Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 23, 2026 9:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 12:15 pm 
Sinda

Jag var på bibblan i går, och tittade då lite på HoME.

Det verkar som om de flesta banden anknyter till silmarillion. Stämmer det? Finns det verkligen så oerhört mycket om den?

Avsnitten om Bilbo och LOTR var inte lika omfattande.

VIlka band är de mest läsvärd och intressanta, enligt er som läst dem?
Och då menar jag - vart hittar man "ny", utförligare, och intressant information om språk, folkslag osv, och inte bara smärre ändringar och varianter av det som redan står i Silmarillion?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 2:08 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

var någonstans finns det ett bibliotek med HOME böcker?

nej av det jag har sett handlar inte så mycket om sillmarilion. fast det innehåller olika saker.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2004 2:15 am 
Redaktionen

Bok 1-5 i HOME handlar om Silmarillions utveckling enbart i princip. Bok 6-halva 9:an är LotR, sista halvan av 9:an till 12 är lite blandat tror jag, sånt som Tolkien skrev efter LotR (böckerna följer, grovt sett, Tolkiens livstid i kronologisk ordning). Det går att köpa, på sfbok, de delar som handlar om LotR som ett enda band (med bok 9 avkortad).

Och jodå, det finns mkt om Silmarillion, eller om första åldern... Tolkien skrev den typ 10-12 gånger från scratch :) Varav 5-6 varianter presenteras i HOME 1-5 (de andra är ofta bara smärre uppdateringar, även fast även de ofta skrevs om för hand från början... renskrivning)

Man märker för varje iteration hur det mer och mer börjar likna Silmarillion som vi känner det, samt att man förvånas över att vissa saker kom med "väldigt sent", medan andra fanns med redan från första början.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 12:39 pm 
Master of Doom

Är de övriga HoME-böckerna lika "De förlorade sagornas bok" i stilen?
Eller är de mer som faktaböcker?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 3:30 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Lays of Beleriand innehåller några av Tolkiens dikter. The Lay of the Children of Húrin. Alitterativ vers. Mycket tråkig. Lay of Leithian. Tolkiens främsta verk! Och en del andra dikter, plus kommentarer och anteckningar. När det gäller resten så vet Jag inte då Jag ännu icke har läst dem.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 26, 2004 2:21 am 
Redaktionen

Jupp, Lay of Leithian är grymt bra. Jag har skrivit en artikel om den som dyker upp på TA snart.

Övriga böcker är ungefär i samma stil som DFSB. Varje kapitel har i princip först Tolkiens text och sedan analyser/kommentarer av Christopher.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 11:49 pm 
Dvärg

Jag var först ganska ivrig att få lägga tassarna på HOME-böckerna, men när jag låst drygt två av dem (de två första om skapandet av LOTR) kände jag att det var ruggigt skönt att läsa nåt som inte avbröts av kommentarer hela tiden. :oops:
Jag tror då att vissa andra delar av böckerna är betydligt intressantare, till exempel HOME12, men innan jag börjar med de förhoppningsfullt intressantare delarna ska jag läsa alla i rätt ordning. Jag har en känsla av att jag inte kommer att ångra genomläsningen av serien efteråt. Tyvärr är jag alldeles för ekonomisk (läs:snål) för att lägga massa pengar på böcker som jag inte vet ífall jag verkligen vill ha, men jag ska kuska runt på sthlm-bibliotekets hemsida och se vilka de har. De andra får man kanske köpa i budgetvariant, jag har för mig att några få har kommit ut i en sådan. Sedan ska jag se om de finns billigt på nätet nånstans.
Men först tänker jag nog köpa trilogin på engelska, skäms lite över att bara ha TTT i bökhyllan (brukar låna de andra på biblioteket).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 24, 2004 8:35 pm 
Avar

ojoj, tänk om man också skulle kunna läsa på engelska, om jag skulle läsa home skulle jag fatta 10% högst.. :cry:

varför översätter dom inte resten av home böckerna??
jag har hört att det inte skulle vara värt det men varför har dom då översatt dom två första delarna??

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 24, 2004 9:35 pm 
Master of Doom

De trodde nog att intresset skulle vara större än vad det var när de översatte DFSB.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 24, 2004 10:19 pm 
Sinda

Här står lite om innehållet av de olika böckerna i HoME.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 24, 2004 8:09 pm 
Östring

ungefär hur många sidor e varje HoME-bok?? eftersom d finns 12 st så kan dom väl inte va så tjocka lr??
e d bara dom två första delarna som e översatta?? min engelska e inte, hm, helt perfekt, så ja tror ja skulle missa en del detaljer. e dom väligt svårlästa??

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 24, 2004 8:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nu har jag inte läst eller ens bläddrat i alla HoME-volymerna, men de jag har och har sett är iallafall på ett par tre hundra sidor minst. Endast vol 1 och 2 är översatta i nuläget (Förlorade sagornas bok 1 & 2), och jag tror inte några fler översättningar är planerade. Engelskan är inte jättesvår, men den är på intet vis lättläst heller. Man bör nog ha läst en del på engelska innan för att kunna tillgodogöra sig böckerna helt och fullt. Ärligt talat så är särskilt de senare volymerna mest utifall att man är riktigt, riktigt inbiten tolkienist, då de är väldigt, väldigt fragmentariska och sällan några riktiga berättelser med något flyt i. Ibland får jag en känsla av att Christopher Tolkiens redaktörskap mest gått ut på att inkludera varenda någorlunda sammahängade mening som hans far någonsin kluddade på baksidan av ett kuvert...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 26, 2004 8:20 pm 
Master of Doom

:) Det om kuvertet stämmer ganska bra. När man får en dikt i 3-4 versioner med både engelsk och svensk version blir man lite trött.
DFSB 1-2 blir ju i en volym c:a 950 sidor.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 30, 2004 10:07 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

DFSB är faktiskt lite jobbig att läsa. Särskilt dikterna som är i olika versioner och så fruktansvärt långa i vissa fall.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 30, 2004 10:12 am 
Master of Doom

The tower of Tirion i synnerhet.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]