Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons okt 07, 2026 1:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 23, 2004 8:38 am 
Maia

Túrin Turambar skrev:
Jag tror att de bara förstod att Janne inte hade det så bra i livet, men jag tror inte att de genomskådade att Janne var en flicka.

Fast när Krilles syster blev intresserad av Janne, har jag för mig att de berättade om hennes könsidentitet för henne. Stämmer inte det?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 23, 2004 12:21 pm 
Wavemaster of the World

Det kanske de gjorde! Har jag aldrig tänkt på, jag utgick bara från att de sa till henne att lämna Janne ifred. Men nu när du säger det så låter det väldigt vettigt.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 23, 2004 12:52 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vet ni att Janne är ett flicknamn på norska? Bara en liten notis från min sida. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 23, 2004 1:05 pm 
Wavemaster of the World

Har Janne min vän översatts till norska, tro? Undrar just vad hon fick heta då. Man får väl i alla fall hoppas att de bytte namn, så det inte blev spoiler... :wink:

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 05, 2004 8:51 pm 
Noldo

Jag läste om Man kan inte säga allt en kväll i förra veckan. Fy tusan vad otäck den är. Jag kunde knappt sova sen. Peter Pohl är riktigt bra på att skapa stämningar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 11, 2004 4:02 pm 
Wavemaster of the World

Håller med, de flesta av hans böcker är väldigt otäcka... Och på tal om bra på att skapa stämningar, när jag läste När alla ljuger (för övrigt den första PP-bok jag läste) tyckte jag speciellt om delen när syskonen ligger med varandra. Ahem, vad säga - det är så bra beskrivet; känns äkta... :oops:

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 02, 2004 11:32 am 
Noldo

Ska vi diskutera Intet bortom det yttersta?
Läste den som sagt nyss. Riktigt bra, riktigt stark och... tät. Särskilt slutet, när språket liksom faller samman. Jag behöver kanske inte tala om att jag grät?
I ett kapitel någonstans i närheten av slutet står det Mia istället för Mai på två ställen. Är det tryckfel eller Tim som är förvirrad tror ni?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 02, 2004 3:16 pm 
Wavemaster of the World

Jag tror han är förvirrad, med tanke på hur felstavat allt annat är. Förekommer andra felstavade namn? Vad tror du förresten hände? Dog alla? Det måste de väl ha gjort...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 02, 2004 9:42 pm 
Noldo

Såvitt jag lade märke till var det bara där namn felstavades. Ja, jag tror det var mänsklighetens undergång som skildrades.
Det jag undrar över mest är när Tim skriver alltihop (boken). För om man ska se Peter Pohls fiktiva (?) förord som en del av historien måste han ju ha skrivit ner det hela. På någon plats "bortom det yttersta"?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 03, 2004 1:16 pm 
Wavemaster of the World

Okej, då kanske det är felstavingar.
Boken är ju skriven i nutid (men så är väl fallet med de flesta PP:s böcker), så jag har alltid tänkt det som att Tim förde någon sorts dagbok. Men å andra sidan, boken slutar väl med "jag går" eller något dylikt om jag inte minns fel (var ett halvår sedan jag sist läste den) så de kanske fortsatte till en plats bortom det yttersta. Och sedan skickade texten tillbaka i tiden för att ge oss "barbarer" insikt om att vi måste skärpa oss å det snaraste. Vem vet? Jag har också funderat över huruvida förordet är fiktivt eller inte. Peter är ju faktiskt mattelärare, som han skriver där. :?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 16, 2004 7:23 pm 
Noldo

Är det någon mer än jag som har läst Peter Pohls novell Dubbelspel? Den finns med i årets Färdlektyr (novellsamling som delas ut gratis till gymnasieungdomar).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 16, 2004 7:29 pm 
Wavemaster of the World

Nej. :( Vad handlar den om? En vild gissning: dubbelspel? :wink:

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 9:30 pm 
Wavemaster of the World

Kata: i Läser för tillfället.. skrev du att du läser Klara papper är ett måste. Hur långt har du hunnit på den? Vad tycker du? Det är den av PP:s böcker som jag tycker minst om, alltför många protokoll och dylikt att läsa. Ändå är den ju på sitt vis intressant, och till största del självbiografisk, eller hur?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 9:56 pm 
Noldo

Jaa du, hur långt har jag kommit egentligen? Det är sommar i alla fall. (första sommaren om det är någon mer i boken). Vad jag minns har - LITE SPOILER - Micke just skällt ut de kärlekskranka ledarna.
Jag vet inte så mycket om bakgrunden till boken men jag tror också att mycket är självupplevt. Även om den till formen är ganska så annorlunda mot hans andra böcker - ibland påminner den ju nästan om en vetenskaplig rapport - så tilltalar den mig på något vis. Jag har inte riktigt bestämt mig än för vad jag egentligen tycker om den. Tror jag gillar den bättre än tex. "tusen kulor" i alla fall.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 12:19 am 
Noldo

Ok, läste ut den idag. Jag måste säga att slutet förvånade mig. Jag satt hela boken igenom och var helt inställd på att allt skulle gå fullständigt åt helvete.
Sen kunde jag inte låta bli att gå in på södra latins hemsida. Det var ganska kul att läsa om målsmännens förenings historia där. Jag citerar en bit:
Citera:
Den första "föräldraföreningen" vid Södra Latin - en av de första överhuvudtaget i Stockholm - tillkom 1942. Dess första styrelse beslöt redan i maj 1943 att ta upp frågan om "sommarvistelse för läroverkets elever" och i juni 1944 beviljade Kungl Maj:t 23 860 kronor till inköp av sommarhemmet Norrnäs vid Myttingeviken på Värmdö.

Redan samma sommar togs en villa i bruk för 35 pojkar à 2,- per dag. I c:a 25 år kom här att på sommarloven bedrivas en i många avseenden förnämlig verksamhet - grundad på den amerikanska "pojkstadsidén" som i demokratiska former sökte fostra de unga grabbarna - i allmänhet 40 - 50 st. i två perioder - till frihet under ansvar.

Naturligtvis kostade detta pengar. Folkskoledirektionen i Stockholm bidrog under några år med pengar, Barnens Dag gav vid starten en hjälpande hand, Svensk Filmindustri gav 2 000,- som tack för elevernas medverkan vid inspelningen av filmen Hets. Den bästa och mesta hjälpen skapades dock genom frivilliga insatser: gåvor av enskilda personer, företag, jubilerande studentkullar. Föreningen Södra Latinare engagerade sig på ett tidigt stadium tillsammans med Målsmännens förening och bidrog med pengar.

Med åren falnade glöden. Det blev färre södralatinare som kom ut till sommarhemmet - istället kom "behövande" pojkar från andra skolor och från Finland. De besjälades inte alltid av den anda som man brukade ställa krav på i Södra Latin, avvisningar förekom, tvister med grannar därute uppstod osv. Enligt Carl Sundells minnesbok "om Södra Latin och södralatinare" var en starkt bidragande orsak till nedgången först realskolans försvinnande, senare - tyvärr - (enligt Carl Sundell) flickornas intåg kring 1960 och med tiden deras dominans. Inte utan stridigheter såväl inom Målsmännens förenings styrelse som Föreningen Södralatinare kom man äntligen fram till en avyttring av hela sommarhemmet till Finska Föreningen i Stockholm.

Stridens vågor lade sig så småningom och det behållna nettot av försäljningen lades under förvaltning av Norrnässtiftelsen som bildades i april 1971.

"Inte utan stridigheter".... Nä inte direkt. Bara en 500-sidors bok ungefär.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]