Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån okt 05, 2026 1:04 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 130 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2004 9:07 am 
Maia
Användarvisningsbild

Kamelen, om det ser midgårdslikt ut från E6:an, så ser man säkert E6:an från det andra hållet? Selektiv varseblivning verkar vara nödvändigt i södra Sverige... Men en liten fotvandring är nog ingen dum idé.

Valle härad, mellan Skara och Skövde, är nog ett av de vackraste och mest idylliska landskap som finns i Sverige, även i konkurrens med Österlen etc, men betydligt mindre känt. Massor av små sjöar utspridda i lövskog, hagar och små gårdar. Några små bilder:

Bild Bild
Bild Bild
© Naturproduktion Bengt Hedberg

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2004 10:24 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Pilgrimsleden kanske? Vet inte var den börjar men den sträcker sig upp genom Värmland (där man har fin utsikt över Anduin...) och slutar i Trondheim.
Kommer nog inte göra något speciellt. Hänga här på dagen i alla fall och ta det lugnt på kvällen antar jag. Om vi inte mot förmodan skulle ha pengar kvar så sent i månaden så att vi går ut på någon mysig engelsk pub och tar en ale. :wink:

Visst är det mysigt med lövskog. Men en svart skogstjärn omgiven av tung granskog vilande på riktigt grön mossa är något som ger mig en hjärtslitande känsla i bröstet.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2004 10:48 am 
Maia
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
Så trevligt att höra, Kamelen. Ditt inlägg lät nästan som en kopia på ett inlägg jag skrev för en tid sedan. Jag har också en förmåga att söka Midgårda miljöer överallt, men har sällan tid att stanna för att verkligen insupa atmosfären. Några bilturer har det dock blivit på senare tid eftersom jag insett att jag aldrig kommer att få tid att stanna och titta på de där järnåldrsgravarna som påminner mig om Barrow-downs, eller träden som får mej att tänka på Caras Galadhon om jag inte åker dit av just den anledningen. En kortare vandring på Bergslagsleden har det också blivit, genom The Old Forest och vidare upp på en mäktig utkiksplats där man kunde se Anduin slingra sig som en silvertråd nere i dalen. Rohan slätter bredde ut sig åt västeroch i söder glimmade Minas Tirith när solen bröt fram mellan molnen.

Nåja, lite fantasi måste man utrusta sig med.

Om jag skulle jämföra mina hemtrakters natur med något Midgårda så får det nog bli Mordor. :cry:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2004 10:58 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

får att komma tillbaka till ursprungsfrågan, här är ett förslag på lite saker man kan göra. 1) Klä sig Ardaistiskt (Naturligtvis) 2) Göra pizza med ardaistiska motiv (Jag tror Kata nämt något om det förut, själv har jag bara sätt foton, men det verkar trevligt med Fangornpizza och så vidare.)
Så finns det säkerligen annat att göra, vandring låter trevligt, eller cykling kanske?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2004 11:22 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Om man inte som jag och Beledhel, bor i Mordor så är väl en vandring att rekommendera.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2004 4:56 pm 
Avar

Beledhel skrev:
Om jag skulle jämföra mina hemtrakters natur med något Midgårda så får det nog bli Mordor. :cry:

Så sant, Beledhel. :cry: Fast vi har i alla fall en ganska fin skog här vid Stora Wäsby att trösta oss med. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2004 9:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Det är ett av mina framtida projekt att någon gång när jag blir stor gå hela Hallandsleden, 38 mil från Hallandsåsen till Kungsbacka; låt vara i etapper, inte allt i ett sträck.
Jag har ett liknande projekt på gång! Jag ska gå Bergslagsleden från början till start. Den består av 17 etapper, 28 mil allt som allt.

På gång vill jag bara poängtera. Vi skulle ha gått första etappen på två mil för ett par veckor sedan, men det kom annat ivägen. Så nu vet jag inte riktigt när det ska bli av. Vi måste försöka hitta en dag när både jag och min man är hel lediga en dag, dessutom måste vi ha barnvakt och någon som skjutsar oss till etappens början. Sen är det ju trevligt om det inte spöregnar förstås.

Men det kommer att bli av, det vet jag, även om det kommer att ta några år innan hela leden är genomgången. Förresten så är September den bästa månaden att vandra på.

Sarvi: Inspirerande bilder! Selektiv varseblivning är något man måste öva sig på om man ska vara ute på "Middle-earth-spotting", som Vingilot så träffande kallade det i en annan tråd. Det är alltid master, moderna jordbruk, elledningar eller annat opassande bråte som måste selekteras bort. Eller motorvägar för all del.

Man får anstränga sig lite.

Åter till firandet. En längre vandring med vandringskäpp, huvförsedd mantel och en rygga full med lembas skulle ju för all del vara ett bra sätt att tillbringa dagen... Risken vore väl att man skulle skrämma någon stackas krake i skogen. :? ...å var ligger närmaste alvbageri?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2004 10:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
Förresten så är September den bästa månaden att vandra på.

Jaså? Förklara!

Mycket fina bilder, Sarvi! Jag gillar verkligen Västergötland, det är så underbart bortglömt på något sätt. Det ligger bara där och slumrar medan resten av landet rusar förbi.

Nu känner jag inte till just Valle härad (men efter att ha sett de bilderna skall jag definitivt kolla in det vid tillfälle!), men trakten runt Hornborgasjön är fantastisk. Vid Ekornavallen t ex är det omöjligt att inte känna historiens (och fantasins) vingslag...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2004 11:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jo, September. Luften är hög, sval och frisk. Inte så mättad och insektssurrig som under sommaren. Naturen är rofylld och jag tycker att det känns som om den gäspar lite, drar en lättnadens suck och bereder sig för att gå till en välförtjänt vila efter månader av bestyr. Och färgerna... Jag är en höstmänniska som blir lika hänförd och lycklig varje år när höstpaletten plockas fram.

Lite som Grey Havens varje år. Både sorgligt och lyckligt på samma gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 19, 2004 10:26 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Gillar också hösten Och september är den vackraste månaden näst efter juni. Har inget att tillföra mer än det Rosie har sagt om den klara luften osv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 19, 2004 4:32 pm 
Wavemaster of the World

Håller sbsolut med Rosie och Älva. Hösten är den vackraste tiden på året.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 19, 2004 8:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vilken underbar tråd ni dragit igång här! Jag blir glad i själen bara av att läsa den. Vacker natur och hobbitar och stjärnklara nätter och god mat. Vad mer kan mitt hjärta begära?

Ioreth och jag planerar en picnic i skogen någon lämplig höstdag, med Midgårdsstasserna på och allt, men jag har inte haft en tanke på att det fanns något att fira också. Om det regnar då? Massor med god mat i hemmets lugna vrå, varsin god bok, lite alvpoesi måhända, ackompanjerat av en kopp stärkande te. Så får man inte glömma att dricka herrarna Baggins skål.

Nej..., var det en onsdag sade ni? Så opraktiskt. Nåja.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 19, 2004 8:58 pm 
Maia

Så sant som det är sagt! Eller skrivet...?

Nåväl, den 22 september kommer jag nog påpeka för mina vänner att det är Frodos födelsedag och dom kommer bli arga och gå därifrån och inte prata mer med mig på hela dan och så åker jag hem från skolan ensam och tillbringar dagen med att sitta i mitt rum och vara ledsen...vänta nu, nu försvann jag från ämnet... nåväl, jag kanske inte ska berätta det för dem i alla fall...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 19, 2004 9:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Sorgligt att höra, Tyarime. :(

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 19, 2004 9:45 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Picnic i Midgårdsstass är en helt lysande idé. Funkar inte för mig dock då jag ingen Midgårdsstass har, men de som äger en sådan borde verkligen dra på sig den den 22:a och låta världen förstå att detta inte är en vanlig dag. (Måste fixa den där manteln...)

Tyarime: Jag förstår ditt problem. Jag tror nog att jag också får hålla tyst i min omgivning, men det kommer inte att hindra mig från att fira! Det krävs bara lite mera fantasi när man inte har någon att fira med. (Det är den andra anledningen till att jag knappast kommer att picnica med Midgårdsstass. Man bör vara minst två för att minimera risken att bli intagen någonstans.

Så mer förslag, folk. Gärna på saker som man kan göra själv utan att väcka allt för mycket uppmärksamhet. :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 130 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]