Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 05, 2026 10:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nya kartor?
InläggPostat: tis mar 16, 2010 10:56 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Varför målade man om kartorna när den första översättningen av Lord of the Rings kom ut? :? De skiljer ju sig ganska rejält från originalen...

Inläggsrubrik: Nya kartor?
InläggPostat: ons mar 17, 2010 4:32 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Tolkien kanske ångrade sig och gjorde om kartan

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2010 6:46 pm 
Redaktionen

Nej, de är unika för den svenska utgåvan, vad jag förstår. Jag vet dock inte varför man gjorde om dem. Kanske var det Ohlmarks som inte nöjde sig med att förvanska själva texten? ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2010 7:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Simon skrev:
Varför målade man om kartorna när den första översättningen av Lord of the Rings kom ut?

Man ville väl ge den svenska utgåvan en enhetlig prägel där typografi, band, omslag och kartor harmonierade. Och den allra första svenska kartan i originalutgåvan av Sagan om ringen (1959) verkar ha ritats av Åke Nilsson som uppges ha ansvarat för just typografi och band; signaturen ÅN finns nere i högra hörnet.

Originalkartorna i Sagan om de två tornen (1960) och Sagan om konungens återkomst (1961) är inte signerade och mer lika de engelska originalkartorna i stilen. Åke Nilssons första karta ersattes också sedan med en variant på översiktskartan från Sagan om de två tornen och ett par nya detaljkartor när böckerna kom i pocket 1967.

De engelska originalkartorna (utom kartan över Fylke) ska ju dessutom vara i stort (utvikbart) format för att helt komma till sin rätt. Och så ska det ju vara namn i rött. Kanske tyckte Gebers att det blev för dyrt att göra så och att det inte heller var någon större vits med att förminska eller stycka upp kartorna.

För övrigt ritade man om kartorna även i Hompen (1947), den första svenska översättningen av The Hobbit. I den första utgåvan av Bilbo (1962), alltså den andra svenska översättningen, som var illustrerad av Tove Jansson fanns inga kartor alls (trots att det inne i texten refereras till den ena kartan). Känner mig närmast lurad på ett par fina Tove-kartor i samma stil som hennes härliga illustrationer till Bilbo. :sad:

Danne skrev:
Kanske var det Ohlmarks som inte nöjde sig med att förvanska själva texten? ;)

Var det inte du som inte hade något emot " 'alternativa' tolkningar av Tolkien"? :wink:

Senast redigerad av Ohlmarxisten sön mar 21, 2010 3:10 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2010 10:29 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Det var väl Christopher som ritade de engelska originalkartorna om jag inte helt missminner mig. De har gjorts om även i senare engelska upplagor för att öka tydligheten.

EDIT: Hittade en gammal artikel om det i saligt avsomnade Magasinet.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]