Morningstar skrev:
Det känns lite fel av mig som lekman att komma med massa förslag till namn
Varför då? Lekmän är vi väl allihop, men det hindrar inte oss andra!
Crumui skrev:
Martinus, jag undrar... vad sjutton står ROTFLMAO för?
Det är en av dessa populära engelska chat-förkortningar, som kanske känns lite överflödiga där det som här finns smilisar som kan illustrera samma sak istället. Just den här står för "Rolling On The Floor Laughing My Ass Off". Ofta ser man också den kortare varianten ROTFL. (En tänkbar svensk variant hade varit SKAM, "Skrattar knäna av mig"...

)
Vi pratade om att Bywater blivit Åby redan på sidorna 1 och 2 i den här tråden. Då förklarade Danne att Erik hade resonerat på det här sättet:
Danne skrev:
Åby har valts för att ordet "water" på engelska inte enbart betyder "vatten", utan även har betydelsen "vattendrag". Ett "vatten" på svenska är aldrig (?) en å eller älv, utan en sjö, medan "water" på engelska mycket väl kan ha (och ofta har) den betydelsen.
Teorin var att Tolkien valde The Water i betydelsen "vattendraget" och inte i betydelsen "vattnet". Eftersom ordet "å" dessutom har fördelen att det etymologiskt sett inte betyder något annat än "vatten" kändes det som ett naturligt val.
Alla beöver förstås inte hålla med, men så gick tankegångarna.
Personligen hade jag föredragit Vattnaby, Vattnaby damm och varför inte Vattnadal, eller kanske snarare Vattnadalen. Men jag kan lite grann förstå Eriks resonemang, jag var själv inne på det tidigare. Sedan lät jag mig övertalas (undrar om det inte var av Lindir?) att det inte spelade någon större roll om svenska "vatten" normalt är sjöar, det funkar ändå. Och jag gillar verkligen namnet Vattnaby, så jag hade gärna sett det i boken.
Men om man nu använder Ån så kunde man väl ändå ha undvikit det alltför belastade namnet Ådalen? T ex genom omskrivningen "Åns dalgång".