Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån jul 27, 2026 5:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 273 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 12, 2009 3:21 pm 
Sinda

Okey, dår får jag se om jag kommer på nåt som finns :P

Hur som helst tycker jag att det underlättar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 12, 2009 5:36 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

nä, ändelsen -riel finns i många personnamn (sindarinändelse för jungfru), men knappast som enskilt personnamn.

jag tycker nog som Lindaletaro tidigt var inne på, att det kommer bli krångligt att hålla reda på vilka namn som använts när många fler lagts till, om vi inte har dem på en lista där man snabbt kan söka.

Tulkas
Saeros
Saruman
Nerdanel
Lalaith
Húrin
Nazgûl
Legolas
Sauron
Nienor
Radagast
Tuor
Rían
Nellas
Smeagol
Lockan
Narvi
Inglor
Rúmil
Lindir
Roak
Khím
Mîm
Manwë
Elendil
Lenwë
Erendis
Sorontur
Ragnor

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 12, 2009 7:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Romendacil

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 12, 2009 8:11 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

om inte alla gör lika känns det som den här tråden kommer att dö i förtid, därför repeterar jag förutsättningarna för den här leken (utifrån Sammies startförslag och vidare hans medhåll till Lindaletaros förslag):

-En liten tolkien-lek om Ardas personer.
-ex jag säger Gandalf så ska nästa person säga en person som har funnits i arda på bokstaven F.
-samma namn får inte förekomma flera gånger, men under olika namn är det okey!
-man kopierar de namn som redan har skrivits och sedan fyller på med "sitt" namn, så att man om man är osäker på om ens förslag redan tagits upp kan markera det senaste inlägget och söka efter sitt förslag i den textmassan (ctrl+f i IE)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 12, 2009 9:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Lobelia Säcksta-Bagger

(Det räcker rimligen att ta med hela namnlistan två-tre gånger per trådsida. Mer än så fyller inget syfte.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 12, 2009 9:53 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

möjligt, men då är det troligt att ingen till slut gör det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 12, 2009 10:01 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jobbigt för den stackare som måste sitta och klippa in alla tidigare namn dock, jag misstänker att om det är frivilligt så kommer snart ingen göra det. (Som Eldalie påpekar.)

För övrigt misstänker jag att det var namnet Rían du hade i tankarna, Sammie; och med personnamn menar jag namn på levande varelser i Arda, och inte t.ex. namn på floder. (Och ja, Tolkien skrev Ëarendil ibland. :wink:)

Tulkas Saeros Saruman Nerdanel Lalaith Húrin Nazgûl Legolas Sauron Nienor Radagast Tuor Rían Nellas Smeagol Lockan Narvi Inglor Rúmil Lindir Roak Khím Mîm Manwë Elendil Lenwë Erendis Sorontur Ragnor Romendacil, Lobelia Säcksta-Bagger, Rosa Kattun

Nu tar det inte lika stor plats! :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 12, 2009 10:06 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Strålande! (Rían var annars dessutom redan upptaget!)

Tulkas Saeros Saruman Nerdanel Lalaith Húrin Nazgûl Legolas Sauron Nienor Radagast Tuor Rían Nellas Smeagol Lockan Narvi Inglor Rúmil Lindir Roak Khím Mîm Manwë Elendil Lenwë Erendis Sorontur Ragnor Romendacil, Lobelia Säcksta-Bagger, Rosa Kattun, Nori

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 12, 2009 10:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tulkas Saeros Saruman Nerdanel Lalaith Húrin Nazgûl Legolas Sauron Nienor Radagast Tuor Rían Nellas Smeagol Lockan Narvi Inglor Rúmil Lindir Roak Khím Mîm Manwë Elendil Lenwë Erendis Sorontur Ragnor Romendacil, Lobelia Säcksta-Bagger, Rosa Kattun, Nori, Irmo

Har förresten suttit ett tag och förbättrat den här artikeln: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sauron. Finns mkt att göra på wiki mkt återstår även på den artikeln =) nån som vill hjälpa mig dra det lasset?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 12, 2009 10:24 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Tulkas Saeros Saruman Nerdanel Lalaith Húrin Nazgûl Legolas Sauron Nienor Radagast Tuor Rían Nellas Smeagol Lockan Narvi Inglor Rúmil Lindir Roak Khím Mîm Manwë Elendil Lenwë Erendis Sorontur Ragnor Romendacil, Lobelia Säcksta-Bagger, Rosa Kattun, Nori, Irmo, Olorin

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 12, 2009 10:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tulkas Saeros Saruman Nerdanel Lalaith Húrin Nazgûl Legolas Sauron Nienor Radagast Tuor Rían Nellas Smeagol Lockan Narvi Inglor Rúmil Lindir Roak Khím Mîm Manwë Elendil Lenwë Erendis Sorontur Ragnor Romendacil, Lobelia Säcksta-Bagger, Rosa Kattun, Nori, Irmo, Olorin, Nimrodel

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 12, 2009 10:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sauron ingen "." i slutet av länken

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 12, 2009 11:28 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Tulkas Saeros Saruman Nerdanel Lalaith Húrin Nazgûl Legolas Sauron Nienor Radagast Tuor Rían Nellas Smeagol Lockan Narvi Inglor Rúmil Lindir Roak Khím Mîm Manwë Elendil Lenwë Erendis Sorontur Ragnor Romendacil, Lobelia Säcksta-Bagger, Rosa Kattun, Nori, Irmo, Olorin, Nimrodel, Luthien

Egalmoth: jag har läst artikeln och den ser bra ut. (gjorde små justeringar, men inga faktamässiga utan bara stavnings- och meningsbyggnads). bra jobbat & hemskt OT detta! :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 12, 2009 11:33 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nain.

Kul att du orkade läsa hela(?)... jag skrev större delen av artikeln förut men slutförde det aldrig. nu ser det lite bättre ut. behövs mest en sån där adaptation rubrik tror jag.. ta med filmerna osv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 14, 2009 12:09 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tulkas, Saeros, Saruman, Nerdanel, Lalaith, Húrin, Nazgûl, Legolas, Sauron, Nienor, Radagast, Tuor, Rían, Nellas, Smeagol, Lockan, Narvi, Inglor, Rúmil, Lindir, Roak, Khím, Mîm, Manwë, Elendil, Lenwë, Erendis, Sorontur, Ragnor, Romendacil, Lobelia Säcksta-Bagger, Rosa Kattun, Nori, Irmo, Olorin, Nimrodel, Luthien, Nain, Námo

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 273 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]