Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 09, 2026 9:10 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 09, 2004 1:28 am 
Maia
Användarvisningsbild

Även om man kan skapa rusliknande tillstånd utan droger så betyder det inte att alla vill/orkar/kan göra det på det sätt de vill. Så var och en bör få bestämma vad han eller hon väljer för berusningsmetod. Visst, det kommer alltid vara en del som inte klarar av det, men det kommer det vara oavsett om det är lagligt eller inte. På vilket sätt hjälper man de som har problem med droger genom att göra dem till kriminella?

Kata skrev:
Då drar jag slutsatsen att din åsikt är att alla droger bör släppas fullständigt fria (eventuellt med åldersgräns), inklusive sådana som gör en extremt aggresiv och känslobefriad. Korrekt?

Alkohol är redan lagligt...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 09, 2004 1:14 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Enda gångerna som jag kännt sådant lyckorus var när jag blev kär i min livskamrat och även om kärleken är stark så har ju den där första idiotförälsken avklingat och blivit till något djupare och finare som inte ger samma rus. De påstår att de som är förälskade inte ska köra bil för att omdömet är sämre. Kanske skulle en rejäl travvinst få mitt hjärta att skutta lite vildare. Önskar att jag kunde bli sådär fånigt upprymd när jag åker berg-och-dalbana... :(

Kata: Jag förstår vart du vill komma. Om jag säger att jag inte vill ha såna droger i samhället som får folk att bli aggressiva så kan du ju alltid kontra med att så blir folk av spriten också. Jo visst. Men de flesta blir inte det och de som blir det måste ha omdömet att låta bli. Och att förbjuda en drog som alkoholen som funnits så länge verkar helt absurdt i sammanhanget.

Ni vet väl att de skulle förbjuda kaffe idag om den inte funnits i landet sen förut. Koffein skadar cellerna och skapar ett beroende men det måste ändå vara ett fritt val om man vill dricka det eller inte.

Håller med Feanor i det om rökning och dryckenskap. Jag kan själv avhålla mig från att röka långa perioder trots att jag röker varje dag annars. Och även om jag festat hårt under en period så kan jag ta det lugnt under lång tid efteråt om jag vill utan att känna sug.

Det finns så otroligt mycket som är väldigt skadligt men som ingen tar på allvar och som samhället aldrig skulle förbjuda och jag anser även där att man måste få välja själv. Såsom mjölk och socker! Det är två av de mest skadliga saker du kan inta men det är det ingen som uppmärksammar. Men jag kan förstå en skillnad på något som påverkar sinnet och omdömet än något som ger dig en sockerkick. Samma där egentligen. Man kan välja att avstå eller så väljer man att äta det. Fria viljan framför allt. Jag hatar att bli bestämd över. Önskar att jag blev riktigt rik så att jag kunde gömma mig undan samhället och leva på mina egna premisser.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 09, 2004 3:18 pm 
Noldo

Visst, fri vilja är trevligt. Men jag har fortfarande ingen lust att bli nerslagen av någon muskelbyggare som har valt att proppa sig alldeles för full med anabola steroider.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 09, 2004 3:37 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nej absolut inte men Anabola Steorider har inte varit lagligt på många år eller hur? Så de begår ju ett brott i såna fall.
Det jag inte gillar är att vi verkar vara på väg in i ett storebror-ser-dig samhälle och någonting som börjar lukta sovjetdiktatur och det känner jag oro för. Förbud har aldrig stoppat folk och skulle det bli olagligt att röka och kröka så skulle jag göra det i allafall. Det måste fortfarande vara ett fritt val och om någon tar en drog och sedan går ut för att skada någon då bryter den personen mot lagen och får ta sitt straff och sen får han/hon välja om han/hon vill fortsätta utsätta sig själv och andra människor för det. Valet torde inte vara svårt. Men skulle det vara svårt så åker ju personen dit igen. Då är det väl bättre att det är hårdare straff på misshandel och våldtäkter istället så att folk inte ville utföra dessa saker? Ta tjuren vid hornen direkt istället för att gå runt det.

P.S. Jag är varken för eller emot legalisering av droger. Men blev det fritt så är det väl så men jag är inte den som skulle springa och köpa i såna fall. D.S.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 09, 2004 3:59 pm 
Noldo

En aspekt att tänka på det är ju vem som skall betala för alkoholskadorna. Har alla ett eget ansvar för hur mycket man får dricka så bör det även vara vars och ens ansvar att betala för de skador som alkoholen ställer till. Så länge som staten är huvudfinansiär för de alkoholskador som uppkommer så har de rätt att vara medbestämmande i hur alkoholkonsumtionen samt annan drogkonsumtion går till för att kunna begränsa dessa kostnader. Är man för en fri drogkonsumtion bör man i konsekvensens namn även vara för att var och en betalar sina vårdkostnader.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 09, 2004 4:09 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Om det är helt klart att det är ens eget fel så varför inte? Men då ska det stå helt klart att det är på grund av det och inget annat. Som t.ex. lungcancer som man kan få av dålig stadsluft eller arv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 09, 2004 6:32 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Älva skrev:
Nej absolut inte men Anabola Steorider har inte varit lagligt på många år eller hur? Så de begår ju ett brott i såna fall.
Det jag inte gillar är att vi verkar vara på väg in i ett storebror-ser-dig samhälle och någonting som börjar lukta sovjetdiktatur och det känner jag oro för. Förbud har aldrig stoppat folk och skulle det bli olagligt att röka och kröka så skulle jag göra det i allafall. Det måste fortfarande vara ett fritt val och om någon tar en drog och sedan går ut för att skada någon då bryter den personen mot lagen och får ta sitt straff och sen får han/hon välja om han/hon vill fortsätta utsätta sig själv och andra människor för det. Valet torde inte vara svårt. Men skulle det vara svårt så åker ju personen dit igen. Då är det väl bättre att det är hårdare straff på misshandel och våldtäkter istället så att folk inte ville utföra dessa saker? Ta tjuren vid hornen direkt istället för att gå runt det.

Folk som misshandlar lär inte reagera nämvärt på större straff.
Men jag håller med, gå på problemet direkt. se till att det inte går att tjänna pengar på droger.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 10, 2004 7:52 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Men om de är inlåsta så gör de ju inte det under tiden åtminstone. Om det nu fungerar att låsa in folk? Så som det har sett ut den senaste veckan så verkar det ju svårt att hålla fångarna i fängelse.
Det jag menar är att man måste börja tidigt att stävja våldet och dessutom så har jag inte lust att bli nerslagen av en unge som blivit aggressiv av att ha fått för mycket socker under sin uppväxt heller!
Jag förstår vad du menar virre men jag gillar inte att det ska drabba mig i slutändan. En av mina bästa vänner är alkoholist fast hon har tagit tag i sig men inte hatar jag alkoholen för det. Det är som med fet mat. Ingen tvingar en ju att äta men en del kan bara inte låta bli åsså blir dom smällfeta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 14, 2004 11:27 am 
Master of Doom

Jag är visserligen bara 16 år men jag är övertygad nykterist. Jag dricker aldrig när kompisarna gör det. Jag anser att alkohol och nikotin och allt starkare inte leder till något bra, men jag fördömer inte de som dricker. (Min släkt dricker nämligen rätt mycket, men de är inte alkoholister för det).

Senast redigerad av Túrin Turambar mån aug 16, 2004 10:21 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 16, 2004 9:08 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är hedervärt av dig Túrin. :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]