Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån sep 28, 2026 4:46 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 26, 2004 8:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Och vad menar du med det? :o

Undrar du faktiskt vad jag menar eller är du ironisk? Inte alltid lätt att veta, smilies till trots...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 27, 2004 11:17 am 
Master of Doom

Ironisk! :? Tyvärr kan man inte höra på folk om de är ironiska. Mitt förra inlägg var ett typiskt onödigt "försöker att vara rolig inlägg".

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 27, 2004 9:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aaaah... Ber om ursäkt för min tröghet...!
Det var ju en j-a tur att jag inte hann börja tugga mig igenom en långrandig utläggning om tonåringars sexuella beteende samt dettas utveckling under de senaste decennierna...! Eller nå't liknande...:lol: :wink:
(Och, ja, ovanstående var också ett försök till "inläggskomik"... 8) )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 25, 2004 5:10 pm 
Östring

en sak jag gillar är att han blir äldre för varje bok. tanken e jättebra. men om d verkligen blir så e en annan sak. han e rätt barnslig ändå, nivån har inte höjts så särsklit mkt mellan ettan å femman. hans lilla äventyr me cho... hm... lite överdrivet tycker ja.

men ja gillar böckerna jättemkt. översättningen tycker ja e helt okej, får åke ohlmark i huvet när ja hör ordet översättning. men relativit sett så tycker ja översättningen e bra!!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 30, 2004 8:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Idag på SVT1 kl 22.15, i programmet Debatt, ska det komma ett inslag om Harry Potter och kontroverser runt böckerna:

Citera:
Skolan som förbjudit Harry Potter
På lördag släpps den femte Harry Potter-boken i en förstaupplaga som slår den nya bibelöversättningens. Men alla rusar inte till boklådorna. Kristna Immanuelskolan i Borlänge menar att Potter-böckerna är farliga för barn och har förbjudit dem. Debatt mellan Göran Hägg, författare, och Camilla Lundström, ordförande i stiftelsen Immanuel.

"Kan ni stava till m-o-r-a-l-p-a-n-i-k, barn?" Jag blir så trött på vissa sorters människor...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 30, 2004 8:25 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Sarvi skrev:
"Kan ni stava till m-o-r-a-l-p-a-n-i-k, barn?" Jag blir så trött på vissa sorters människor...

:lol: Ja, vad ska man säga? Att en del bara orkar...

Som stort (och överårigt) Potter-fan tycker jag givetvis att allt detta är rent löjeväckande. Och varför i all världen hänga upp sig på just detta när världen ser ut som den gör? :shock: Finns det inte en uppsjö av betydligt större hinder i vägen för barns sunda utveckling än en liten trollkarl som försöker klara livhanken på sig och sina polare och kanske till och med göra världen till ett något säkrare ställe på samma gång?
Jag kan då komma på ett nästan obegränsat antal bara på rak arm...

Tack för tipset, måste ändå se detta...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 30, 2004 9:34 pm 
Östring

inför fjärde boken läste jag om en skola där rektorn förbjöd all läsning av böckerna eftersom dom kunde väcka olämpliga tankar hos barn. fast rektorn själv hade inte läst dom...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 30, 2004 11:13 pm 
Maia

Camilla Lundström sa att man inte skulle låta barnen läsa böckerna om Harry Potter eftersom de stackars barnen då luras in i det ockulta, satinistiska och trolldom (och som sedan kan leda till att barnen tar livet av sig). Hon sa också att böckerna var " djävulens verk" eftersom de handlar om trolldom (och bibeln säger att trollkarlar ska brinna i helvetet). :shock:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 31, 2004 12:42 am 
Sinda

Janna skrev:
Camilla Lundström sa att man inte skulle låta barnen läsa böckerna om Harry Potter eftersom de stackars barnen då luras in i det ockulta, satinistiska och trolldom (och som sedan kan leda till att barnen tar livet av sig). Hon sa också att böckerna var " djävulens verk" eftersom de handlar om trolldom (och bibeln säger att trollkarlar ska brinna i helvetet). :shock:

Hon erkänd även att hon inte läst böckerna utan bara bläddrat lite i dem, samt sett filmerna. Det var skrattretande att se/höra hennes argument men även skrämmande att se hur vissa ungdommar får växa upp med en sådan uppfostran.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 31, 2004 10:02 am 
Master of Doom

Det låter som vi lever på 1600-talet med häxbål!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 31, 2004 12:05 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Och värre lär det bli!
Folk tycker generellt nuförtiden att vi måste ta ett större ansvar för vår moral och försöker därför genom samhället att driva igenom vissa regler för att folk ska bli tvingade att följa dem istället för att tänka själva.

Ryser vid tanken på nästa generation politiker... Storebror... :(

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 31, 2004 3:59 pm 
Östring

dom måste ha brist på sysselsättning!!! hallå, de e bara en bok!! dessutom en mkt omtyckt och bra bok.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 31, 2004 9:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Den där Camilla Lundström var ju helt bisarr! Öppnade förhållandevis sansat med tama argument som "jag har pratat med barn och de vågar inte sova om nätterna för att de tror att det finns monster under sängen" (och det har inga barn trott före Harry Potter, eller...?! :shock: ) och dyl. för att plötsligt få något lätt vilt i blicken och brista ut i det där om att trollkarlar skall simma i den brinnande sjön och måste drivas bort från Jesus eller hur det nu var...
Och att fördömma något man inte ens läst..., ja vad säger man? ("Jag vill inte ens ta i de där böckerna!")

Stackars människa egentligen, att vara så rädd för så mycket...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 31, 2004 9:38 pm 
Östring

Ja moralpanik har vi haft många gånger, dansbanor, bio, Nick Carter romaner, serietidningar och vem minns inte debatten om videovåldet i början på 80 - talet. Jag kommer ihåg när den debatten rasade som värdst. Då hörde jag en krönikör, jag tror det var anders ponten, som berättade om sina grannar som nästan hade blivit utfrysta i grannskapet, grannarna tordes inte låta sina barn leka hos dom längre och folk började att undra om inte mannen hade börjat att slå sin fru. Familjen hade nämligen köpt en video. Senare kom det dock fram att det familjen använt videon till var att spela in kyrkan sjunger.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 02, 2004 6:18 pm 
Dvärg

Jag tyckte att den debatten på tv. Framstod som ganska oseriös. Jag kunde värkligen inte ta hennes argument på allvar..

Hon sa nått om att Bibeln var vägen som skulle leda till gud och Harry Potter var vägen som skulle leda till djävulen..

Är det inte att överdriva Harry Potters betydelse LITE granna?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]