Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 01, 2026 3:50 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 105 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Är det roligt att gå i skolan?
Ja, Alltid 6%  6%  [ 2 ]
Nej, Aldrig 0%  0%  [ 0 ]
Ja, för det mesta 58%  58%  [ 19 ]
Nej, nästan aldrig 33%  33%  [ 11 ]
Vet ej 3%  3%  [ 1 ]
Antal röster : 33
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 10:07 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Vad säger du? Historia är livets mening, tillvarons ljus och universums grundkraft.

Jag håller inte med. Historia är förvisso intressant, men samtidigt så är det en börda.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 10:12 pm 
Master of Doom

Jag kan inte se att nackdelarna ens kan mäta sig med fördelarnas tånagel.

Vad menar du exakt med att det är en börda? Att det finns obehagliga ting i historien som helst skulle glömmas?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 10:17 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag ska precis ge Mig iväg nu så Jag försklarar i morgon istället.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 10, 2004 10:32 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

gymnastiken var ett h**vete tills typ sista veckan i högstadiet, då jag insåg att jag kanske inte var så mycket mindre en tidigare plågoandar, så jag började ställa mig ivägen för dem istället. Fungerar utmärkt (åtminstone om man har en vis storlek). Och i högstadiet var gymnastiken alldes förträfflig för min del.
Mesta dels av den enkla anledningen att alla bollsportslag behöver någon som kan stå ivägen och pingis var alltid ett alternativ (= (pingisen bestod i att man stod och snacka skit, och kanske, kanske slog på bollen när läraren kom in)

Historia är roligt, men dåliga lärare kan göra det tråkigt. Jag tror alldes för många påverkas av dåliga historia lärare som bara traglar och ger sig på det som har varit traditionell historia, istället för att göra det som läroplaner säger. Dvs mer inrikting mot folks historia och förstå historiska skende, samt kvinohistoria (sen kanske man inte bör tolka det där med
kvinnohistoria som att man ska läsa det som en egen del som vi fick göra för de många år sen när jag gick i gymnasiet)

*suck* jag känner mig gamal, fast min födelsedag är först nästa söndag.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 10, 2004 1:02 pm 
Maia

historia blev roligt i gymnasiet. vi hade världens sunkigaste lärare i högstadiet. det enda bra med honom var att han var extremt lätlurad så det enda man behövde göra om man ville slippa en lektion var att gå till honom och tala om för honom att man inte skulle ha någon lektion, för det hade han ju sagt lektionen innan (eller så hade klassen bestämt det på lunchen...:)) det var inte direkt svårt att övertala honom...
eller historia är roligt fram till innan franska revolutionen. speciellt vikingatid är en trevlig tidsepok.
läraren i högstadiet (den lättlurade) använde hela nian till att gå igenom franska revolutionen, tills han en månad innan sommaravslutningen kom på att vi hade båda världskrigen och hela mellankrigstiden kvar att göra och stressade igenom det på 3 veckor...jag lärde mig sååå mycket som nu kanske förstår... :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2004 11:10 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Citera:
*suck* jag känner mig gamal, fast min födelsedag är först nästa söndag.

Har jag känt mig länge. Välkommen i klubben! :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik: Pust
InläggPostat: mån okt 11, 2004 4:46 pm 
Noldo

Hu vad länge sedan! Vill jag ens minnas?
Gymnasiet matematik, historia, diverse problemlösargrejer som fysik och kemi, teknologi, så litteratur förstås ett ämne man kunde åberopa för nöjelsläsningen ...
Högstadiet, då tillkommer teckningen. Religionskunskap var också rätt kul, hade vi på gumnasiet med ... det där med olika världsbilder.

Senare saker tänker jag inte gå inte på!

Tackolov iafatt man är klar med skolan.

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 26, 2004 9:26 pm 
Wavemaster of the World

En stilla undran till Túrin (och alla andra som går Samhälls): innebär denna linje evigt råpluggande, eller? Står ju i valet och kvalet just nu, och kan egentligen inte tänka mig annat än ovan nämnda linje, men blir dessvärre lätt avskräckt av min SYO. Hon får det att låta som tre års slavarbete, på samma nivå som skolsystemet i Kina och jag vet inte vad. Hoppas hon överdriver...
"Sitter man inte hemma och pluggar, så sitter man hemma och planerar sitt pluggande!"
"Tänk noga igenom om ni verkligen orkar med den här linjen."
Det är ju så man får ångest...! :shock:

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 26, 2004 10:12 pm 
Maia

Crumui skrev:
En stilla undran till Túrin (och alla andra som går Samhälls): innebär denna linje evigt råpluggande, eller? Står ju i valet och kvalet just nu, och kan egentligen inte tänka mig annat än ovan nämnda linje, men blir dessvärre lätt avskräckt av min SYO.

Jag hade ångeste inför gymnasievalet...
Samhälle är säkert ofta mer plugg än yrkesinriktade linjer eller estetiska, men kraven som ställs på eleverna beror ofta på vilken skola man går i; olika skolor ställer olika krav på eleverna. Vilken linje hade du tänkt dig om du inte börjar på samhälls?

Din SYO, tycker jag, överdriver ganska mycket. Är det inte meningen att hon ska inspirera istället för att skrämma eleverna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 26, 2004 10:22 pm 
Wavemaster of the World

Janna skrev:
Samhälle är säkert ofta mer plugg än yrkesinriktade linjer eller estetiska,

Jo det förstår jag. Men det kan väl inte vara så illa, som SYO:n som sagt vill låta påskina, att man knappt får någon fritid över. Eller...?

Janna skrev:
Vilken linje hade du tänkt dig om du inte börjar på samhälls?

Estetiska kanske. Men jag är bara intresserad isåfall av bild och formgivning, jag skulle inte stå ut med ett halvårs dans och musik.
Känner mig också något dragen åt Medieprogrammet.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 26, 2004 10:27 pm 
Master of Doom

Jag kan bara säga så här. SAM är värt allt plugg. Jag har inte mycket fritid över men det är bara för att jag är så "ruskigt ambitiös" som alla uttrycker det. Det är inte så farligt men man får anstränga sig, så är det!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 26, 2004 10:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Crumui skrev:
Estetiska kanske. Men jag är bara intresserad isåfall av bild och formgivning, jag skulle inte stå ut med ett halvårs dans och musik.
Känner mig också något dragen åt Medieprogrammet.

bild och form rockar. lyssna inte på folk som säger att man inte kommer någonvart på det. jag gick bild och form, och nu går jag sista året på universitetet och ska ta masters i översättning i edinburgh nästa år. media är nog mer jobb än sam skulle jag tro. räkna med mycket datorgrejs. jag tror på att man ska göra det man tycker är roligast på gymnasiet. i princip alla är skoltrötta efter 9 år i grundskolan och då är det så himla skönt att slippa det mesta av det där riktigt tråkiga. dessutom spelar det inte så stor roll vad man läser om man inte redan i slutet av 9:an har bestämt sig för en karriär inom biokemi eller liknande. vilken linje man än går så får man en bred utbildning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 26, 2004 10:30 pm 
Maia

Crumui skrev:
Janna skrev:
Samhälle är säkert ofta mer plugg än yrkesinriktade linjer eller estetiska,

Jo det förstår jag. Men det kan väl inte vara så illa, som SYO:n som sagt vill låta påskina, att man knappt får någon fritid över. Eller...?

Det beror på hur mycket du vill anstränga sig, man väljer ganska mycket själv nivå Jag har inte så höga ambitioner så då blir det inte så mycket pluggande. Din SYO verkar överdriva ganska mycket tycker jag.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 26, 2004 11:10 pm 
Wavemaster of the World

Nu känner jag mig lättad! *andas ut* Men det hade nog blivit samhälls i alla fall. Det går ju att ta ett friår om man inte skulle orka. Nu sitter jag och grunnar på inriktningen istället... :roll:

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 27, 2004 7:33 am 
The Magnificent

Finns det ingen annan här inne som går/har gått natur/teknisk?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 105 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]