Jaha..., ska jag ens våga skriva detta....?

Har dryftat HP på någon annan tråd här och fick skämmas lite bland seriösa vuxna med seriös vuxen litterär smakinriktning.
Jag tycker väldigt mycket om HP. Har bara läst dem på engelska. Njuter av språkbruket, ungefär så långt från Tolkien man kan komma, skönt med omväxling.
Gillar att de är skrivna för den åldersgrupp som Harry och co befinner sig i - för varje bok blir texten aningen mer sammansatt och "svårare" ord, uttryck och ordlekar introduceras.
Tycker absolut att man märker att huvudrollsinehavarna blir äldre för varje bok, både på språket, beteendet och tankarna.
Gillar att Harry inte är en hjälte. Full av fel och brister försöker han göra det han tror är bäst. Ibland är inte ens önskan att göra det bästa den bakomliggande motorn i hans handlande utan han bara gör nåt, och ibland blir det fel, precis som det ofta är i verkliga livet.
Visst är det lite tjatigt ibland med det ständigt upprepade temat i varje bok, men det köper jag.
Femte boken var stark. Blir väl utskrattad nu, vuxna människan, använda ett ord som stark om en barnbok, men hittar inget ord som passar min läsupplevelse bättre.
("'Harry, suffering like this proves you're still a man! This pain is part of beoing human -' 'THEN - I - DON'T - WANT - TO - BE - HUMAN!'---'I'VE HAD ENOUGH, I'VE SEEN ENOUGH, I WANT OUT, I WANT IT TO END, I DON'T CARE ANYMORE!'") Jag är kanske underligt funtad, men sådant går rakt in...
I den andra tråden försökte jag hitta (bort-)förklaringar till min förtjusning i HP, som tex. att jag skule velat läsa den som barn osv. Förvisso sant men inte desto mindre
bullshit. Jag tycker det är bra böcker. Punkt.