Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor jul 30, 2026 2:38 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Någon annan som upplever samma sak?
Ja, jag. 32%  32%  [ 7 ]
Nej, inte vad jag vet. 55%  55%  [ 12 ]
Hm. Nu när du säger det så ... 14%  14%  [ 3 ]
Vet ej. 0%  0%  [ 0 ]
Antal röster : 22
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 08, 2010 3:53 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Egalmoth skrev:
Men karaktärsporträtteringarna är en följd av det dåliga manuset.
Ja, helt klart, fast jag hade inte valt flera av de skådespelarna heller.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 08, 2010 3:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

En jag inte hade valt är Elijah Wood... Har aldrig gillat honom som skådespelare. I filmerna stör jag mig på hans skrik och en del andra saker som är svåra att sätta fingret på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 08, 2010 4:34 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

virre skrev:
Orophin skrev:
Jag läste alla böckerna innan filmerna kom ut, och en sak som jag kan tycka är störande är att man bildar sig en uppfattning om tex karaktärernas utséende och sedan kommer filmerna och tvingar bort den egna bilden och så att man tänker på personerna som de ser ut i filmerna.

Det har observerats tidigare, samtidigt skulle det betyda att en del av oss har en bild som utgår från Bakshis film. Vilket jag med glädje säger att jag inte har

Jag tror inte det. Eftersom den är animerad och därmed "overklig" så gör den betydligt svagare avtryck. När man läser böckerna så ser man ju inte tecknade figurer... Inte jag i alla fall. :wink:

Inläggsrubrik: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: fre jan 08, 2010 4:53 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

det är ganska naturligt att man ser filmernas versioner av figurerna eftersom på film ser man figurerna och de präntar sig in i hjärnan på ett annat sätt än text i bok och varför man inte ser de tecknade figurerna på samma sätt är väl för att de är inte naturliga man ser att det inte är mänskor eller vad det nu är så de lämmnar inte lika stort avtryck i hjärnan.
om jag tar mig själv så kan inte längre föreställa mig en Théoden som inte ser ut som Bernad Hill eller en uruk hai annat än de som springer runt i filmen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Varför har jag börjat sluta gilla filmerna?
InläggPostat: ons sep 25, 2013 9:09 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Har själv inget svårt gällande artistisk frihet bara det är inom en rimlig gräns , för att skapa Tolkiens värld på film tror jag det är av vikt att ta del av den biten för att det ska vara möjligt att skapa Tolkiens värld , på bonus materialet gällande Jacksons Sagan Om Ringen Fellowship Of The Ring så berömde skådespelarna just Jacksons arbete gällande filmerna ,en av dom som berömde var Christopher Lee som ni säkert vet är Lee en beundrare av Tolkiens verk , han har även träffat Tolkien (tror jag att han nämnt) .

Christopher Lee är ändå över 90 år och borde således ha ett väldigt bra kunnande gällande böckerna , Lee som jag gillade som Saruman , Slutligen jag gillade filmerna och tycker Jackson gjorde det helt godkänt, det går alltid att säga "det var inte rätt " men att följa Tolkiens verk rakt av blir svårt tror jag , om det inte är så att man gillar väldigt långa filmer.

Det blir troligtvis tjat om filmernas längd , att dom inte borde varit så långa , så då är frågan vad man som Tolkien gillare föredrar helt enkelt?

vida riken tämja dem.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån apr 21, 2014 7:00 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Noterade att TV4 visade filmerna igen i påskhelgen. Är det bara jag eller visas de inte ganska ofta nu för tiden? Känns lite som med James Bond-filmerna att det urholkar lusten att se om dem. Är det förresten verkligen någon som orkar se filmerna med all reklam? Om de ändå hade gått på SVT...

InläggPostat: ons jul 16, 2014 9:13 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

MVF, nu igen.

InläggPostat: ons jul 16, 2014 11:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tenderfoot skrev:
MVF, nu igen.

Förlåt min okunnighet, men vad betyder MVF?

InläggPostat: tor jul 17, 2014 8:50 am 
Noldo
Användarvisningsbild

Försvenskning av WTF .)

InläggPostat: tor jul 17, 2014 1:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ah, självklart! :P

InläggPostat: fre jul 18, 2014 2:24 pm 
Noldo

Jag gillar att filmerna är långa, bättre med sådärbra film än ingen film alls.

InläggPostat: tis sep 09, 2014 1:38 am 
Sinda

Till skillnad mot Hobbit kan jag acceptera att LotR-filmerna är långa.

Jag tycker att de fick Aragorn att bli en mycket mer sympatisk figur än i böckerna. Har för mig om att han visserligen var på de godas sida, men att hans "goda handlingar" mest var av nödtvång för kampen mot Sauron snarare än inneboende välvilja. Även Boromir framställs i filmen som rätt sympatisk. Att han föll för ringens makt efter ett tag, tja, det kunde ha hänt nästan vem som helst.

Jag tyckte om filmerna jättemycket när de kom, och jag tycker fortfarande om utseende på miljöer och (som regel) kläder osv. Jag hade dock velat göra filmen mörkare (otäckare ringvålnader, mindre komisk lättnad med Gimli och Legolas helt annorlunda, mindre Arwenvisioner och att de orker de möter ör jobbigare att ta ner). Lórien skulle kunna ha blivit ännu mer en ljuspunkt i den i övrigt mörkare världen. Anfallet under deras färd längs Anduin skulle ha varit med, men över lag skulle det vara mycket mindre stridsscener på ungefär lika många strider.

Jag hade också velat ha Haldir mer som i böckerna, där är han (till skillnad mot filmerna) en av få som INTE är ädling eller officer. De skulle också haft med biten när de först inträder i Lórien och Legolas erkänner att han inte ens vet om det finns alver där längre. Haldir och hans bröder ska alltså vara oventade om vilka det är som kommer, och funderade just därför på att skjuta dem först men ångrar sig och hjälper dem trots att det går emot hans order.

Över lag är det många ändringar som Jackson gjort som inte tillför någonting alls, och som inte alls är lättare att filma, men som gör berättelsen mer osammanhängande.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis sep 09, 2014 8:12 am 
Noldo

Dock kan 3 timmar dvärgfilm inte gå att strunta i.

Sedan stör jag mig också på att Haldir är mycket mäktigare än i boken. Sedan vill jag ha med Halbard och dunedan.

InläggPostat: tis sep 09, 2014 1:16 pm 
Sinda

Gäller förresten denna tråd Hobbitfilmerna också? Jag vet med mig att jag är dålig på att hålla mig till ämnet.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis sep 09, 2014 10:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hialmr skrev:
Gäller förresten denna tråd Hobbitfilmerna också?

Jadå! :) Det finns visserligen en egen underavdelning som heter Hobbiten (vilket strikt talat inte är det korrekta namnet) och handlar specifikt om de filmerna, men underkategorin Filmerna är ändå öppen för alla sex av de moderna Tolkienfilmerna - och Bakshis gamla film också, för den delen. Ofta tenderar ju såna här diskussioner att spänna över flera filmer samtidigt, så det känns mer praktiskt så. Även om jag misstänker att det inte var så det var tänkt från början, när forumet en gång utformades...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]