Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor jul 30, 2026 4:33 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 11:18 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Kul. I min värld är de fortfarande starka och människorna ligger lite efter. Det är två alvmän och en människokvinna som står i centrum. Människan kommer från ett sameliknande folk och den ena alven är kungason fast han inte vill låtsas om det och det andra alven är av mer mystiskt ursprung och uråldrig.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 11:23 am 
Master of Doom

Jag har en ung fåordig trollkarl, en enorm och hetsig krigare, en eftertänksam alv och en dvärg som får stå för "det vuxna". Dvs han är snäll men lite butter, den typiska "gubben". :)
Världen består av ett stort människoimperium hotat från öster och norr av monster respektive barbariska människor som påminner om kelter.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 11:41 am 
Maia
Användarvisningsbild

är det bara jag som är helt beroende av att läsa andras tolkien fan-fics? och då menar jag inte de riktigt ambitiösa, utan de som ofta beskrivs som 'tenth walker', det vill säga folk som skriver om en person (läs: en förskönad version av sig själva) som hamnar i midgård och får uppleva äventyret tillsammans med brödraskapet. jag riktigt älskar att sitta och vrida mig över hur dåligt skrivna de är, vilka otroliga loopholes som finns, och hur de flesta ursäktar sig för att de skriver om filmversionen för att den är 'lättare att följa'.

jag vet inte varför jag plågar mig själv på detta vis, men på något sätt är det fascinerande. dåliga tolkien-fan-fics har en hel radda med klicheér som alla försöker undvika, men hur mycket de än säger att "min historia är inte som alla de andra" så räddar huvudpersonen både boromir och haldir från att dö för att sedan gå till sängs med någon alv, som bedyrar att de först nu, efter 3000 år, har hittat den rätta att förlora oskulden med. att denna någon uteslutande är ca 17 och ett halvt, med stora oskuldsfulla ögon och glänsande tjockt hår är det ingen som egentligen reagerar på längre.

och bara för att det inte ska bli några missförstånd vill jag här säga att det ovanstående självklart inte syftar på det som har skrivits av medlemmar på TA. vad jag vet. och om du känner dig träffad kanske det är säkrast att du kollar igenom den här checklistan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 11:44 am 
Master of Doom

Jag läser inte fan-fics överhuvudtaget. Det stör mig bara.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 12:46 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag korrekturläste en sådan för inte så länge sen... (ryser fortfarande)

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 4:49 pm 
Dvärg

vanja: Var kan man läsa såna fan-fics?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 5:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Oh ja, känner igen mig! Jag skulle kunna skriva en trilogi om jag bara kunde flytta allt från huvudet till papperet! :roll:
Fast jag lovar att min inte är lika misslyckad... Och oroa er inte för att ni någonsin tvingas läsa den!

Jag roade mig med att besvara frågorna i början, in english...
(Tvinga er inte att läsa dem.)

Is her name YOUR name? Just send a form to "the skatteverk"...
Your nickname? Indeed.
Your net name? Indeed.
A really cool name? Indeed?
That you wish you had? Could have it, in fact.
That you've tried to get other people to call you? They already do!

Is her name an Elvish derivation of your name? My real name is not as cool as it need to be for that.

Is your character's name a noun not usually used as a name? I'm the only one...
Did you spend more than a day thinking up the perfect name for your character? It's an old name, made years before I gave it to this character.
Did you not need to spend any time thinking up the perfect name for your character because all your characters have the same name? Then, I think so.
And it's yours? Could be, could be..

Is the character's name an unusual spelling of a more common name or word? Indeed.
Or a female with a male-sounding name? Well, yes.
Or a name the character chose for him or herself, because s/he "didn't want to forget"? Not this time.
Is the character's name in the title of the story? Of course not, I'm good at things like that!

Is the character the same gender as you? Indeed.
Is the character the same race as you? ...Indeed!
If not, is this because the character is a hobbit or an elf? Well, it's an elf, but...
Although s/he didn’t know s/he was until mysteriously transported to Middle-earth? She was born at that place...
If the character is a hobbit, does s/he have unusually dainty and hair free feet? .....
Does this lead to a nagging toenail fungus problem? (If the answer to question 21 is Yes, you are excused the rest of the test. Go forth and write). ......

Is your character a combination of two different races? Changed that...
Are they Human and Elf? Changed that, because it was to likely Beren and Luthien!
Does your character have the strong points of both races? Maybe.
And the weak points of neither? Nope.

Is the character really, really young? In the beginning she's just born, in the end she's very old...
Is the character older than the Firstborn, or just as old? Growing up....
Is the character in the same age as you? Growing up...
Or is the character at the age you would like to be? Do I want to grow up?

Is your character a teenager or in her early twenties? In the beginning...
If no, does your character *look* like she's a teenager or in her early twenties? Growing up...
For no good reason? No answer.
For a good reason? Think so.
That you plan on making a plot point later? *Don't get crazy...*

(If the good reason is because s/he’s found a brand of moisturiser that actually performs as advertised, please let me know what it is).

Is your character beautiful? *laughing* Maybe a bit.
Extremely beautiful? No.
More beautiful even than Luthien Tinuviel? No!
Who was so beautiful that the whole world went into mourning when she died? Did she die?!

Does your character have violet eyes? They were lighted like they had captured all the stars in the sky, and blue like deep seas...... (Really bad translation)
Does your character have long hair? Indeed.
Of an unusual colour? Indeed.
That you describe at length? Everyone who reed it knows how I look, so I don't need that!
More than once? Maybe I use the word "long" sometimes.
In the first page? Hey, I've got better things to write down!

Och här tog det stopp.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 5:13 pm 
Wavemaster of the World

Jag skriver ingen fantasy för tillfället (även om jag knåpade ihop en liten fan-fic för inte så länge sedan som jag sedan översatte till engelska), men plitar på en sf-novell inspirerad av Peter Pohls "Intet bortom det Yttersta", plus nån liten dikt då och då...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 12, 2004 9:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Wargen skrev:
Den andra handlar om världen efter att isarna smält och världen översvämmats: Map for invisible on Ego Island.

Låter spännande! Har alltid varit svag för "efter-katastrofen-historier"...!

Skrev väldigt mycket i tonåren och en bit över 20, hästäventyr, tonårsromantik, några historier för barn men allra mest fantasy och science fiction. Har ingen aning om hur många påbörjade manus jag egentligen har, kanske skulle räkna dem någon gång. :) Problemet är just att de är påbörjade men ytterst sällan avslutade. Det var alltid kul att lägga ut ramen för en historia, göra kartor och skriva en grov kladd. Början och slutet brukade jag oftast få till, men sedan var det ju de där hundrtals sidorna däremellan... :roll:
Många av fantasy/sf-manusen har mer eller mindre gemensamma drag, eller delar åtminstone vissa element och jag fantiserar om att en dag kunna samla ihop dem och fullborda en historia som är essänsen av dem alla. Vi får väl se hur det går med det... :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 12, 2004 9:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Drogo: gå till www.fanfiction.net. eller... ja, jag vill ju egentligen inte rekommendera det. men där kan man läsa sådana historier.

Fëanor: var kan man hitta din historia nu? jag provade länkarna, som inte ledde rätt, och jag orkade inte gräva omkring i själva fanfic-tråden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 15, 2004 11:00 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Haha, vanja! :D Det där var en jäkligt träffsäker text! Har själv blivit helt beroende av att läsa fanfiction, då av Harry Potter-varianten. Och jo, det finns otroligt välskriven Harry Potter-fanfiction. Jag gillar inte böckerna själv, men jag har hittat fanfiction som är bra mycket bättre än originalböckerna. Har faktiskt försökt ge mig på att läsa litet LotR-fanfiction också, men det är så otroligt mycket skit man måste vada genom innan man hittar guldkornen att jag inte kände att det var mödan värt. Eftersom jag gillar LotR-böckerna känns det också fel på något sätt att läsa något skrivet av någon annan än Tolkien, så det känns tryggare att hålla mig till Harry Potter! Även om det är mycket skit på den fronten också, så har jag nu i varje fall utarbetat min egen strategi för att sålla bort det värsta direkt, och din länk påminde verkligen om den...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 15, 2004 11:07 pm 
Wavemaster of the World

Haleth,

om du vill hitta lite seiösare fanfics om LOTR kan jag tipsa om sidan

http://www.councilofelrond.com/modules. ... file=index

Klicka på LOTR book fanfiction. En del historier är rätt bra, har dock inte läst alla, men man kan ju i alla fall hoppas att sådana som tagit sig tid att läsa böckerna är något seriösare än andra... hoppas kan man alltid.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 15, 2004 11:22 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Nja, jag är rädd för att för mig räcker det inte att författaren är seriös... Jag har, efter några års letande, hittat kanske 20 fanfiction-författare som jag tyckte var riktigt, riktigt bra, och jag har inte energi nog att ge mig på ytterligare en fanfictionkultur när jag har lärt mig hitta i en. Har du en länk till en specifik LotR-fanfiction som är riktigt bra? Det är nästan det bästa, att hitta en riktigt bra historia, och sedan nysta sig utåt från den (på fanfiction.net kan författarna rekommendera varandra, och oftast rekommenderar ju bra författare bara andra bra författare).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 15, 2004 11:36 pm 
Wavemaster of the World

Haleth,

nu vet jag inte vad du har för smak, men personligen tycker jag att den här

http://www.councilofelrond.com/modules. ... oryid=1675

är fin och välskriven. Tillika lång...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2004 4:15 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Jag gillade den! Särskilt att det inte var en massa påhittade karaktärer, och att det inte var någon typiskt smörig Legolas/insert female character himlastormande kärlekshistoria. Berättelsen gjorde inte alltför mycket våld på Tolkiens värld, samtidigt som den var mycket välskriven och handlade om något som säkert de flesta vill läsa om. Har du fler lika bra historier på lager? :P

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]