vanja skrev:
midi-god save the queen, spontana tyska översättningar och patriotisk svensk historia... jag ser helt klart sambandet med katastroffilmer man kan olja stekpannan med! för övrigt är du en underbar, till synes outtömmlig källa av ytterst diverse länkar, kamelen.

Man får tacka!

För övrigt var "katastroffilmer man kan olja stekpannan med" ett underbart uttryck! Självpåkommet?
För att upprätthålla mitt nya rykte som länkare, och för att för ett litet ögonblick faktiskt gå tillbaka till den här trådens ämne (:shock:) kommer här en länk till en artikel i The Observer om den s k Pentagon-rapporten om klimatförändringar, som kom ut i vintras. Skrämmande läsning!
http://observer.guardian.co.uk/internat ... 13,00.htmlJag är dock lite för mycket av cyniker för att tro att det är en slump att rapporten dök upp precis lagom för att marknadsföra den här filmen...
Fëanor skrev:
Túrin Turambar skrev:
Bulgariens nationalsång är enligt mig världens bästa. Självklart har jag inte hört alla men av de jag har hört.
Den var trevlig. Min favorit är dock Amhrán na bhFiann (The Soldier's Song), Irlands Nationalsång.
När det gäller nationalsånger är det svårt att mäta sig med den underbara ryska, f d sovjetiska, hymnen. Jag har en mp3 där den framförs av Röda armékören. Mäktigt!
Men den irländska är också mycket bra. Över huvud taget är det förvånansvärt hur mycket bra musik som kommer från den där lilla ön.
Fëanor skrev:
Dessutom så tycker Jag "Day after tomorrow" suger och att det görs på tok för mycket skitfilmer nurförtiden. Det samma gäller för musik. Och litteratur. Och poesi.
Håller med! (Bortsett från att jag inte har sett TDAT än.) Sannare ord har sällan skaldats än de Stellan Preussen (Claes Eriksson) sjöng i En himla många program:
Det hade aldrig Beethoven drömt om
att han en dag som idag
skulle få konkurrens
av en massa såna som jag
Små amatörkomponister
som tar sig ton och gestalt
och skriver och skapar
och skriker och gapar
och sprider sin skit överallt
Det görs alldeles för mycket musik!
Och här är en låt till, fy fan!
Det görs alldeles för mycket musik!