Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre maj 01, 2026 8:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 20, 2009 10:02 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Orophin skrev:
Cotume skrev:
Har nu även börjat på The Legend of Sigurd & Gudrún som jag köpte idag. Har världens värsta oordning i mitt läsande

Stod och funderade på den häromdagen också. Är den tungläst?

Inte så farlig, bara man kommer förbi inledningen så går resten bra.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 22, 2009 9:43 am 
Master of Doom

Jag sparar lite på min The Legend of Sigurd and Gudrún, eftersom jag ser fram så mycket emot den. Åhhh, fornyrdislag på engelska! :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 31, 2009 9:17 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Har börjat om på Belgarionserien, var tvungen att kolla om den kritik som många riktat mot Eddings var befogad och om jag i så fall bara gillat dom pga att jag var så ung (även om jag inte är så mkt äldre nu heller)

Även om det är väldigt lättläst (Har klippt en om dagen :roll: ) så tycker jag fortfarande att böckerna är väldigt underhållande..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 31, 2009 9:25 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Har läst om Agatha Christies "Mord klockan fem?"

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 31, 2009 9:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Cotume skrev:
Har läst om Agatha Christies "Mord klockan fem?"

Är denna med Marple eller Poirot, eller någon annan deckare?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 02, 2009 10:24 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

The Saga of Guns n Roses. Minns inte vad författaren hette men det är samma författare som till Hammer of the Gods biografi om Led Zeppelin. Bra o intressant om hur Guns n Roses bildades o deras galna liv i Los Angeles o Hollywood under åttitalet.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 02, 2009 4:28 pm 
Master of Doom

Just nu blir det mest kursböckerna på Teori och metoddelkursen på kandidatkursen ... De är trevliga och intressanta om man är intresserad av sådant. Knut Kjeldstadlis Det förflutna är inte vad det en gång var är en av de mest lättillgängliga böcker jag har läst om historisk metod.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 02, 2009 6:51 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Just nu blir det mest kursböckerna på Teori och metoddelkursen på kandidatkursen ... De är trevliga och intressanta om man är intresserad av sådant. Knut Kjeldstadlis Det förflutna är inte vad det en gång var är en av de mest lättillgängliga böcker jag har läst om historisk metod.
Kul! Vilka andra metodböcker ingår på kursen? Kan det kanske vara John Tosh och Anders Berge?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 02, 2009 8:11 pm 
Master of Doom

Metodkursen är upplagd på så sätt att Kjeldstadlis bok ger en mall för hur metod kan se ut och användas och sen har vi tre monografier på vilka detta appliceras så gott det går. Tanken är väl att lärdomarna ska uppstå i diskussionerna kring lättheten/svårigheterna i applicerandet.

Monografierna är Björn Furuhagens Ordning på stan: polisen i Stockholm 1848-1917, Annika Sandéns Stadsgemenskapens resurser och villkor: samhällssyn och välfärdsstrategier i Linköping 1600-1620 och Niklas Stenlås Den inre kretsen: den svenska ekonomiska elitens inflytande över partipolitik och opinionsbildning 1940-1949.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 02, 2009 8:27 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Just nu läser jag 14 år till salu, stundvis Hoppets tempel och Konungens återkomst. Har även beställt The fellowship of the ring och ska snart få erfara Tolkien i originalspråk :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 04, 2009 8:13 pm 
Dvärg

Jag har inte läst ut någon bok än ur den digra lista över böcker jag läser för tillfället, istället har jag påbörjat några till:

I ungefär mitten av Da Vincikoden började min ljudbok haka sig och hoppa. Jag har därför tagit en paus med denna. Jag tror att jag ska läsa klart den i fysisk form till veckan.
Därför behöver jag en ny ljudbok. Jag försökte få tag på Revolvermannen, första i Mörka Tornet av Stephen King, men det gick inte. Därför har jag börjat lyssna på Farornas väg, första i Robert Jordan überlånga serie. Jag har hört typ 17/45 min av första kapitlet. Intressant, än så länge i alla fall.

Jag undrar om de kommer att göra en ljudbok av Katharine Kerrs Guldfalken längre fram. Då blir det att lyssna på den.

För några månader sedan köpte jag Konsten att läsa tankar, av Henrik Fexeus. Jag lade den i ett skåp och återupptäckte den häromdagen. Den är faktiskt mycket intressant, och jag tror att den kommer att visa sig användbar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 05, 2009 11:09 am 
Master of Doom

Shathur skrev:
Därför har jag börjat lyssna på Farornas väg, första i Robert Jordan überlånga serie. Jag har hört typ 17/45 min av första kapitlet. Intressant, än så länge i alla fall.

Får jag ge dig en förhandsinblick? Jordan är fantastisk fram till ungefär 6:e boken på svenska (3:e på engelska), men sedan avtar kvaliteten långsamt och när man är runt bok 13-14 på svenska (7 på engelska) är det totalt värdelöst ... ;) Bara så att du vet, om du ska ge dig på det långa projektet Jordan.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 05, 2009 11:30 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Jag sag nu att tolfte boken i WoT har kommit ut och att serien ska avslutas, sa jag tror jag ocksa ska borja pa serien nar jag last ut min nuvarande bok. Jag valde att inte borja pa serien da jag var for feg for att borja lasa en sa lang serie om den inte hade ett slut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 05, 2009 11:49 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Får jag ge dig en förhandsinblick? Jordan är fantastisk fram till ungefär 6:e boken på svenska (3:e på engelska), men sedan avtar kvaliteten långsamt och när man är runt bok 13-14 på svenska (7 på engelska) är det totalt värdelöst ... ;) Bara så att du vet, om du ska ge dig på det långa projektet Jordan.
Håller med om detta, men med den invändningen att böckerna börjar någorlunda (men enligt mig inte så himla bra) för att snabbt bli sämre. Jag läste bara de första tre på engelska, sedan tröttnade jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 05, 2009 12:51 pm 
Master of Doom

Eldalie skrev:
Túrin Turambar skrev:
Håller med om detta, men med den invändningen att böckerna börjar någorlunda (men enligt mig inte så himla bra) för att snabbt bli sämre. Jag läste bara de första tre på engelska, sedan tröttnade jag.

Det var iofs ett antal år sedan jag läste dem. (Jag kom till just bok 14 på svenska). Troligen skulle min åsikt om Jordans tidiga böcker kanske vara något mer skeptisk om jag läste dem idag, eftersom min litterära smak har blivit hårdare mot många av de fantasyförfattare jag gillade när jag var yngre.

Jag minns i alla fall att en 14-årig Adam uppskattade de första böckerna oerhört mycket. ;)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]