Fëanor skrev:
Jag föredrar att Jag har rätt. Och hur kan man komma längre ifrån boken om man tar bort de scenerna från filmen? De är ju inte ens med i boken.
Du får ju se att Theodred blir begraven och att han har stupat i ett slag vid Isen. Det blir inte exakt som i böckerna men du får själva känslan som böckerna levererar.
Fëanor skrev:
Jag skulle gärna ha velat se Begravningen vid Fords of Isen, men som Jag har nämnt, så skulle den inte passa i filmen.
Hat du nämnt det i denna tråden? Var snäll och citera dig själv.
Fëanor skrev:
Men det gör inte de andra scenerna med Théodred heller. Personligen tycker Jag att Éowyn hade kunnat få meddela Théoden att sonen har stupat, men han bara sitter där och gör ingenting. Och sedan när han vaknar upp kan han fråga efter sonen. Minst lika sorgligt, men mindre övertydligt.
Du får fortfarande ingen relation mellan Theodred, Eowyn och Theoden som man får i EE vid begravningsscenen. För dig och mig som har läst böckerna några gånger så behöver inte filmerna vara övertydliga. Men dessa böcker är ganska komplexa och för någon som inte har läst böckerna så blir det alldeles för rörigt om man inte är övertydlig ibland. Du måste acceptera att det är andra än Tolkien-fans som skall se filmerna.