Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre aug 07, 2026 10:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 19, 2004 2:06 am 
Maia
Användarvisningsbild

Gothmog skrev:
Aldrig sett nån värre smörja, dom hade ändrat så gott som allt (såg inte hela, gick efter kanske ½)

du gick efter halva filmen? du har inte läst diskussionen? så du bara liksom häver ur dig saker ändå? :wink:

skämt åsido... jag tycker fortfarande att det är helt i sin ordning att en ny regissör ska få sätta sin egen prägel på filmen. som min kompis sade: den ska väl följa boken, inte de två tidigare filmerna? och det tycker jag han har lyckats med.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 19, 2004 11:41 am 
Master of Doom

Janna skrev:
Att karaktärerna utvecklas är ju naturligt, och jag tycker det är bra att man märker att de har blivit två år äldre sen den första filmen. Filmerna (och böckerna) skulle bli ganska tråkiga om karaktärerna inte utvecklades, eller?

Men jag tycker inte att karaktärerna utvecklas alls i böckerna. Det gör JK Rowling jävligt dåligt tycker jag. Nu är Harry 15-16 (jag vet inte riktigt) men tänker som en 9-åring. Den enda skillnaden mot hans yngre år är att han plötsligt blivit oresonligt arg på allt och alla. Rowling har försökt skildra tonårsilska men överdrivit så till den milda grad att det bara blir parodi.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 19, 2004 12:46 pm 
Wavemaster of the World

Túrin Turambar skrev:
Men jag tycker inte att karaktärerna utvecklas alls i böckerna. Det gör JK Rowling jävligt dåligt tycker jag. Nu är Harry 15-16 (jag vet inte riktigt) men tänker som en 9-åring. Den enda skillnaden mot hans yngre år är att han plötsligt blivit oresonligt arg på allt och alla. Rowling har försökt skildra tonårsilska men överdrivit så till den milda grad att det bara blir parodi.

Instämmer.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 19, 2004 10:37 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Janna: Jovisst är det väl bra att dom utvecklas en aning! Men inte så de växter 1 meter och går ner/upp i vikt så man inte känner igen dom alls, så jag upplevde det
Och ifall den var bättre än första & andra vet jag inte riktigt. Den bättre när det gällde vissa saker och sämre när det gällde andra

vanja: jaha, annan regissör? Det förklarar en hel del... t.ex. att terrängen kring Hogwarts är helt annorlunda..

Får väl ge filmen en ny chans senare... kanske var lite för possitivt inställd till den då jag såg den, hade väntat mig att den skulle vara nästan precis som boken (bara att dom tagit bort vissa grejer)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 21, 2004 6:38 pm 
Maia

ja..att terrangen var annorlunda storde jag mi pa...
och jag gilllade inte den har tredje filmen! jag tyckte inte om den alls faktiskt!
dom tva forsta gillade jag. och inte visst jag att dementorer kunde flyga...och dementorskyssen gillade jag inte alls...
jag maste saga att jag ar VALDIGT besviken! jag hade hoppats mer...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 21, 2004 8:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Äntligen kom jag iväg. (Efter allsköns hinder inkl. biomaskiniststrejkvarsel...! :shock: )
Tyckte den var bra! Det är ju inga underverk de här filmerna, lättsmält underhållning som försöker följa en tryckt förlaga. Kanske man inte ska ha så höga förväntningar.
Ändringarna i handlingen förstår jag, de anpassade den rätt snåriga historien bra till bioduken.
Att hela skolan var totalt oigenkännlig kan jag leva med. Likaså att ungarna vuxit alldels för mycket. Inte mycket att göra åt liksom. :wink:
Och jag gillade att dementorerna flög (inte under Quidditch-matchen kanske...), de var lite läskiga.
Härlig sagostämning i hela filmen.
Det enda jag tyckte var synd var att min favvoscen (när Harry hotar Vernon med staven och sedan drar) blivit lite lam och att Lupin inte förklarade vilka som var Moony, Padfoot osv. Det hade passat perfekt och säkert inte tagit mer än max en minut av filmen. Synd.

Ehm.., kan tillägga att jag fått för mig att det fanns en extrascen efter eftertexterna och tvingade mitt sällskap att sitta kvar... Det fanns förstås ingen extrascen. :oops: (Såvida man inte räknar Harrys "Mischief managed. Nox" då förstås, men jag hade ju hoppats på mer än så...)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 25, 2004 2:17 pm 
Maia

nu har jag sett den en andra gang (inmte frivilligt) och jag kan val inte saga att den har blivit battre... men den va okej...
jag storde mig pa att dom inte berattade vilka dom var, som Vingilot sa. man far aldirig veta varfor Lupin vet hur man anvander kartan!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 28, 2004 6:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vingilot skrev:
Ehm.., kan tillägga att jag fått för mig att det fanns en extrascen efter eftertexterna och tvingade mitt sällskap att sitta kvar... Det fanns förstås ingen extrascen. :oops: (Såvida man inte räknar Harrys "Mischief managed. Nox" då förstås, men jag hade ju hoppats på mer än så...)

det gjorde jag med. hrm hrm. men de andra två hade ju, eller hur? kommer nu bara på lockhart i andra filmen, men jag vet även att det är ett allmänt gissel för de som vill in och städa salongen efteråt att det sitter kvar en massa folk tills filmen är helt slut. att städa efter 400 pers på 5-10 minuter för att inte nästa visning ska bli försenad är inte roligt...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 29, 2004 5:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vänta nu lite...! Det var möjligen inte så att det var du som skrev här på tråden att det nog fanns en extrascen...?! :D :wink: (minns inte varifrån jag fick det)
Nåja, det var ingen större katastrof, det var ju snygga eftertexter...! Och de enda utom vi som satt kvar var en tonårskille och hans mor (?). De satt brevid oss och risken är väl rätt överhängande att de satt kvar bara för att de hörde mig viska om den där scenen... :oops:
(De var nog riktiga hard core HP-fans. Diskuterade alla böckerna och killen blev rätt upptagen med att torka ögonen när det blev lite sentimentalt på slutet. :) )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 02, 2004 3:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

det var ju bara en extra scen i andra filmen men jag hoppas att fyran och femman blir bra, jag tycker faktiskt att femman är bäst i serien!!!

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 02, 2004 4:03 pm 
Wavemaster of the World

Jag tycker bäst om tvåan, i alla fall vad gäller böckerna.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 21, 2004 3:39 pm 
Maia

Jag har sett filmen 3 ggr på bio, och jag tyckte den var väldigt bra.

Det jag inte tyckte om var att (som nån annan skrev) Hogwarts och terängen runt omkring såg annorlunda ut.

Funderade också på om dementorerna kunde flyga?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 24, 2004 9:32 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tyarime skrev:
Funderade också på om dementorerna kunde flyga?

Har jag också undrat, men jag tyckte det funkade bra. Så här sägs det f.ö. i 5:an:
"' Running?' said Madame Bones sharply. 'Dementors don't run, they glide.'"
Så det är väl inte helt otroligt att de kunde ta sig en svängom i det blå om de fick lust... :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]