treebeard skrev:
finns det några konkreta exempel på när Herman Lindquvist har skrivit fel ?
Hittade en rolig sida av Peter Englund ("riktig" historiker som flera gånger gått i polemik med Herman och så vitt jag vet aldrig förlorat). Bla skriver han "Som vi alla vet gillar Lindqvist att sprätta skit på de akademiska historikerna. Även om det ibland ser lite illa ut (detta att han med klent dold tillfredsställelse hånar de personer vilka förutan hans böcker aldrig skulle ha kunnat bli till) så skulle man väl kunna bjuda på det."
Angående faktafelen skriver han "Detta för oss osökt över till felen. Felen, ja. Visa av erfarenheten från de två föregående banden har Norstedts nu folk som sitter och kammar igenom texten och bland annat kontrollerar vart årtal, för, som en person på förlaget har sagt om hans manus, "inte en siffra är rätt". De flesta av dessa lätt kontrollerbara uppgifter har därför blivit rätt. Jag hara bara hittat något enstaka felaktigt årtal, som exv att S:t Petersburg skulle ha grundlagts 1702 - det var 1703; texten ger dessutom det felaktiga intrycket att staden byggdes på den plats Nöteborg låg. Men Norstedts heroiska tvättningsarbete till trots: texten är fullspäckad av sakfel och missförstånd. Vad har hänt? Den bitvis bristande korrekturläsningen och det usla kartmaterialet antyder att det blev bråttom på slutet."
Därefter tar Peter upp fler rena faktafel (och texten blir bara roligare, tex: "Jag har funnit runt 140 sakfel och missförstånd i den här texten. Etthundrafyrtio. Och det är lågt räknat.Inte ens författare av böcker i Schnauzeruppfödning skulle tillåta sig något sådant."). Detta gäller bok 3 i serien om Sveriges historia, där Herman var klart sämst på den tidigaste historian, dvs band 1 och 2. Läs hela artikeln på
http://www.peterenglund.com/textarkiv/lindqvistbok.htm