioner (i en helt neutral bemärkelse).

Ditt påstående tycker jag är tämligen befängt, och verkar helt taget ur luften.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 11:01 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Jag skulle tro att "kultursnobbarna" inte ens tittar på oscarsgalan. Sen när har någon "kultursnobbig" film vunnit oscar för bästa film? De senaste tio åren har vinnarna varit Chicago, A Beautiful Mind, Gladiator, American Beauty, Shakespeare In Love, Titanic, Den engelske patienten, Braveheart, Forrest Gump och Schindler's List, där den absoluta merparten har varit kassasuccéer och inte direkt några smala filmer.
Precis, de mest erkända filmerna genom tiderna har inte vunnit massor av Oscars eller gått särskilt bra på bio, med det självklara undantaget The Godfather. Fast endast Forrest Gump och Titanic egentligen var kassasuccéer, så förstår jag vad du menar.

Danne skrev:
Ditt påstående tycker jag är tämligen befängt, och verkar helt taget ur luften.
Kan inte hålla med mera.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 30, 2004 9:41 am 
Avar
Användarvisningsbild

Jag tycker det är större prestation att spela en fantasy karraktär än en karraktär som hade kunnat finnas i verkligheten.
Jävla kulturnissar, det är inte bara de som tycker om film, vanliga dödliga gör också det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 30, 2004 1:12 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Jag är inte riktigt säker på vad ni menar med kulturnissar? Om ni tänker på recensenter och kulturskribenter, så är det i alla fall inte så många sådana som nominerar till Oscar. Det görs av en "Akademi" (Academy of Motion Picture Art and Sciences) som består av mestadels folk som jobbar i filmbranschen. De flesta är förstås från Hollywwod, men alls inte alla. Akademins cirka 5 800 ledamöter är skådespelare (den största gruppen), regissörer, producenter, ljudfolk, klippare, musiker, fotografer etc etc. Att någon gång ha blivit nominerad till en Oscars innebär nästan automatiskt att man väljs in i Akademin. Så Peter Jackson, Fran Walsh, Barrie M. Osborne, Andrew Lesnie, Ian McKellen, Sean Astin och Christopher Lee till exempel är med och röstar.

Nomineringarna görs av kollegor. Dvs skådespelare får endast nominera skådisar etc. "Bästa film" nomineras dock av alla. I nästa steg röstar alla på vem som ska vinna av de nominerade i alla klasser.

Så att ingen av skådespelarna i Konungen blev nominerade beror alltså inte på vad några kulturnissar tycker. Utan på att deras skådespelarkollegor inte tyckte att deras insatser var lika intressanta i jämförelse med de andra som nominerats. Eller att de inte hade tillräckligt många kompisar bland sina andra kända kollegor, kan man också elakt tänka...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 30, 2004 1:16 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

... eller att det inte anses vara med i en riktig film för att den

1) är gjord i Nya Zeeland
2) är en Fantasyfilm

......

och så är de väll trötta på politik, och Viggo Mortenssen har varit lite politisk på systone, och eftersom vi pratar om det amerikanska samhället så är det han som skulle ha närmast till ett pris (även om han är minst värd det. Tänk som en amerikansk skådespelare. pengarna är allt... eller vad man ska säga)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]