aragorn fan skrev:
Har nyligen läst Diana Gabaldons serie där bla böckerna främlingen och slända i bärnsten ingår. De är väl inte direkt fantasy romaner men man kan väl påstå att de tangerar gangren lite. De handlar om en kvinna som råkar gå in i en slags tidsport och förflyttas tvåhundra år tillbaka i tiden. Om man bortser från det så betecknar jag nog snarare böckerna som historiska i stället för fantasy eller sf. Eftersom jag vill veta hur det går var jag tidigare i dag in på författarens hemsida för att se om nästa bok i serien var på gång och där fanns det uppgifter om att hon har skrivit ett bidrag i en novelsamling med fantasy. Troligtvis finns denna inte utgiven på svenska, men eftersom att de flesta här på forumet verkar föredra att läsa böcker på engelska tänkte jag fråga om någon har läst denna novellsamling och om det är värt att läsa den trotts att det tar sån tid att läsa på engelska.
Klart att Gabaldons böcker är fantasy (även om de har mer gemensamt med den historiska romanen)! Claire Fraser ramlar genom en magisk portal som för henne bakåt i tiden -- det har inte med verkligheten att göra. Hennes franske läkarkompis (var det Raymond han hette?) använde handpåläggning för att läka en person. Gheillie Duncan använde voodoo-influerad magi för att jävlas med familjen Fraser.
Vet dock inte vad det är för antologi du talar om.