Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 05, 2026 10:24 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Frodo 50 år!
InläggPostat: fre mar 12, 2010 7:57 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Frodo är ju 50 år när han drar iväg med ringen, men hur gammalt är det i människoår för hober lever väll längre än människor?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 12, 2010 8:08 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

De lever marginellt mycket längre än dagens svenskar, men om man ser till den tiden fanns det ju många människor som blev långt över 100 (dûnedain och närättade till dem). Det kanske finns en exakt källa på detta, men jag tänker mig medelåldern på icke-dûnedain kring 70-80, medan hobbitarna bör ligga på 90-100. En 50-årig hobbit är alltså medelålders, kanske jämförbart med en 45-åring i Sverige idag. De blir ju vuxna först vid 33, men om det är en bestämd myndighetsålder av politiska snarare än fysiska skäl, vet jag inte. Fullvuxna till längden är ju inte Merry och Pippin, när de är några år under myndighetsåldern, så jag tror gränsen bygger på båda skälen (dvs fullvuxen ger rösträtt, rätt att gifta sig etc). I appendix till LotR finns det säkert detaljer kring detta, men det var länge sedan jag läste dem.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 12, 2010 11:53 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Jag har räknat ut att det motsvarar 27,27 människoår baserat på myndighetsåldern. :wink:

Om vi väljer en annan myndighetsålder, t.ex. 21 (känns mognare än 18 ) så blir det 31,81 år.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 13, 2010 9:02 am 
Maia
Användarvisningsbild

Eldalie skrev:
Fullvuxna till längden är ju inte Merry och Pippin, när de är några år under myndighetsåldern […]

Jo, det är de nog egentligen. De växer visserligen en del under äventyret, men det finns det ju en speciell anledning till …

Tenderfoot skrev:
Jag har räknat ut att det motsvarar 27,27 människoår baserat på myndighetsåldern. :wink:

Om vi väljer en annan myndighetsålder, t.ex. 21 (känns mognare än 18 ) så blir det 31,81 år.

Och 21 var ju Tolkiens myndighetsålder. :) Att hoberna åldras lite långsammare under hela sin levnad verkar rimligt, men sambandet behöver inte vara linjärt. Man bör därför även väga in förväntad livslängd. Dessutom bör man överväga att utgå från koncipieringen istället för från födelsen. Så slutsatsen att "[e]n 50-årig hobbit […] ser väl ut sisådär som en 35-årig människa", som Kamelen kom fram till i en annan tråd, förefaller vara en så stringent formulerad slutsats som vår kunskap tillåter. :wink: (Sedan kan det tänkas att just Frodo ser ännu något yngre ut, om han har använt ringen.)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]