Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån aug 24, 2026 11:40 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Övertolkning av filmerna?
InläggPostat: ons feb 11, 2004 10:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Såhär lite drygt en och en halv månad efter premiären av den sista delen i filmversionen av Sagan om Ringen, kan man med facit i hand betrakta den massmediala reaktionen på filmerna. Filmrecensenterna var överlag positiva, medan däremot många kulturskribenter slog knut på sig själva för att komma på ännu en krystad infallsvinkel till det cineastiska spektaklet. Det var Sagan om Ringen ur ett feministiskt perspektiv, religionshistoriskt perspektiv, rasideologiskt perspektiv, eugenetiskt perspektiv, kulturhjälteperspektiv och what not.

Min personliga reflektion är att många i kulturens högre sfärer verkar ha klara svårigheter med att ta en god historia för vad den är. Att skälla en film som bygger på en medelålders, katolsk förhållandevis konservativ Oxfordprofessors snart 50 år gamla bok för att inte vara helt i linje med samtliga dagens politiskt korrekta ståndpunkter är ganska inskränkt, anser jag. Särskilt som sagda professor var monumentalt ointresserad av ens den tidens politiska krumbukter.

Alltså; läser dagens högt värderade kulturpersonligheter in alltför mycket i en, trots allt, ganska enkel historia? Blir det inte lite som att, till exempel, analysera en Norge-historia ur ett genusperspektiv? Vad anser ni?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2004 1:07 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Just det. Tänk om antikens verk vore under samma lupp? Kvinnosynen var ju rent hårresande. :D

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2004 5:15 pm 
Master of Doom

Vissa medier har varit värre än andra tycker jag. DN:s kulturskribenter har skrivit minst en tolkning av LotR i veckan på senaste tiden. Sen tycker jag att: Visst hade Tolkien en omodern kvinnosyn och han skildrar kvinnorna sämre. Men läs en annan bok då (eller se en annan film)!

Detta inlägg syftar på journalisternas och inte på någon av forumets medlemmars åsikter.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2004 6:36 pm 
Redaktionen

Citera:
Alltså; läser dagens högt värderade kulturpersonligheter in alltför mycket i en, trots allt, ganska enkel historia?

Jag tycker du har många pra poänger, men den här meningen skulle jag vilja protestera högljutt emot. "Lord of the Rings" är tematiskt ingen "enkel historia"; här finns mycket att diskutera, läsa in och tolka, men problemet är att man inte kan göra det efter gängse modernistiska och postmodernistiska nycklar.

Men "Ringen" är inte på något sätt en vanlig "enkel" actionhistoria (vad nu det är).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 13, 2004 11:21 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tolkien ville ju skriva en historia som skulle vara forntid och därmed speglas väl antagligen den kvinnosyn som rådde.

Däremot i Silmarillion så verkar ju många alvkvinnor vara starka. Luthien, Idril och Elwing bland annat.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]