Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre maj 01, 2026 7:02 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 06, 2009 9:38 am 
Maia
Användarvisningsbild

Läser nu också Poirot Investigates. En samling korta deckare i samma bok.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 06, 2009 9:22 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

The Shadow Isle av Kerr. Den sista boken skulle komma ut den här månaden står det på Sf-bokhandelns sida. Jag hopas att jag kan tajma min läsning väl.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Läser för tillfället.
InläggPostat: mån okt 26, 2009 10:22 am 
Noldo
Användarvisningsbild

ska just läsa avalons dimmor

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: tis okt 27, 2009 3:57 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Har precis läst klart "Watchmen" och har börjat på "En vampyrs bekännelse" av Anne Rice.
Stephanie Meyer, släng dig i väggen!

InläggPostat: tis okt 27, 2009 5:27 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Madde av Fylke skrev:
Har precis läst klart "Watchmen" och har börjat på "En vampyrs bekännelse" av Anne Rice.
Stephanie Meyer, släng dig i väggen!
Watchmen som serie då antar jag, eller finns den som bok också? Serien är mycket bra. Vad tyckte du om den?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 31, 2009 5:58 pm 
Användarvisningsbild

Jag läser just nu Nalle Puh :) . Det har getts ut två böcker om Nalle Puh och hans vänner. I våras köpte jag en upplaga med båda böckerna till min flickvän (hittade aldrig Bilbo, gamla översättningen). Nu hade jag inga fler böcker att läsa i Lund så jag började läsa den. Det är mysigt och underhållande, visst lite barnsligt kanske, men det kan nog vara tankeväckande ändå. Det är också intressant att jämföra med Disneys versioner. Det är en klassiker av en anledning, så jag kan rekommendera dem om ni är sugna.

Sedan ska jag försöka hitta Coraline på biblioteket.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 02, 2009 5:03 pm 
Dvärg

Igår "hörde jag ut" Revolvermannen av Stephen King. Jag älskar Kings språkbruk (förutom det grova överanvändandet av det annars ovanliga och fina ordet palaver), John-Henri Holmbergs översättning och Torsten Wahlbergs uppläsning. Torsten passade utmärkt bra som uppläsare till den här typen av bok och jag gillar väldigt mycket hans olika röster, betoningar och så vidare.

Boken var mycket bra. Storslagen, vacker och filosofisk.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 02, 2009 5:18 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Shathur skrev:
Jag älskar Kings språkbruk (förutom det grova överanvändandet av det annars ovanliga och fina ordet palaver)
Bör man belasta King för detta? Det kanske är den svenske översättarens överutnyttjande av just det uttrycket, och samtidiga avsaknad av synonymer, som är problemet. Jämför med originalet och se om King är lika fantasilös.

Jag läste många Kingböcker på högstadiet, men efter att ha läst en på originalspråk märkte jag hur dåliga översättningarna var. King är kanske ingen mästare, men hans språk var mycket mer varierat än det som översättarna använt, vilket är ett mycket vanligt problem när engelskspråkiga böcker översätts till svenska (och troligen mellan andra språk också).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 03, 2009 12:05 am 
Redaktionen

Eldalie skrev:
Bör man belasta King för detta? Det kanske är den svenske översättarens överutnyttjande av just det uttrycket, och samtidiga avsaknad av synonymer, som är problemet. Jämför med originalet och se om King är lika fantasilös.

Jag tror det stor del är Kings "fel", faktiskt. Fast jag anser inte (om jag nu minns rätt, det var ett tag sedan jag läste boken) att ordet överutnyttjats, eftersom King använder det på ett väldigt precist sätt.

Citera:
Jag läste många Kingböcker på högstadiet, men efter att ha läst en på originalspråk märkte jag hur dåliga översättningarna var. King är kanske ingen mästare, men hans språk var mycket mer varierat än det som översättarna använt, vilket är ett mycket vanligt problem när engelskspråkiga böcker översätts till svenska (och troligen mellan andra språk också).

Jag skulle vilja påstå att King på många sätt är en mästare, som dessutom började omvärderas av "experterna". Göran Hägg beskriver honom t.ex. som en "lysande stilist".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 03, 2009 7:45 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Jag skulle vilja påstå att King på många sätt är en mästare, som dessutom började omvärderas av "experterna". Göran Hägg beskriver honom t.ex. som en "lysande stilist".
Ett stort problem med stora författare är att de får ge ut allt de skriver, utan någon ordentlig granskning av språket. Detta förlorar författare som King, Gaiman och Rowling på. Deras språk är absolut inte dåligt, men noggrannare korrektur och någon som tvingade dem att arbeta mer med sina texter hade deras böcker tjänat på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 03, 2009 4:02 pm 
Redaktionen

Eldalie skrev:
Ett stort problem med stora författare är att de får ge ut allt de skriver, utan någon ordentlig granskning av språket. Detta förlorar författare som King, Gaiman och Rowling på. Deras språk är absolut inte dåligt, men noggrannare korrektur och någon som tvingade dem att arbeta mer med sina texter hade deras böcker tjänat på.

Har du några exempel? Jag tycker King på många sätt rent språkligt har blivit en bättre författare med åren, medan man nog kan utgå ifrån att hans redaktör lade sig i mer i början av hans karriär, innan han var stor och berömd.

Det hindrar förstås inte att han har gett ut en hel del, som inte direkt tilltalar mig, fast det har sällan med språket att göra, snarare är det då handlingen som känns krystad eller löjlig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 03, 2009 7:11 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Jag har inga Kingböcker kvar, så jag har svårt att ge exempel nu, men jag har i andra forum diskuterat detta, och jag vet Kingkännare som ser brister på det här området. Jag ska konsultera en av dem och återkommer om han ger något matnyttigt tips.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 22, 2009 11:51 am 
Användarvisningsbild

Coraline av Neil Gaiman var en kort härlig barn/ungdomsbok. Ganska lik filmen, och även om man lagt till en hel del i filmen fick jag ut mer av boken. Huvudpersonen är väldigt lätt att älska.

Harry Potter and the Philosopher's Stone läste jag sen. Det var längesen sist, (jag vet inte om det är andra eller tredje gången), men jag fastnade direkt. Det är uppiggande att handlingen drivs framåt så snabbt som den gör på de dryga 200 sidorna, visst vill man ha mer Potter för pengarna, men i den här boken passar längden utmärkt. Det blir aldrig långtråkigt eller för stressat. Att man känner karaktärerna bättre än första gången man läste den och kan hitta lite småsaker som förklaras i senare böcker höjer underhållningsvärdet ännu mer.

Nu har jag börjat på The Silver Mage, femtonde och sista i Deverry-sviten. Är tveksam till hur bra slutet kommer att bli, men jag ser fram emot ett par veckors bra läsning.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis dec 01, 2009 11:47 am 
Noldo
Användarvisningsbild

Eldalie skrev:
Vad tyckte du om den?

Ja, jag menade serieboken "Watchmen" :)
Den var mycket, mycket bra faktiskt. I början var jag lite "jaha, en av världens bästa serier, underhåll mig, om du kan!" men efter ett tag så kunde jag inte låta bli att älska allt med den. Karaktärerna känns så levande, stilen och tonen den sätter är helt fantastisk och även om jag tycker hela bläckfisk-grejen var smått löjlig så måste jag erkänna att allt kom på plats till slut.

Har precis läst klart del två av Hungerspelen "Fatta eld", och den mötte mina förväntningar med marginal.
Just nu läser jag sista delen i serien om Gemma Doyle, "Längtans rike". Gillar den seriens känsla av "old-school-girl-power"-äventyr.

Inläggsrubrik: Läser för tillfället.
InläggPostat: tor dec 03, 2009 9:16 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

har just läst ut Avalon böckerna helt fantastiska och ska börja på rymdtrillogin utav C.S Lewis

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]